Alabaman sarvikuono eli Höömyn w163

Vastaa Viestiin
ePa-
Viestit: 38
Liittynyt: 24.5.2013 8:23
Paikkakunta: 90xxx

Viesti Kirjoittaja ePa- »

Juu, Star kertoi että kiertovesipumpussa olisi jotain häikkää... mittari nousee 80 kieppeille.

Sehän varmaan on taas sitten tonnin remppa, jos vanhat merkit paikkaansa pitää. :roll:
h.hartikainen
Viestit: 120
Liittynyt: 21.6.2008 21:08

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

ePa- kirjoitti:Jatketaan lähes asiassa ja sen vieressä...

Kuinka paljon pitää purkaa, jos lähtee kuskin puolelta tuomaa piuhaa kabiiniin?

Ja tuosta lämpimästä autosta olen vähän varautunut. Kyllä tuolla tarkenee kunhan sen saa lämpimäksi mutta ei tuo höhötin mitää kuumaa ilmaa puskee liiaksi asti hyttiin. Ilman viimasuojaa ei meinaa lämmitä ollenkaan. Auttaisikohan jos vaihtais termarin? Onkos se kummonen homma?

ei kyllä tarkon muista mutta se kotelon kansi konehuoneesta kokonaan auki ja jalkotilasta yksi muovi jos sellainen on. todella helppo homma.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tuossa meikäläisen Möllissä sisätilalämppärin piuha on tuotu hyttiin poraamalla reikä apukuskin jalkatilaan tulipeltiin. Tuskin siinä on valmiiksi ollut reikää keskellä.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tapahtuma tältä päivältä. Salille mennessä Möllin avain tippui asvaltille ja PIM, se lakkasi toimimasta. Aikani ihmeteltyäni jätin auton lukitsematta parkkipaikalle, koska varastamaanhan sitä ei pysty ja ainut varastamisen arvoinen esine autossa oli Uriah Heepin Best of, mutta sekin mustissa kansissa. Treenien jälkeen oli vähän kylmä rinki perseessä, että lähteekö se käyntiin, jos avain ei pura ajonestoa, mutta hyvin lähti. Pihassa avain toimi ja auto meni lukkoon ihan normaalisti. Saas nähdä, mitä tästä tulee.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Siitähän tuli pattereiden vaihto avaimeen. Kai se kolaus saattoi jotenkin vaikuttaa, mutta pattereiden vaihdolla ainakin toistaiseksi toiminnat normalisoituivat. Melkoisen hapettuneelta vanhat näyttivät.

Kuusi euroa meni rahaa.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tänään teki tpoisen kerran muutaman kuukauden sisään sellaisen, että jäi airbag ja ESP valot palamaan. Uudessa startissa ovat sammuneet, mutta enteileeköhän tämä runsaampaa rahanmenoa lähiaikoina?
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ei ole tositaiseksi valot vilkutelleet sen enempää. Kesärenkaat menivät alle aamujumppana. Michelinit on kyllä kestävätkumit, kolmas kesä löhtee menemään ja pintaa on edelleen hyvin jäljellä. Renkaan TW onkin 440. Myös Nokian talvikumeissa on edelleen pintaa aivan loputtomasti.

Ainakaan tämä Mölli ei ole erityisen perso renkaille.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Onpas katsastuksessa taas rahanmenoa ja riesaa. Vein Möllin etukäteen pajalle tutkittavaksi ja jotta saatasiin peruutusvalo toimimaan ja näin kahtena vuotena kummitellut korjauskehotus pois. Tutkimisten jälkeen vaihdettiin raidetangon päät muiden hommien ohella. Katastuksessa pomppasi kuitenkin alapallosta :evil:

Lykkäsin viemsitä vielä leima-ajan loppuun, ettei taas tule korjauskehotusta pakkasessa huonosti toimivasta keskuslukituksesta.

On tämä perkeleen kallis ylläpidettävä, alusta uusiksi kerran vuodessa ja kilometrejä hädin tuskin 10 tkm/vuosi.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Viimein on sitten leima olemassa muutama päivä vanhan leiman umpeutumisen jälkeen. Positiivista on, että ekan kerran otteessa ei ole mitään v..tun kehotuksia. Se vähän harmittaa, että kehotukset piti hinkata seteleillä pois.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tänä viikonloppuna Möllin mittariin tuli täyteen 260 000 km eli olen nyt itse (tai eukkoni kanssa) ajanut sillä 60 000 km. Autolehdethän eivät järjestä kestotestejä 10 000 €:n autoille, joten täytynee itse analysoida ajettua matkaa.

