Sprintterin pääkytkin akkupiiriin

Vastaa Viestiin
kylapaallikko
Viestit: 1
Liittynyt: 29.4.2012 5:56

Sprintterin pääkytkin akkupiiriin

Viesti Kirjoittaja kylapaallikko »

Hei...!

Olisin kysynyt sen verran että häiriintyykö auto lähinnä oman ajotietokoneensa tai muun elektroniikkansa osalta jos laittaisin päävirtakytkimet eri akkupiireihin?

Kyseessä on Sprinter-tyypin alustalla oleva matkailuauto joka on vm-06, akkupiirejä on siis asunto-osassa ja tietenkin auton omat ajoakut,

Auto on meille uusi, ajettu vain reilu 20 000km. ja haluaisin vaan sen säilytyksessä ollessaan tuolla tallissa näpätä pääkytkimistä virtapiirit poikki...!

PJ
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Re: Sprintterin pääkytkin akkupiiriin

Viesti Kirjoittaja frak »

kylapaallikko kirjoitti:Hei...!

Olisin kysynyt sen verran että häiriintyykö auto lähinnä oman ajotietokoneensa tai muun elektroniikkansa osalta jos laittaisin päävirtakytkimet eri akkupiireihin?

Kyseessä on Sprinter-tyypin alustalla oleva matkailuauto joka on vm-06, akkupiirejä on siis asunto-osassa ja tietenkin auton omat ajoakut,

Auto on meille uusi, ajettu vain reilu 20 000km. ja haluaisin vaan sen säilytyksessä ollessaan tuolla tallissa näpätä pääkytkimistä virtapiirit poikki...!

PJ
Eipä kai, jos vaan muistat pitää akut täysinä.

Itsellä on perusSprinteriin lisätty kakkosakku pelkääjän perssiin alle. Kävin läpi rele-, diodi- jne. vaihtoehdot ja päädyin kuitenkin perinteiseen päävirtakytkimeen, jonka kiinnitin kuskin penkin 'jalkaan' oikealle puolelle käsijarrun 'alle'.

Kytkin kakkosakkuun kaikki turhat sähköä vievät laitteet kuten kaikki takaosan virtaotot (jaakaappi, laturit, invertteri jne.), valot, stereot, eberin jne.

Tolla on etunsa relekytkentään, kun piirit ovat kuitenkin yleensä yhdessä eli 110Ah ajoakkukin on mukana geimeissä.

Tosin pari vuotta sitten jossain pohjoisranskassa jäin nukkumaan akut yhdessä jääkaappi päällä, aamulla startti vain inahti. Syynä oli hajonnut kenno kakkosakussa eli virrat lähes loppu, vaikka laskennallisesti olis pitänyt vielä olla yli puolet Ah:sta käytössä. Onneks oli alamäki ja erittäin väkivaltaisen (prkl) mäkistartin jälkeen matka taas jatkui.

Sähän tietysti voit tehdä perinteisen relekytkennän ja lisätä siihen sarjaan vielä päävirtakytkimen, jolla saat varmasti irrotettua akut, jos rele mystisesti nappaisi päälle ilman, että autosa on virrat ja laturikin antaa virtaa saaden releen vetämään ;-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sähköt”