Viton vaihdepulmat
Viton vaihdepulmat
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentin aihetta viton vaihteiden "päällemenosta"?
Omistan:
Vito 108, vm-96
1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!
Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.
Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?
Omistan:
Vito 108, vm-96
1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!
Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.
Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?
Kumityynyt?
Hei Jamppa
Miten kumityynyt (tai niiden huono kunto) voi vaikuttaa tähän vaihdeongelmaan?
Ja kiitos vastauksesta sulle ja HVM:lle! Tämähän on "elossa oleva paikka"!

Miten kumityynyt (tai niiden huono kunto) voi vaikuttaa tähän vaihdeongelmaan?
Ja kiitos vastauksesta sulle ja HVM:lle! Tämähän on "elossa oleva paikka"!

- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
koneen ja laatikon kannatinkumit voi vaikuttaa silleen että kone "makaa" väärässä asennossa ja kepin liike ei ole riittävä. mutta tämä on yleensä etuvetosten ja tikkuvälitteisten ongelma. esiintyy harvemmin vaijerisiirtoisissa. tällöin esiintyy myös pakoputken katkeamisia n metrin sisällä sen lähdöstä
Ratkaisu löytyi tähän
Vaihdatin merkkiliikkeessä vaihdevaijerit, jotka tietysti auttoivat jäykkyyteen, mutta eivät 1,3,5 vaihteiden päällemenoon. Lisäksi sain räjäytyskuvan vaihteensiirtimestä. Sen perusteella uskalsin itse lähteä purkamaan sitä.
Vaihdelaatikon kyljessä oleva, vastapainolla varustettu vaihteensiirrin ulos. Lähtee helposti, 4 pulttia ja vaijerit irti. "Akselipötikkä" sopii ulos ilman laatikon irrotuksia.
Ko. akseliin kuuluu "switching dog" -niminen osa, joka pukkaa vaihteita silmään. Osa oli toiselta puoleltaan (1,3,5) kulahtanut. Hannoverista tuli parissa päivässä uusi (48e). Asennuksen jälkeen laatikostakin tuli kuin uusi!
Suosittelen kaikille Vitoille, jotka kärsivät vastaavantyyppisestä ongelmasta.
Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)

Vaihdelaatikon kyljessä oleva, vastapainolla varustettu vaihteensiirrin ulos. Lähtee helposti, 4 pulttia ja vaijerit irti. "Akselipötikkä" sopii ulos ilman laatikon irrotuksia.
Ko. akseliin kuuluu "switching dog" -niminen osa, joka pukkaa vaihteita silmään. Osa oli toiselta puoleltaan (1,3,5) kulahtanut. Hannoverista tuli parissa päivässä uusi (48e). Asennuksen jälkeen laatikostakin tuli kuin uusi!
Suosittelen kaikille Vitoille, jotka kärsivät vastaavantyyppisestä ongelmasta.
Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)

Re: Ratkaisu löytyi tähän
lukkjo kirjoitti: Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)

Hei.
Hieman vanhempi ketju sattui eteeni, mutta sama aihe.
Itselläni on vm.2000 vito 108CDi, jossa samanlainen ongelma. Mutta "päinvastoin" eli 1,3,5 toimivat hienosti, vaan R,2,4 eivät mene päälle lainkaan.
Tähän mitä ilmeisimmin auttaa tuo ko. osan/sarjan vaihtaminen, mutta ihan selvyyden vuoksi kysyisin, sattuuko kellään olemaan tai voiko toimittaa kuvaa ko. kohteen sijainnista. Ihan näin oman mielenrauhan varmistamiseksi, ettei tule turhaan tilattua väärää osaa.
Joillain ilmeisesti on auttanut toisen vaijerinkin vaihto (britti palstoilta tosin luin, että tämä vajereiden kanssa puljaaminen ei yleensä ole mitenkään avuksi vaihteiden toimivuuden kanssa).
Kiitokset jo etukäteen.
Hieman vanhempi ketju sattui eteeni, mutta sama aihe.
Itselläni on vm.2000 vito 108CDi, jossa samanlainen ongelma. Mutta "päinvastoin" eli 1,3,5 toimivat hienosti, vaan R,2,4 eivät mene päälle lainkaan.
Tähän mitä ilmeisimmin auttaa tuo ko. osan/sarjan vaihtaminen, mutta ihan selvyyden vuoksi kysyisin, sattuuko kellään olemaan tai voiko toimittaa kuvaa ko. kohteen sijainnista. Ihan näin oman mielenrauhan varmistamiseksi, ettei tule turhaan tilattua väärää osaa.
Joillain ilmeisesti on auttanut toisen vaijerinkin vaihto (britti palstoilta tosin luin, että tämä vajereiden kanssa puljaaminen ei yleensä ole mitenkään avuksi vaihteiden toimivuuden kanssa).
Kiitokset jo etukäteen.
Re: Ratkaisu löytyi tähän
mistähän kyseisen akselin sais tilattua? ittellä ei meinaa mennä R,2 ja 4 päällelukkjo kirjoitti:Vaihdatin merkkiliikkeessä vaihdevaijerit, jotka tietysti auttoivat jäykkyyteen, mutta eivät 1,3,5 vaihteiden päällemenoon. Lisäksi sain räjäytyskuvan vaihteensiirtimestä. Sen perusteella uskalsin itse lähteä purkamaan sitä.
Vaihdelaatikon kyljessä oleva, vastapainolla varustettu vaihteensiirrin ulos. Lähtee helposti, 4 pulttia ja vaijerit irti. "Akselipötikkä" sopii ulos ilman laatikon irrotuksia.
Ko. akseliin kuuluu "switching dog" -niminen osa, joka pukkaa vaihteita silmään. Osa oli toiselta puoleltaan (1,3,5) kulahtanut. Hannoverista tuli parissa päivässä uusi (48e). Asennuksen jälkeen laatikostakin tuli kuin uusi!
Suosittelen kaikille Vitoille, jotka kärsivät vastaavantyyppisestä ongelmasta.
Ja työn osaa tehdä jokainen, joka osaa renkaatkin vaihtaa. (Molemmissa on neljä pulttia.)
Ai että on kiva kun löytää täältä ratkaisun ongelmaan, tai ainakin melkein. Oispa osanumero... 
Tosin mulla nyt menee huonosti pesään kaikki vaihteet, joten väljyyttä voi olla koko mekanismissakin.