Autolla on ollut vain yksi varsinainen käyttökatko. Kardaanin laakerin loppuminen oli käyttämilleni pajoille vaikea analysoitava ja huonolla tuurilla oli vielä ruuhkaakin. Käyttökatko kesti lähes kaksi viikkoa.

Muita vikoja on ollut aika vähän.

Öljyvuotojenkin kuriin saaminen kesti kohtuupitkään, kun niitä oli kahdessa paikassa. Venttiilikopan kannen lisäksi joku letkuliitos oli antautumassa ja niinpä sitä öljyvuotoa sitten riitti aika pitkäksi aikaa.

Toinen takajousi katkesi ja molemmat vaihdettiin.

Tuulilasin hajoaminen ja tunkin kanssa hölmöily aiheuttivat varikkokäyntiä, mutta nehän eivät olleet auton syytä tai vikoja.

Katsastuksissa alustaa laitettiin melkein joka kerta, mutta onko se nyt sitten viallisuutta vai mitä. Usein tuli sellainen fiilis, että vanhasta Mersusta on jotain löydyttävä katsastusmiehen iloksi.

Peruutusvalon tavanomaisesta poikkeavan toiminnan korjausvelka tulikin hoidettua pois, vaikken sitäkään ihmeelisenä vikana ole osannut pitää (päinvastoin kuin katsastusmies).

Keskuslukituksen toimitna pakkasilla sisältää edelleen korjausvelkaa, mutta sekin oli olemassa jo ostaessa.

Kaiken kaikiaan varsin toimiva vehjes on ollut.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Höömy kirjoitti:
Katsastuksissa alustaa laitettiin melkein joka kerta, mutta onko se nyt sitten viallisuutta vai mitä.
Alustaa täälläkin on saanut parsia ihan kiitettävää tahtia.
nyky varaosat on laadultaan kyllä uskomatonta p"#aa, Onnettomampia niveliä on saanu vaihdella alle 20tkm välein.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Siltähän se tuntuu. Raidatangon pää kesti vuoden ja alapallonivel kaksi. Kilometrejä jälkimmäinen reilut 20 000 ja ensimmäinen hädin tuskin 10 000.

Vaikka tänäkin vuonna tehtiin nelipyöräsuuntaus, auton ajo-ominaisuudet ei tunnu alustan uusimisesta olevan milläsäkään.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Möllillä tuli ajeltua tänään vähän enemmän, kun piti käydä kaksissa lakkiaisissa. Sukulaisten kiusaksi menin Mersulla, kun Mondeo ei herätä niissä tunteita samalla tavalla. On se hauskaa, kun kauppa-arvoltaan korkeintaan 7 000 euron auto herättää aivan tajutonta kateutta henkilöissä, jotka ajelee itse 4-5 kertaa kallimmilla autoilla. Mersussa on ehdottomasti sitä jotain.
Avatar
isoT
Viestit: 27
Liittynyt: 06.11.2012 9:45
Paikkakunta: Oulu

Alustan hilppeet..

Viesti Kirjoittaja isoT »

Kannattaa tosiaan katsoa vähän että minkä valmistajan hilpettä sinne alustaan laitetaan. Meyle ja Lemförder on kestävyydeltään omaa luokkaansa, vaikkakin hieman hintavampia ovatkin. Ilmeisesti marmoritiskillä myytävä alkuperäisosat on jomman kumman valmistajan tekeleitä.

Alapallonivelistä kannattaa vielä valkata Meylen HD versio (heavy duty) jonka on päivitetty versio nivelestä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ite olen laittanu lemfölderiä.

Ei ne kestä sen kummemmin.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Mölli kävi tänään huollossa. Vaihdettiin öljyt, suodattimet (myös ilman) sekä tulpat. Kalliiksi tuli lähinnä 12 tulpan vuoksi, mutta tyhjäkäynnistä hävisi häiritsevä huojunta. Tulpat olivat melko huonossa kunnossa ja kaksi sen näköistä, että saattoivat olla melko vanhat.

Nyt se taas pelittää mukavasti. Saattaapa bensan kulutuskin vähän laskea.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tämä alkoi vuotaa öljyä taasen. Jostain melko ylhäältä se tulee ja ihan jo havaittavat määrät. Huomenna pajalle ja katsotaan paljonko maksaa.

