Autoni Sprinter 312D -99 ajettu ~300 tkm, savuttaa melkoisesti (=takana ajajat heristelevät nyrkkiä) kaasua painettaessa. Pintakaasulla "päästöt" normaalit. Lisäksi tehot ovat tippuneet noin puoleen - kiihdytys 0-100 kestää suoralla about minuutin.
Moottori ei syö öljyä, eikä sitä ole myöskään jäähdytysnesteessä. Kaikki suodattimet ja öljyt on vaihdettu. Savukaan ei vaikuta palavalta öljyltä, vaan enemmänkin liian rikkaalta seokselta.
Mistä tuota vikaa kannattaisi kotikonstein lähteä etsimään?
Vikakoodeja ei ole vielä tarkistettu. Moottori käy ja kukkuu ihan normaalisti ilman sivuääniä. Ehkä pienoista käyntilämpötilan nousua lukuunottamatta.
Myös vinkit asiallisista diesel-korjaamoista pääkaupunkiseudulla ovat tervetulleita.
/MK
312D - 99 tehoton ja savuttaa
Tämä homma selvisi, kiitos vastauksista.
Letku, joka on imusarjan ja välijäähdyttimen välissä oli matkustamon puolelta rikki (lähes kokonaan poikki). Leikkasin siitä haljenneen 5 cm kaistaleen pois. Savutus loppui, ja samalla auto tuntui täysin erilaiselta. Letku lienee ollut enemmän tai vähemmän rikki koko ajan, koska tehoja löytyi enemmän kuin koskaan.
Soitto Veholle selvitti kyseisen L-muotoisen kappaleen hinnaksi 70e. Melko paljon 60 cm letkusta, mutta en jaksa alkaa metsästämään hydrauliliikkeistä vastaavaa muotoletkua.
Merkillistä ja yllättävää oli se, että käytin autoa parissa diesel-pajassa pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisessä Espoolaisessa liikkeessä autoa katsottiin, ja sanottiin että kannen tiiviste on rikki 1. sylinterin kohdalla ja moottoriöljyt pääsevät palotilaan. Epäilin tämän todenperäisyyttä, koska putkesta tulevat savy oli MUSTAA, eikä auto syö öljyä. Korjausarvio oli 1300e.
Vehon "asiantuntija" taas kertoi ruiskupumpun olevan hajalla, ja tarjosi uutta satojen eurojen hintaan.
Tämä siis nyt OK, kiitokset vinkeistä.
P.S. Onko Sprinteriin olemassa suomen- tai englanninkielistä korjausopasta mallia Clymer/Haynes? Saksankielisen olen löytänyt, muttei oikein suju ilman sanakirjaa...
Letku, joka on imusarjan ja välijäähdyttimen välissä oli matkustamon puolelta rikki (lähes kokonaan poikki). Leikkasin siitä haljenneen 5 cm kaistaleen pois. Savutus loppui, ja samalla auto tuntui täysin erilaiselta. Letku lienee ollut enemmän tai vähemmän rikki koko ajan, koska tehoja löytyi enemmän kuin koskaan.
Soitto Veholle selvitti kyseisen L-muotoisen kappaleen hinnaksi 70e. Melko paljon 60 cm letkusta, mutta en jaksa alkaa metsästämään hydrauliliikkeistä vastaavaa muotoletkua.
Merkillistä ja yllättävää oli se, että käytin autoa parissa diesel-pajassa pääkaupunkiseudulla. Ensimmäisessä Espoolaisessa liikkeessä autoa katsottiin, ja sanottiin että kannen tiiviste on rikki 1. sylinterin kohdalla ja moottoriöljyt pääsevät palotilaan. Epäilin tämän todenperäisyyttä, koska putkesta tulevat savy oli MUSTAA, eikä auto syö öljyä. Korjausarvio oli 1300e.
Vehon "asiantuntija" taas kertoi ruiskupumpun olevan hajalla, ja tarjosi uutta satojen eurojen hintaan.
Tämä siis nyt OK, kiitokset vinkeistä.