Tosin mulla nyt menee huonosti pesään kaikki vaihteet, joten väljyyttä voi olla koko mekanismissakin.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17.3.2020 13:05
Re: Viton vaihdepulmat
lukkjo kirjoitti:Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentin aihetta viton vaihteiden "päällemenosta"?
Omistan:
Vito 108, vm-96
1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!
Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.
Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?
Minulla sama ongelma että 1,3,5 menee päälle kun keppiä nostaa vaihdettaessa.
Myös kakkonen menee huonosti, joutuu kampeemaan kovasti vasemmalle vaihettaessa ja samalla nostamaan..
Onko tähän vinkkiä voisiko kepin maljaa nostaa hieman niin tällä ongelmat voisi korjaantua?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4309
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: Viton vaihdepulmat
Iso osa noista mainituista vaivoista postuuHaaveena VITO kirjoitti:lukkjo kirjoitti:Onko kellään vastaavia kokemuksia tai kommentin aihetta viton vaihteiden "päällemenosta"?
Omistan:
Vito 108, vm-96
1, 3 ja 5 menee huonosti päälle. P, 2 ja 4 normaalisti. Varsinkin nyt, kun vaijerit pakkasilla jäykät, ei yläpuolen vaihteet meinaa mennä kohilleen. Kytkintä nostaessa pärähtää. Kun vaihdevalinnan tekee nopealla liikkeellä ja pitää kädellä vielä perillä, menee vaihde tavallisesti silmään!
Ei vaihde kerran päälle mentyään pompi pois eikä äännä mitenkään ylimääräisesti vaan toimii OK. Valinnassa vain probleemia.
Tiedän, että vaijerit ovat vanhat ja ne onkin menossa vaihtoon. Mutta onko viton laatikossa tuohon ohjauspuoleen jotain tunnettuja ongelmia (kun huoltomies puhui jotain "linkkinivelen hitsaamisesta laatikon kannessa")?
Minulla sama ongelma että 1,3,5 menee päälle kun keppiä nostaa vaihdettaessa.
Myös kakkonen menee huonosti, joutuu kampeemaan kovasti vasemmalle vaihettaessa ja samalla nostamaan..
Onko tähän vinkkiä voisiko kepin maljaa nostaa hieman niin tällä ongelmat voisi korjaantua?
kun irotta kepin, kiinni muutamilla torxseilla, vajerit, varo pakki valon katkisinta,
sitten keppi ylös alisin käteen, sen kiinitys kehyksen ja keskellä plevan nivel pesän väliin tunkee jotain vaikappa ohutta alumin peltiä,
niin se kiristyy sinne samaan asenton missä on nostamalla
yleensä sen jälkeen toimii hyvin(jos siis ei ole tuhottu laatikoa täytämäällä öljyä ropun reunaan asti)
jos jokin vaiva jää niin yleensä 1/2 siihen auttaa että liikeele lähdössä käyttää ensin pakin ylä puollella siitä sitten"kulissin" reunaa pitkin ykösselle ja sieltä 2
haitta puolena usein että sam on toisteva jso haluaa käyttää pienpää kuin 3
loput välykset löytyy ylensä sitten auto alta jos tuo edellä kuvattu vaihtamien tulee ja kyllästyttää
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 17.3.2020 13:05