Tämä on ihan ihme ominaisuus Mersussa, minulla ei ole muut kärryt öljypäästöjä harrastaneet.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Dodii, nyt se Ameriikan Mersu pitää taas öljyt sisällään. Yksi o-rengas vaihdettiin ja laskua vain 37 €. Ei paha tällä kertaa, mutta hyppelyä näistä aina tulee.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Pientä syyssiivousta sisäpuolelta. Autohan tulee melkoisen likaiseksi, kun lapset vievät jaloissaan ja vaatteissaan kaikenlaista ja koirien mukana tulee hiekkaa ja hiekkapölyä aivan järjettömät määrät.

Siivotessa tuossa on aika paljon erittäin kapeita ja ahtaita paikkoja, joissa o nkuitenkin materiaalit, joihin pöly ja hiekka tarttuvat perusteellisesti. Siivous ei ilmeisesti ole ollut suunnittelijoille mikään huomioon otettava asia.

Sisustus alkaa irtoilemaan kiinnikkeistään ja aiheuttaa hälyääniä. Osa johtuu siitä, että nuorempi pojista oli vaikeina vuosinaan melkoinen pideltävä ja hän kulutti sisustaa tavallista enemmän. Muovinastat, joilla sisustus on kiinni alkaa olla osittain loppu ja myös rikki. Osittain sovitukset ovat olleet jo alunperin aika suurpiirteiset, kuten Möllin arvostelijat muistavat.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tuplan poisto!
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Bensakrematoriokin on toiminut moitteetta jälleen. Kädettömän ruostepaikatkin ovat pitäneet tänä vuonna, alkaako tässä oppia jotain auton pitämisestä 34 vuoden harjoittelun jälkeen.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Laitoin Möllin huoltotoimenpiteeseen eli akun lataukseen. Kun ajetaan jatkuvasti erittäin lyhyttä pätkää, enkä ole käyttänyt lisälatausta kertaakaan, ajattelin tämän jatkavan akun elinikää ja varmistavan syksyn toimintaa. Miinusnavan kengässä näkyi olevan hapettumaa ulkopuolella.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tämän kanssa elämä on enimmäkseen ajamista ja tankkaamista (usein ja paljon). Kun jotain jutun tynkää pitää oikein keksiä niin todetaan keskuslukituksen omituinen häiriö. Muutamana päivänä Mölli ei vilauttanut vilkkuja, vaikka auto meni lukkoon (yleensä tämä on merkki siitä, että joku luukku on auki). Tänään vilautukset taas palautuivat ilman mitään toimenpiteitä.

Keskuslukitus näyttää olevan melko heikko kohta näissä, mutta se opettaa Citikkamiehen asennetta - vikoja tulee ja vikoja menee enimmikseen itsestään. :o
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Sarvikuonollakin on nyt piikkikumit alla. Hämmentävää, että ne eivät näytä kuluvan juuri lainkaan. Voi tosin olla, että pito alkaa heiketä kumin kovettumisen myötä.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Alkaakohan vetari mennä jostain kulmasta? Jos kääntää kaikki vasemmalle, niin kuuluu napsaus suurin piirtein kerran renkaan kierroksella. Mikään ihme se ei olisi, kun mittarissa on melkein 267 tkm.

Talvirenkaat ovat itkettävän ja naurettavan välimaastossa - pitoa on todella säästeliäästi eli sellaisetkin pitäisi hankkia.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Eteläänkin tuli lunta tänään. Kun Möllissä painaa jarrua ensimmäinen huomio koskee tärisevää jarrupoljinta. Jonkun ajan päästä tarkkaavainen huomaa vauhdinkin aavistuksen verran hiipuvan. Risteyksistä se edelleen lähtee oikein hyvin.

Täytynee katsastuksen yhteydessä korjauttaa napsunta ja hankkia uudet talvikumit, vaikka edelliset ovat ihan uuden näköiset. Rahan menoa on siis tiedossa taas, mutta siitähän maasto-Mersussa on kysymys.

Taustalla soi muuten Shania Twain, joka on pirun hyvä sekin.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla oli ajettu 415tkm eikä siinä ollu vetareissa vielä mitään hämminkiä.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

En tie, mutta jos kääntää kaikki vasemmalle, niin kuuluu ja tuntuu ihan selvä napsaus tai kolaus yhtä renkaan kierrosta kohden. Voi se olla jotain muutakin, mutta selvinnee pajalla.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Sulla on varmaan vanne irti tms. :roll:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Kai se vatkaisi muutenkin ja olisi tuo kai jo irronnut, jos niin olisi.

Pakkanen lopetti keskuslukituksen toiminnan kokonaan. Kerran se palasi parkkihallissa, mutta nyt ei nollakelikään saa keskuslukkoa toimimaan. Korjausvelka alkaa näkymään tosissaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”