Alabaman sarvikuono eli Höömyn w163
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 21.6.2008 21:08
ePa- kirjoitti:Jatketaan lähes asiassa ja sen vieressä...
Kuinka paljon pitää purkaa, jos lähtee kuskin puolelta tuomaa piuhaa kabiiniin?
Ja tuosta lämpimästä autosta olen vähän varautunut. Kyllä tuolla tarkenee kunhan sen saa lämpimäksi mutta ei tuo höhötin mitää kuumaa ilmaa puskee liiaksi asti hyttiin. Ilman viimasuojaa ei meinaa lämmitä ollenkaan. Auttaisikohan jos vaihtais termarin? Onkos se kummonen homma?
ei kyllä tarkon muista mutta se kotelon kansi konehuoneesta kokonaan auki ja jalkotilasta yksi muovi jos sellainen on. todella helppo homma.
Tapahtuma tältä päivältä. Salille mennessä Möllin avain tippui asvaltille ja PIM, se lakkasi toimimasta. Aikani ihmeteltyäni jätin auton lukitsematta parkkipaikalle, koska varastamaanhan sitä ei pysty ja ainut varastamisen arvoinen esine autossa oli Uriah Heepin Best of, mutta sekin mustissa kansissa. Treenien jälkeen oli vähän kylmä rinki perseessä, että lähteekö se käyntiin, jos avain ei pura ajonestoa, mutta hyvin lähti. Pihassa avain toimi ja auto meni lukkoon ihan normaalisti. Saas nähdä, mitä tästä tulee.
Ei ole tositaiseksi valot vilkutelleet sen enempää. Kesärenkaat menivät alle aamujumppana. Michelinit on kyllä kestävätkumit, kolmas kesä löhtee menemään ja pintaa on edelleen hyvin jäljellä. Renkaan TW onkin 440. Myös Nokian talvikumeissa on edelleen pintaa aivan loputtomasti.
Ainakaan tämä Mölli ei ole erityisen perso renkaille.
Ainakaan tämä Mölli ei ole erityisen perso renkaille.
Onpas katsastuksessa taas rahanmenoa ja riesaa. Vein Möllin etukäteen pajalle tutkittavaksi ja jotta saatasiin peruutusvalo toimimaan ja näin kahtena vuotena kummitellut korjauskehotus pois. Tutkimisten jälkeen vaihdettiin raidetangon päät muiden hommien ohella. Katastuksessa pomppasi kuitenkin alapallosta
Lykkäsin viemsitä vielä leima-ajan loppuun, ettei taas tule korjauskehotusta pakkasessa huonosti toimivasta keskuslukituksesta.
On tämä perkeleen kallis ylläpidettävä, alusta uusiksi kerran vuodessa ja kilometrejä hädin tuskin 10 tkm/vuosi.
Lykkäsin viemsitä vielä leima-ajan loppuun, ettei taas tule korjauskehotusta pakkasessa huonosti toimivasta keskuslukituksesta.
On tämä perkeleen kallis ylläpidettävä, alusta uusiksi kerran vuodessa ja kilometrejä hädin tuskin 10 tkm/vuosi.
Tänä viikonloppuna Möllin mittariin tuli täyteen 260 000 km eli olen nyt itse (tai eukkoni kanssa) ajanut sillä 60 000 km. Autolehdethän eivät järjestä kestotestejä 10 000 €:n autoille, joten täytynee itse analysoida ajettua matkaa.
Autolla on ollut vain yksi varsinainen käyttökatko. Kardaanin laakerin loppuminen oli käyttämilleni pajoille vaikea analysoitava ja huonolla tuurilla oli vielä ruuhkaakin. Käyttökatko kesti lähes kaksi viikkoa.
Muita vikoja on ollut aika vähän.
Öljyvuotojenkin kuriin saaminen kesti kohtuupitkään, kun niitä oli kahdessa paikassa. Venttiilikopan kannen lisäksi joku letkuliitos oli antautumassa ja niinpä sitä öljyvuotoa sitten riitti aika pitkäksi aikaa.
Toinen takajousi katkesi ja molemmat vaihdettiin.
Tuulilasin hajoaminen ja tunkin kanssa hölmöily aiheuttivat varikkokäyntiä, mutta nehän eivät olleet auton syytä tai vikoja.
Katsastuksissa alustaa laitettiin melkein joka kerta, mutta onko se nyt sitten viallisuutta vai mitä. Usein tuli sellainen fiilis, että vanhasta Mersusta on jotain löydyttävä katsastusmiehen iloksi.
