ML Jarru/sähkövika
ML Jarru/sähkövika
Mistähän löytyy ML:n jarruvalokatkaisin kun ei ollut polkimen juuressa? Kyseessä 270 -02. Auto on jonkin aikaa herjannut bas abs, eps jne valoja. Vian on arveltu olevan vetarin abs:n magneettikehässä. Nyt autossa kuitenkin syttyi Brake valo eikä vaihteet mene päälle. Nopeusmittari ja jarruvalotkaan ei toimi. Epäilisin tuon uusimman tempun johtuvan jarruvalokatkaisijasta, mutta kun sitä ei löydy polkimesta vaikka päällään seisoisi. Onko näissä jokin paineen tunnistin vai mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Myös tuohon aiempaan vikaan otan mielellään vinkkejä vastaan.
-02 270CDI mullakin, ja jarruvalokatkaisija hukassa... Maahantuojan mukaan muita versioita ei ole koskaan ollutkaan kuin että katkaisija on "potkumuovin" yläpuolella, jarrupolkimessa kiinni, polkimen oikealla puolella. Mutta kun ei ole! Paikka katkaisijalle on kyllä täsmälleen mainitussa paikassa, mutta tuo paikka on tyhjä. Jossainhan katkaisijan täytyy kuitenkin olla kun jarruvalotkin pääsääntöisesti toimivat kuten pitääkin. Ongelma on että auto väläyttää jarruvaloja aina silloin tällöin ja toisinaan, kuljettajan kannalta kiusallisinta on että tuolloin aina tietysti vakionopeudensäädin laukeaa pois päältä. Eli onkohan joku onnistunut löytämään Möllistä vaihtoehtoisen paikanko. katkaisijalle?
Toinen kysymys jarrulevyjen vaihtamisesta: näytti siltä että levyssä on ilmeisesti pari putkisokkaa pitelemässä levyä paikallaan pyörän irrottamisen jälkeen, toki sen pienen ruuvin lisäksi. Pitääkö nuo lyödä jompaankumpaan suuntaan ulos että levyn saa irti? Ensiyrittämällä jäi koko levy irrottamatta...
Toinen kysymys jarrulevyjen vaihtamisesta: näytti siltä että levyssä on ilmeisesti pari putkisokkaa pitelemässä levyä paikallaan pyörän irrottamisen jälkeen, toki sen pienen ruuvin lisäksi. Pitääkö nuo lyödä jompaankumpaan suuntaan ulos että levyn saa irti? Ensiyrittämällä jäi koko levy irrottamatta...
Vastaanpa tuon toisen kysymyksen osalta itselleni.
Putkisokille ei tarvitse tehdä mitään, lienevät lähinnä ohjuritappeina. Sen sijaan ainakin tässä tapauksessa molemmat etulevyt vaativat kyllä kohdistettua lämpöhoitoa ja sen päälle vielä miehekästä iskua moskalla että suostuivat irtoamaan. Uusien asentaminen olikin jo suorastaan lapsellisen helppoa. Takalevyjen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun vain muisti ensin "rullata" seisontajarrujen kengät riittävän etäälle. Samoin sekä raidetangonpäiden vaihto eteen että vakaajan tukitangon vaihto taakse kävi varsin sujuvasti, osasyynä toki se että käytettävissä oli nosturi, lattiatyönä varmasti merkittävästi hankalampaa. Ohjauskulmien säätöön mennään vielä lähipäivinä.
Mutta jarruvalokatkaisijan mysteeri ei ole ratkennut, otan mieluusti vinkkejä vastaan jos vain jollakin olisi tietoa/ideoita mistä tuota etsisi.
Putkisokille ei tarvitse tehdä mitään, lienevät lähinnä ohjuritappeina. Sen sijaan ainakin tässä tapauksessa molemmat etulevyt vaativat kyllä kohdistettua lämpöhoitoa ja sen päälle vielä miehekästä iskua moskalla että suostuivat irtoamaan. Uusien asentaminen olikin jo suorastaan lapsellisen helppoa. Takalevyjen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun vain muisti ensin "rullata" seisontajarrujen kengät riittävän etäälle. Samoin sekä raidetangonpäiden vaihto eteen että vakaajan tukitangon vaihto taakse kävi varsin sujuvasti, osasyynä toki se että käytettävissä oli nosturi, lattiatyönä varmasti merkittävästi hankalampaa. Ohjauskulmien säätöön mennään vielä lähipäivinä.
Mutta jarruvalokatkaisijan mysteeri ei ole ratkennut, otan mieluusti vinkkejä vastaan jos vain jollakin olisi tietoa/ideoita mistä tuota etsisi.