Juu, vissiin tarvihen sen kellon, jos se nyt on vääränmallinen, minen näistä tiijä Ja putkenlähtölaippakin voisi olla kyllä hyvä tarvike, riippuen että mimmonen se on
Sergey, just tuommonen se pakosatsi on. Ja tuohon perään ajattelin siis tehhä sovitetta sille turpolle
Oi jos Kaappiin turpon saisin...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kato sitä kellua ja päätä ite. Alipainekello pelaa imulla, ylipaine puhalluksella. Ylipainekellossa jousi vetää räppänän kiine ja paine työntää kalvon takaa (ei tangon puolelta) sen auki. Alipainekello saatto olla niin että letku tulee kanssa kalvon taakse, mutta sillon portti on lepopotilaantilassa auki. Eli alipaine pitää sen kiinni kunnes moottorinohjaus alkaa sitä bleedata solenoidiventtiilillä.
Vai muistanko aivan mehtään?
Laippahan on sellanen sitruunan mallinen kartiolaippa. Trumpettipäinen putki puristetaan kahdella mutterilla turbon ja laipan väliin. Toimii kai tuo laippa hitsattunakin tasotiivisteen kera, jos turbosta hankaa kartion tasalleen. Sillon laittasin joustopätkän heti perään.
Vai muistanko aivan mehtään?
Laippahan on sellanen sitruunan mallinen kartiolaippa. Trumpettipäinen putki puristetaan kahdella mutterilla turbon ja laipan väliin. Toimii kai tuo laippa hitsattunakin tasotiivisteen kera, jos turbosta hankaa kartion tasalleen. Sillon laittasin joustopätkän heti perään.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
no minusta se toimi imemällä ku imutin ko. lerssiä Kyllä se on lepotilassa auki, eli ei oo puhkua jos alipaine vuotaa muualle. ja solenoidiventiiliki tossa 290 turbossa on. Tarviiko tää jovin auto senki? Sen saa kaupanpäälle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Käväisin ilta-ajelulla:
Tällaista tuli vastaan:
Tällaista tuli vastaan:
58-vuotias Havajovi (nimi muutettu) kertoo synkkää tarinaa:
No pienestähän se tietysti alkoi, niinkuin kai kaikilla... Kaverit
olivat jo jonkin aikaa ahtaneet autojaan ja saivat yhtenä kuumana
heinäkuun iltana mut puhuttua mukaan rinkiin, saunakaljoissa tietysti,
enhän mä siihen muuten olis lähtenyt. "Ei siitä mitään tuu, tää on ihan
turvallista", ne sanoi ja mä uskoin, vaikka vähän arvelutti; olin
lukenut valistuslehtisiä ja nähnyt poliisin kuvia koko ikänsä
ahtaneista papoista ja mammoista. Ihan kurttuisia ne oli ja näytti 60-
vuotiailta, vaikka sitä ne tais kyllä ollakin.
Kaverit ensin kertoi ihan yleistä asiaa ahtamisesta; miten se tehdään
oikein, vaikutukset jne. ja näyttivät sitten malliksi. Hyvältä näytti
kavereista tuntuvan, kun ensin vierestä katselin kuinka he ajoivat
ahdettua autoa. Sitten he halusivat minunkin kokeilevan ja kokeilinkin
varovaisesti ahdettua autoa. Taisin jäädä heti kerrasta koukkuun, sillä
oli se vaan niin hienoa; vauhti vaan kiihtyi, kun ahnaasti painoin
kaasupoljinta syvemmälle ja pian olin itsekin yhtä hymyä. Kokemattomana
jätin kuitenkin ilokaasun väliin, joita kokeneemmat kaverit käyttivät
ahtojen päälle "boosteriksi" niinkuin ne alan kielellä siitä puhui.
No muutama kerta sitten kavereiden kanssa ajeltiin ahdetuilla autoilla
ja alku menikin hyvin, mutta pikkuhiljaa alkoi tuntumaan, että tekee
vaan mieli ajaa ahdettua enemmän ja enemmän ja olis aika hommata oma
ahdettu. Vähän neuvoja kyselin ensin ja ennenkuin oikeasti tajusinkaan,
otsin ensimmäisen oman ahdetun autoni pari vuotta sitten Saksasta.
Siitä se kierre sitten lähti eikä loppua näkynyt; ajeltiin joskus neljä-
viisikin kertaa viikossa, arkisinkin. Eihän siinä mitään järkeä ollut
ja rahaa paloi mielettömästi bensaan ja tarvikkeisiin. Meillä oli oma
pikku klubikin, johon kaikki "hyvät tyypit" oli tervetulleita.
