Vitosta kuuluu veto päällä nopeusalueella 70-100km/h naputtava ääni, jonka rytmi tuntuisi sopivan renkaan pyörimisnopeuteen.
Rullatessa ääni ei kuulu, eikä kovasti vedättäessä. Koviten ääni kuuluu kevyellä pinta kaasulla ja hyvin sileällä asfaltilla, kuitenkin veto päällä. Loivasti vasemmalla kaartuvissa kurveissa ääni poistuu, mutta oikealle kaartuvissa ei.
Eturenkaiden tasapainotus vähensi ääntä, kuten myös etukelkan keskellä vaakatasossa olevan "kumilaakeripuslan" vaihto, mutta ääni ei poistunut.
Autolla pitää ajaa jonkin aikaa ennenkuin ääni alkaa erottua. Mitä kuumempi päivä, sitä nopeammin ääni alkaa kuulua.
Ilmeisesti etukelkan puslat on kyseessä tai sitten jokin muu? Onko kellään mistään vastaavasta kokemusta?
Joku on väljä, mutta mikä ja miten sen löytää? Auto siis cdi vito -99.
Viton alustan ääni?
Hieman tarkennusta. Autolla pitää ajaa noin 25-35 km ennenkuin ääni alkaa tulla esille. Hmm....
Vaihtaessa kuuluu aina klonksahdus. Samoin kun löysää kaasulta jalan pois pienessä vauhdissa isolla vaihteella.
Varsinaisen kopsahtelurumban saa aikaiseksi kun isolla vaihteelle pienellä vauhdilla kaasua liikuttelee edestakaisin, siis painaa ja poistaa jalan kaasulta vuoron perään.
Oisko se kuivannut vetonivel? Jokin moottorin tukityyny? Väljyys vaihdelaatikossa? Väljyys vetonivelessä? Väljät etukelkan puslat?
Siis kylmiltään kun lähtee liikkeelle ei kuulu, mutta kun on ajanut parikymmentä minuuttia niin kuuluu=korreloi lämmön kanssa? Hmm...
Kuminen pusla liikkuu ja lämpenee=löystyy=osuu johonkin metalliin ja ääntää?
Tai sitten vetonivelen rasvat lötkistyy ja kuumuu ja alkaa metallinen ääni kuulua?
Hmm....
Olen jo kokeillu ja punonu kaikkia alustan rakenteita. Mitään ylilöysää en ole löytänyt, lukuunottamatta jo vaihdettua etukelkan keskipuslaa. Mitänhän tuolle seuraavaksi tekisi?
Vaihtaessa kuuluu aina klonksahdus. Samoin kun löysää kaasulta jalan pois pienessä vauhdissa isolla vaihteella.
Varsinaisen kopsahtelurumban saa aikaiseksi kun isolla vaihteelle pienellä vauhdilla kaasua liikuttelee edestakaisin, siis painaa ja poistaa jalan kaasulta vuoron perään.
Oisko se kuivannut vetonivel? Jokin moottorin tukityyny? Väljyys vaihdelaatikossa? Väljyys vetonivelessä? Väljät etukelkan puslat?
Siis kylmiltään kun lähtee liikkeelle ei kuulu, mutta kun on ajanut parikymmentä minuuttia niin kuuluu=korreloi lämmön kanssa? Hmm...
Kuminen pusla liikkuu ja lämpenee=löystyy=osuu johonkin metalliin ja ääntää?
Tai sitten vetonivelen rasvat lötkistyy ja kuumuu ja alkaa metallinen ääni kuulua?
Hmm....
Olen jo kokeillu ja punonu kaikkia alustan rakenteita. Mitään ylilöysää en ole löytänyt, lukuunottamatta jo vaihdettua etukelkan keskipuslaa. Mitänhän tuolle seuraavaksi tekisi?
Päivitystä tähänkin ongelmaan.
Vaihdoin pelkääjänpuoleisen moottorin kumityynyn ja suoraan moottorin alla olevan lierömäisen kumisen tukipuslan. Tulos: kopsahtelu ja klonkutus väheni puoleen ja ajonaikainen kopsahtelu vaimeni huomattavasti. Seuraavaksi pitää vaihtaa vaihdelaatikon tukityyny, kunhan vain saan sellaisen jostain hommattua, kun ovat tehtaalla keksineet vaihtaa noiden tukityynyjen paikkoja ja malleja niin usein auton valmistushistorian aikana, että ei ole varaosakuvastot pysyneet perässä. Täytynee ottaa vanha pois ja mennä sen kanssa kauppaan kokeileen jos saisi samanlaisen ehjän tilalle.
Jos kopsahtelu ei sitten siihen lopu, niin peloittava äänilähde voi olla manuaali vitoissa oleva kaksoismassakytkin ja jos se on rikki, niin hallelujaa, homma maksaa vähintään 500 euroa plus asennus! Ei kuulemma kotipajassa onnistu asentaa..... mä sitten rakastan tätä vitoa, ei koskaan mitään vikaa...aaa.aaa..aaa.aa....aa.aaaa.........
PS. Ei kellään sattuisi olemaan ns. räjäytyskuvia etuvetovitoista, cdi koneisista? Tai edes tietoa, mistä niitä voisi saada?
Vaihdoin pelkääjänpuoleisen moottorin kumityynyn ja suoraan moottorin alla olevan lierömäisen kumisen tukipuslan. Tulos: kopsahtelu ja klonkutus väheni puoleen ja ajonaikainen kopsahtelu vaimeni huomattavasti. Seuraavaksi pitää vaihtaa vaihdelaatikon tukityyny, kunhan vain saan sellaisen jostain hommattua, kun ovat tehtaalla keksineet vaihtaa noiden tukityynyjen paikkoja ja malleja niin usein auton valmistushistorian aikana, että ei ole varaosakuvastot pysyneet perässä. Täytynee ottaa vanha pois ja mennä sen kanssa kauppaan kokeileen jos saisi samanlaisen ehjän tilalle.
Jos kopsahtelu ei sitten siihen lopu, niin peloittava äänilähde voi olla manuaali vitoissa oleva kaksoismassakytkin ja jos se on rikki, niin hallelujaa, homma maksaa vähintään 500 euroa plus asennus! Ei kuulemma kotipajassa onnistu asentaa..... mä sitten rakastan tätä vitoa, ei koskaan mitään vikaa...aaa.aaa..aaa.aa....aa.aaaa.........
PS. Ei kellään sattuisi olemaan ns. räjäytyskuvia etuvetovitoista, cdi koneisista? Tai edes tietoa, mistä niitä voisi saada?