P.S. Onko Sprinteriin olemassa suomen- tai englanninkielistä korjausopasta mallia Clymer/Haynes? Saksankielisen olen löytänyt, muttei oikein suju ilman sanakirjaa...
eilen minun sprintterissä samanlainen ongelma. Alkoi porvoon motarilla hyytymään, veto loppui , ei yli 80km tahtonut mennä millään, peiliin kun vilkasin luulin auringon pimennykseen iskeneen oli sen verran paksu musta pilvi takana, pukkas niin mustaa ja niin paljon kun vaan torvesta tuli.
Vapaalle kun heitin niin kävi hyvin tyhjäkäyntiä. Yritin nilkuttaa kehä kolmosta, kaasua kun painoi niin konehuoneesta kuului ihme sirinä, sit hermo petti ja pysähdyin tutkimaan vikaa.
Vikakin löytyi, imusarjasta tulevassa ranteen paksussa muoviputkessa mikä kääntyy siihen syylärin päälle, siinä on joku anturi siinä mutkan vieressä, se oli pullahtanut pois paikaltaan ja aiheutti vian. Ilmeisesti todellinen vian aiheuttaja olen minä itse, kun edellisenä päivänä uusin lasinpyyhkijän vivuston moottoreineen niin tuli nojailtua siihen putkeen, koska anturissa on sellainen lukitusklipsi niin tuskin se omineen siitä irti pääsi.
Mistähän se mahtoi sen sirisevän äänen otta aina kun yritti polkea kierroksia lisää.
Vapaalle kun heitin niin kävi hyvin tyhjäkäyntiä. Yritin nilkuttaa kehä kolmosta, kaasua kun painoi niin konehuoneesta kuului ihme sirinä, sit hermo petti ja pysähdyin tutkimaan vikaa.
Vikakin löytyi, imusarjasta tulevassa ranteen paksussa muoviputkessa mikä kääntyy siihen syylärin päälle, siinä on joku anturi siinä mutkan vieressä, se oli pullahtanut pois paikaltaan ja aiheutti vian. Ilmeisesti todellinen vian aiheuttaja olen minä itse, kun edellisenä päivänä uusin lasinpyyhkijän vivuston moottoreineen niin tuli nojailtua siihen putkeen, koska anturissa on sellainen lukitusklipsi niin tuskin se omineen siitä irti pääsi.
Mistähän se mahtoi sen sirisevän äänen otta aina kun yritti polkea kierroksia lisää.
Sprinter 312D -97
Lainataas topiccia.
Potilas on 312D sprintteri joka käy nätisti ja kulkeekin jotenkuten mutta alkaa savuttaa kun sillä ajelee hetken hiljaksiin, mustaa tulee putkesta kun hiukankin lisää kaasua.
Paikaltaan kiihdyttäessä ekana työntää mustaaa oikein urakalla, kierroksilla savutus vähän vähenee ja huippukierroksilla päästää sellaisen kivan pölläyksen mustaa, pöf
Mittarin mukaan ahtaa sen 0,9 mitä kuuluukin eikä suhise mitään ylimääräistä, tänään koitin ottaa pakoputken downpipen jälkeen pois ja sen jälkeen auto ei ahtanut enää kuin 0,35. Miten tuollainen on mahdollista, luulin tuon vaikuttavan päinvastoin
Ahtimessa on hieman välystä muttei päittäistä yhtään.
EDIT: niin ja sähkösuutin näyttää noin 250 ohmin vastusta eli sen pitäisi olla kunnossa, Mites näissä toimii ennakon säätö?
Potilas on 312D sprintteri joka käy nätisti ja kulkeekin jotenkuten mutta alkaa savuttaa kun sillä ajelee hetken hiljaksiin, mustaa tulee putkesta kun hiukankin lisää kaasua.
Paikaltaan kiihdyttäessä ekana työntää mustaaa oikein urakalla, kierroksilla savutus vähän vähenee ja huippukierroksilla päästää sellaisen kivan pölläyksen mustaa, pöf

Mittarin mukaan ahtaa sen 0,9 mitä kuuluukin eikä suhise mitään ylimääräistä, tänään koitin ottaa pakoputken downpipen jälkeen pois ja sen jälkeen auto ei ahtanut enää kuin 0,35. Miten tuollainen on mahdollista, luulin tuon vaikuttavan päinvastoin

Ahtimessa on hieman välystä muttei päittäistä yhtään.
EDIT: niin ja sähkösuutin näyttää noin 250 ohmin vastusta eli sen pitäisi olla kunnossa, Mites näissä toimii ennakon säätö?