Aluksi mä pärjäsin pelkällä pumppubensalla tai joskus laitoin sekaan
oktaanibuustereita, mutta se oli aika harvinaista, ehkä kerran kuussa.
Kaverit käytti jo metanolia, mutta ei se ketään tuntunut haittaavan,
kunhan tuli hyvä fiilis ja lopulta mä ajauduin niihin itsekin. Sen
jälkeen en enää pumppubensaan koskenut, oli ne sävärit niin erilaiset.
Käry taisi käydä ihan sen takia, että oltiin niin huolettomia; ei
jotenkin osannut ajatella enää suoraan, kun piti vaan saada lisää
tehoa. Tässä vaiheessa mä olin kyllä jo tosi syvällä kierteessä ja oon
oikeastaan kiitollinen, että kävi niinkuin kävi. Kaikki kelpas;
metanoli, ilokaasut, kerran jopa vietiin lentobensaa Lapista, ku kaveri
pääsi piireihin sisään. Yhden mummun yli meinattiin ajaa yks yö ja se
sitten taisi poliisit paikalle soittaakin.
Eihän siinä enää mikään auttanut, kun oli just vedetty ahdot tapissa ja
kaksi maijaa odotti pitkän suoran päässä. Kavereista kaksi lähti
lusimaan yli vuoden kakkua törkeistä liikennerikoksista ja lentobensan
varastamisesta, toinen sai vielä puoli vuotta extraa ammattimaisesta
ahtamispalvelun tarjoamisesta maksua vastaan. Toisella todettiin
pitkälle edennyt MTBE-lisäaineen aiheuttama keuhkosyöpä ja se on
nykyään letkuissa teholla ja varmaan kuolee pian. Yksi sai syytteen
avunannosta laittoman metanolin salakuljettamiseen Venäjältä ja se sai
puoli vuotta ehdonalaista. Itse sain kolme kuukautta ehdollista
laittomien polttoaineiden hallussapidosta ja mut määrättiin
pakkovieroitushoitoon surullisenkuuluisaan vaparifeministien
vieroituslaitokseen Keravalle. Ahdetut autot tietysti takavarikoitiin.
Nyt mä oon ollu kuivilla kohta puoli vuotta, mutta vieläkään ei mee
päivääkään etteikö tekis mieli edes vähän ajella ahdetulla,
tai "vääntää buustii" niinku alan slangissa sanottaisiin. Tää on
tällaista varovaista tasapainoilua, päivä kerrallaan. Sukulaiset ja
kaverit oli tietysti kauhuissaan kuullessaan, että mä joudun oikeuteen;
mutta nyt niiden tuki on kyllä ollut aivan loistavaa; ilman niitä mä en
olis tässä, mä en olis jaksanut sitä kauheeta vierotuksen tuskaa.
Tavallaan mä oon tyytyväinen, koska nyt mä todella tajuan kuinka
vaarallista ahtaminen oikeasti on. Jos mä jotain haluun teille lapset
sanoa niin se on tämä: Älkää herran tähden KOSKAAN koittako edes pientä
viattoman näköistä ahdettua autoa; tähän helvettiin joutuu ihan
huomaamattaan ja sillä on todella helppo pilata koko elämänsä! Pysykää
lapset erossa ahtamisesta, sen mä haluun teille sanoo!
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
tämä ahtopaine on sellainen riippuvuutta aiheuttava sairaus
se on suoraan verrannollinen ensi tutustumiseen vastakkaisen sukupuolen pöheikköön
se ensi kosketus on se ratkaiseva virstan pylväs siihen himoon ja siinä ei ole takaovea
mitä emempi siihen panostaa niin sitä enempi sen eteen joutuu uhraamaan ja ennemmin tai myöhemmin vasta tajuaa että mikään paine ei riitä
vaikka sormet olis kuinka rasvaiset
hautaa se turbo takapihalle ja hae esim 316 sprintteri pääset vähemmnällä
Kiitoksia varotuksista
Nosiis mitenkähän sitä pitäs ohjata, vai pitääkö mitenkään? Eikös sen tehtävä ole suojata konetta ettei liiasta ahtopaineesta tule ongelmia? Eli ylipainekello jonka tietyn rajan ylittävä paine imusarjassa potkii auki? Pitäs varmaan lukea tästäkin aiheesta wikipediasta tai sitten lähtä saunomaan Terholle
Nosiis mitenkähän sitä pitäs ohjata, vai pitääkö mitenkään? Eikös sen tehtävä ole suojata konetta ettei liiasta ahtopaineesta tule ongelmia? Eli ylipainekello jonka tietyn rajan ylittävä paine imusarjassa potkii auki? Pitäs varmaan lukea tästäkin aiheesta wikipediasta tai sitten lähtä saunomaan Terholle
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla