Sprinter jarrukilpi

Vastaa Viestiin
zahmuli
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2011 14:29

Sprinter jarrukilpi

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

97 312d sotaratsun jarrukilpi on ihan paperia. Miten vaihto onnistuu?
1. Jarrut puretaan pois
2. 6 pulttia irti, jotka pitävät kilpeä (ja laakeria?) kiinni
2. vetoakseli irti. Miten? pitääkö irrottaa jotain perämurikasta?
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

kohta 2 lähtee köykäsesti vetämällä irti

En muista oliko ABS anturi jotenkon tiellä

Terveisin Jamppa
zahmuli
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2011 14:29

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Eli 6 pultin irroituksen jälkeen vetari lähtee nykäisemällä irti (liukuvasaralla?) ja jarrukilven saa välistä vaihdettua?
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2611
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Kun ei vaan olis laakeri vasta sen kilven takana, eli joko laakeri uusiksi samalla tai kilpi laikalla halki ja hitsaten paikoilleen kasaan :roll: .

Kuuden pultin irrotuksen jälkeen lähtee irti ja tuskin tarvii muuta kun käsin nykästä. Peräölppää saattaa pikkasen lirahtaa ulos.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
zahmuli
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2011 14:29

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Eli vetari ei tule kokonaan pois, ilman laakerin irroitusta?
Mutta saa nykästyä sen verran ulos että leikkaa ja liimaa (hitsaa) tyylillä saa kilven vaihdettua.
Ei ihan nykäsemällä vielä irronnut, pitää käydä naapurista hakemassa liukuvasara.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2611
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Tulee kokonaan ulos, laakeri on vetarin kaulalla krympillä kiinni eli laakeri tulee vetarin mukana.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
zahmuli
Viestit: 4
Liittynyt: 24.10.2011 14:29

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Kerkesin vähän kokeilemaan liukuvasaralla, mutta ei ihan kevyesti ainakaan irti lähde :?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ota kameralla kuvia niin saadan kunnon ohjeet jarrukilpien vaihtoon.

Kuten varmaan olet huomannut niin hitsaaminen ei ole miellyttävä vaihtoehto.
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

joko sait vaihettua? itellä oils sama homma het eessä
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

aadolf kirjoitti:joko sait vaihettua? itellä oils sama homma het eessä
Sama vika Rahikaisella.

Tarvitseeko tuota jarrukilpeä oikeasti mihinkään? Levy nyt on tietenkin ilman sitä vähän paljaampana ja enemmän tyrkyllä kaikelle lentävälle kuralle ja pskalle...

Olin ajatellut joskus repiä loputkin ruosteen syömät palaset pois laittamatta uutta tilalle.
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

kilipi vaihettu, ja hitsiliimalla :D
Pattis
Viestit: 48
Liittynyt: 23.8.2011 22:56
Paikkakunta: turenki

Viesti Kirjoittaja Pattis »

frak kirjoitti:
aadolf kirjoitti:joko sait vaihettua? itellä oils sama homma het eessä
Sama vika Rahikaisella.

Tarvitseeko tuota jarrukilpeä oikeasti mihinkään? Levy nyt on tietenkin ilman sitä vähän paljaampana ja enemmän tyrkyllä kaikelle lentävälle kuralle ja pskalle...

Olin ajatellut joskus repiä loputkin ruosteen syömät palaset pois laittamatta uutta tilalle.
sama homma tuli tännekin :evil:
tähän asti eli 6 vuotta menny katsastuksesta läpi, mut nyt sitten ei enää mennykään...
tosin ei pitäny käsijarrukaan sillä puolella missä ei kilpee ja näyttikin aika perseeltä, eli käsijarruhilppeet uusiks samalla :(
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

juu... mikkiliima hyvä siihen, ellei ole laakerin vaihtoa tulossa..
itsellä molemmat uudet kilvet vaihdettu samalla konstilla :D
® Mesen linttaklubi
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

potox kirjoitti:juu... mikkiliima hyvä siihen, ellei ole laakerin vaihtoa tulossa..
itsellä molemmat uudet kilvet vaihdettu samalla konstilla :D
Kyselin tossa jo ylempänä löytyisikö keneltäkään tietoa siitä, onko kilpi katsastusvaruste ja onko sillä joku oleellisen tärkeä funktio?

"Tarvitseeko tuota jarrukilpeä oikeasti mihinkään? Levy nyt on tietenkin ilman sitä vähän paljaampana ja enemmän tyrkyllä kaikelle lentävälle kuralle ja pskalle... "
Avatar
Wilske
Viestit: 138
Liittynyt: 27.10.2010 11:15
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Wilske »

Kyllä kilpi pitää katsastuksessa olla, vaikka tämäkin riippuu katsurista.. :whistle:

Tarkka inssi selitti minulle että se on levyn mahdollisten kuumuuksien takia.. Sama tarkoitus kun muillakin lämoösuojille, samalla tietysti suojaa karkealta lialta
w463 350GD -92
C124 230 -89
w201 250TD -91
w126 260 -86
w123 230 -78
209 Kaappi -90
309 Kaappi -92(Isäukon)
ex. 12 kpl Kaappeja
ex. w115 220D
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

minullekkin selittänyt saman, paitsi että ei sain hylätyn, kun puuttu eräästä vehkeestä molemmat...

ja onhan se aika tärkeä jos sattuu olemaan vaikka käsijarru siellä laikan alla :wink:
sitä kun ei saa niitä kenkiä yms. mihinkään kiinni :D
® Mesen linttaklubi
Pattis
Viestit: 48
Liittynyt: 23.8.2011 22:56
Paikkakunta: turenki

Viesti Kirjoittaja Pattis »

milläs pirulla ootte ottanu sen käsijarruvaijerin vivuston irti, kun ei sitten millään mahdu tuleen siitä laipan reijästä ulos? vai irtooko se vivusto siitä vaijerista jotenkin? :oops:
ei tarvi huomenna mennä ainakaan sillä töihin :lol:
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2611
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Millai sen ny selittäs sillai että varmasti ymmärtää väärin :D . Kässärin kengät pois paikoiltaan, sitte se klinkku eli levittäjä taitetaan auki eli pitkäksi. Sitte jo vaijeri lähteepi melkein ku itteksee. Voipi sitte olla reilustikki jumissa se klinkku, eli rohkeesti parit tongit käsiin ja vääntämää. Yhtä lailla voi olla se vaijerin pää jämähtäny siihen klinkun päähän.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Pattis
Viestit: 48
Liittynyt: 23.8.2011 22:56
Paikkakunta: turenki

Viesti Kirjoittaja Pattis »

juu kyllä kaikki hilut oli irti, mut se vaijeri on sitten ihan vähän jumissa :D :D
nooh, tarvii lähtee yrittään sitä irti... kiitos :)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Jarrukilpien vaihto olis edessä irtonaisenaan olevaan akseliin.
Meinasin hiekkapuhaltaa akselin ennen kun alkaa enempää touhuta, uskaltaako abs anturit jättää paikalleen puhalluksen ajaksi?
Saako niitä ehjänään millään pois? Kokeilin liukuvasaralla ja piukassa ovat
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eihän ne ole kun painamalla siellä ja tuollaiset peltihäkkyrät välis. Leveällä taltalla painaa ne anturit pois ja voihan siihen väliin laittaa jotain jos haluaa...

http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 624/149/14
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Syyniukolla:

-Nuo jarrukilivet vois kans vaihella.
-Ei vois.
-Jaa, kuis nii?
-Noku en mokomia mihinkään tarvihe, maksaavat ehtaa rahhaa ja aivan järjettömän kokonen homma vaihtaa.
-No niinhän se kyllä on...

:lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

jolle kirjoitti:Jarrukilpien vaihto olis edessä irtonaisenaan olevaan akseliin.
Meinasin hiekkapuhaltaa akselin ennen kun alkaa enempää touhuta, uskaltaako abs anturit jättää paikalleen puhalluksen ajaksi?
Saako niitä ehjänään millään pois? Kokeilin liukuvasaralla ja piukassa ovat
Lähti ne apsianturit lopulta, taltalla ja vasaralla pieninä palasina :idiot:
Toivottavasti lähtee nykyisestä akselista ees ehjänään :lol:

Kilpien vaihto oli helppo homma, vetari ulos, lukitusprikka auki ja prässillä laakeri pois, vanha kilpi pois, uus paikalleen ja vanha laakeri takasin :roll:

jos joku tarvitsee avainta sen erikoismutterin avaamiseen tai laakerin prässäämiseen niin täältä löytyy :!:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Meleko helekkarin haperoistakin jarrukilivistä saa syynivälin kestävät kun vaan malttaa pellinpaloista mikkiliimalla rakentaa. Ikälopun Sprinterin tapauksessa ehkä helpoin vaihtoehto, mikäli ne vespasta lainatut jarrukengät kestää vielä mukana. Nehän täytyy joka tapauksessa sen kerran vuoteen kaivaa esille ja herkistää, samalla tölövää sen kiliven nippuun.

Siitä pitää tehdä erään sortin manuaalinen 3D-tuloste kelarauvasta. :lol: :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Jarrukilpi täysin hapero, ettei siihen päälle pysty uutta hitsaamaan.

Vedin vetoaksilaa vähän ulos, mutta en ymmärrä miten sen vahnan kilvenjämän saa irti, että sais leikattua pois. Laakerin takana on vielä ehjää jäljellä. Vanha kilpi kyllä liikkuu, mutta pitäiskö sen liikkua niin paljon että sais leikattua, vai onko laakeri pakko ottaa irti?

Uuden sais kyllä ujutettua sisään leikattuna, mutta pitäiskö se kuitenkin olla yhtenäinen, että peräöljyt pysyy sisällä?
(jostain valui tilkka peräöljyä ulos, eikä tajua, mikä tiiviste sen pitää sisällä)

Olen yrittäny googlettaa, mutta apuja tarvis.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Näyttäis siinä olevan joku pykälä, ettei jarrukilpi pääse liikkumaan, mutta pyörimään pääsee. En ymmärrä miten olette saaneet kilven irti, eikä sitä näy tuossa videollakaan, mistä kuva.

Kuva

ABS anturia en ole vielä irrottanut, eli ottaisko se vastaan tuohon kehälle, ettei rako levene?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Jarrut”