Sprinter w903 camperkulman säätö?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Junnu88
Viestit: 124
Liittynyt: 15.8.2017 9:06
Paikkakunta: Laukaa

Sprinter w903 camperkulman säätö?

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Onko kukaan saanut säädettyä camperkulmaa rintteris? Itellä on onglemaa vänkärin etupyörän kulumisessa ja epäilen että olisi ko.kulma kenossa.
R:lla tekivät "nelipyöräsuuntauksen"Mutta manuaalin mukaan ei voi säätää kuin aurauskulmaa, eli todennäköisesti säätivät vain aurausta...

Tässä videossa tehdään jotain asialle:
https://www.youtube.com/watch?v=zKXI5ugVbzk

Meneekö kötestelyksi jos teen samoin esim. k...atölkin paloja tunkemalla tuohon väliin? Vai onko tuohon mb:n omia säätöosia?

Mites ootte noita säätäny? vai onko helpompi kuljettaa 500 kg romurautaa mukana että alusta toimii niiku pitäis?
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Vaihda ehjä etujousi vanhan kuoleentuneen/katkenneen tilalle.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Junnu88
Viestit: 124
Liittynyt: 15.8.2017 9:06
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sprinter w903 camperkulman säätö?

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Vaihdatin viime syksynä uuden jousen haljenneen tilalle ja teetin 4-pyöräsäädön, jonka jälkeen uudet gummit alle ja nyt kesän ajojen (20 000km) jälkeen toinen eturengas silee ulkokulmasta.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Ihmetelly kun renkaat kijuu hitaissa mutkissa ja huomasin että molempien eturenkaiden ulkoreunat kaljut alle tuhat km ajos.

Nyt huomasin että molemmat eturenkaat ylhäältä sisälläpäin, kuin kihtipolvisella ukolla jalat.

Pitää alata tutkimaan onko jousi poikki, mutta eikö keula laske kummemmin vaikka jousi olis poikki?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sprinter99 kirjoitti: huomasin että molempien eturenkaiden ulkoreunat kaljut alle tuhat km ajos.
Nyt huomasin että molemmat eturenkaat ylhäältä sisälläpäin, kuin kihtipolvisella ukolla jalat.
Minusta tuo ulkoreunojen kuluminen johtuu vain ja ainoastaan liian kovasta aurauksesta.

Itellä makaa keula melkosen matalalla ja eturenkaat ovat kenollaan sisäänpäin, mutta renkaat on kuluneet kyllä ihan tasaisesti.

Raidetankojen vaihdon yhteydessä säädin aurauksen yhteen milliin renkaan kehältä mitattuna, samalla tuli alle uudet renkaatkin. Kulkee hyvin suoraan sen mitä tuo vanhakoppanen voi kulkea.

Korkeampi etujousi itelläkin haussa, sais keulan järkevälle tasolle ja renkaat "suoraan"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29285
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kihtipolvinen on siis kuin pihtipolvinen, niin eipähän se ulkoreunoja kuluta ?

Aurausta liikaa, kuten edellä Mika kirjoitti.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Kiitos molemmille. Kuullostaa järkevältä, mutta pitää jousi silti tarkistaa.
Junnu88
Viestit: 124
Liittynyt: 15.8.2017 9:06
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Mika.T kirjoitti:
Sprinter99 kirjoitti: huomasin että molempien eturenkaiden ulkoreunat kaljut alle tuhat km ajos.
Nyt huomasin että molemmat eturenkaat ylhäältä sisälläpäin, kuin kihtipolvisella ukolla jalat.
Minusta tuo ulkoreunojen kuluminen johtuu vain ja ainoastaan liian kovasta aurauksesta.

Itellä makaa keula melkosen matalalla ja eturenkaat ovat kenollaan sisäänpäin, mutta renkaat on kuluneet kyllä ihan tasaisesti.

Raidetankojen vaihdon yhteydessä säädin aurauksen yhteen milliin renkaan kehältä mitattuna, samalla tuli alle uudet renkaatkin. Kulkee hyvin suoraan sen mitä tuo vanhakoppanen voi kulkea.

Korkeampi etujousi itelläkin haussa, sais keulan järkevälle tasolle ja renkaat "suoraan"
Tuosta intoutuneena kävin mittaamassa oman rintterin aurauksen... arvakkaas mitä, 12 mm aurausta :shock: Ja kuulemma ohjearvojen sisällä, kattotaanko 4 pyöräsuuntauksessa noita ollenkaan?

Jännä miten tuo toinen rengas on kulunut enempi? Ajossa ei huomannu mitään eroa kun säädin auraamaan noin 2 milliä.
Sprinter99
Viestit: 140
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Mulla oli etu ja takapuolen ero 4cm ja syy oli raidetangon pään vaihto katsastukseen, minkä olin unohtanu. Hyvät renkaat paskaksi.

Minkälaista keinoa käytit mittaamiseen?
Junnu88
Viestit: 124
Liittynyt: 15.8.2017 9:06
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Junnu88 »

Sprinter99 kirjoitti:Mulla oli etu ja takapuolen ero 4cm ja syy oli raidetangon pään vaihto katsastukseen, minkä olin unohtanu. Hyvät renkaat paskaksi.

Minkälaista keinoa käytit mittaamiseen?
Ihan vaan rullamittalla ja nuppineuloilla. Mitta teipillä lautaan kiinni ja nuppineulat renkaan kuvion uloimpaan osaan. Ensin takapuolelta auton alta mitaten ja siten ajoin eteenpäin et sai etupuolelta mitan. Mittasin kolmesti että ei jää ihan sattuma tuloksen varaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alusta”