Peruutusvalon tavanomaisesta poikkeavan toiminnan korjausvelka tulikin hoidettua pois, vaikken sitäkään ihmeelisenä vikana ole osannut pitää (päinvastoin kuin katsastusmies).
Keskuslukituksen toimitna pakkasilla sisältää edelleen korjausvelkaa, mutta sekin oli olemassa jo ostaessa.
Kaiken kaikiaan varsin toimiva vehjes on ollut.
Autolla on ollut vain yksi varsinainen käyttökatko. Kardaanin laakerin loppuminen oli käyttämilleni pajoille vaikea analysoitava ja huonolla tuurilla oli vielä ruuhkaakin. Käyttökatko kesti lähes kaksi viikkoa.
Muita vikoja on ollut aika vähän.
Öljyvuotojenkin kuriin saaminen kesti kohtuupitkään, kun niitä oli kahdessa paikassa. Venttiilikopan kannen lisäksi joku letkuliitos oli antautumassa ja niinpä sitä öljyvuotoa sitten riitti aika pitkäksi aikaa.
Toinen takajousi katkesi ja molemmat vaihdettiin.
Tuulilasin hajoaminen ja tunkin kanssa hölmöily aiheuttivat varikkokäyntiä, mutta nehän eivät olleet auton syytä tai vikoja.
Katsastuksissa alustaa laitettiin melkein joka kerta, mutta onko se nyt sitten viallisuutta vai mitä. Usein tuli sellainen fiilis, että vanhasta Mersusta on jotain löydyttävä katsastusmiehen iloksi.
Peruutusvalon tavanomaisesta poikkeavan toiminnan korjausvelka tulikin hoidettua pois, vaikken sitäkään ihmeelisenä vikana ole osannut pitää (päinvastoin kuin katsastusmies).
Keskuslukituksen toimitna pakkasilla sisältää edelleen korjausvelkaa, mutta sekin oli olemassa jo ostaessa.
Kaiken kaikiaan varsin toimiva vehjes on ollut.
Möllillä tuli ajeltua tänään vähän enemmän, kun piti käydä kaksissa lakkiaisissa. Sukulaisten kiusaksi menin Mersulla, kun Mondeo ei herätä niissä tunteita samalla tavalla. On se hauskaa, kun kauppa-arvoltaan korkeintaan 7 000 euron auto herättää aivan tajutonta kateutta henkilöissä, jotka ajelee itse 4-5 kertaa kallimmilla autoilla. Mersussa on ehdottomasti sitä jotain.
Alustan hilppeet..
Kannattaa tosiaan katsoa vähän että minkä valmistajan hilpettä sinne alustaan laitetaan. Meyle ja Lemförder on kestävyydeltään omaa luokkaansa, vaikkakin hieman hintavampia ovatkin. Ilmeisesti marmoritiskillä myytävä alkuperäisosat on jomman kumman valmistajan tekeleitä.
Alapallonivelistä kannattaa vielä valkata Meylen HD versio (heavy duty) jonka on päivitetty versio nivelestä.
Alapallonivelistä kannattaa vielä valkata Meylen HD versio (heavy duty) jonka on päivitetty versio nivelestä.
Mölli kävi tänään huollossa. Vaihdettiin öljyt, suodattimet (myös ilman) sekä tulpat. Kalliiksi tuli lähinnä 12 tulpan vuoksi, mutta tyhjäkäynnistä hävisi häiritsevä huojunta. Tulpat olivat melko huonossa kunnossa ja kaksi sen näköistä, että saattoivat olla melko vanhat.
Nyt se taas pelittää mukavasti. Saattaapa bensan kulutuskin vähän laskea.
Nyt se taas pelittää mukavasti. Saattaapa bensan kulutuskin vähän laskea.
Pientä syyssiivousta sisäpuolelta. Autohan tulee melkoisen likaiseksi, kun lapset vievät jaloissaan ja vaatteissaan kaikenlaista ja koirien mukana tulee hiekkaa ja hiekkapölyä aivan järjettömät määrät.
Siivotessa tuossa on aika paljon erittäin kapeita ja ahtaita paikkoja, joissa o nkuitenkin materiaalit, joihin pöly ja hiekka tarttuvat perusteellisesti. Siivous ei ilmeisesti ole ollut suunnittelijoille mikään huomioon otettava asia.
Sisustus alkaa irtoilemaan kiinnikkeistään ja aiheuttaa hälyääniä. Osa johtuu siitä, että nuorempi pojista oli vaikeina vuosinaan melkoinen pideltävä ja hän kulutti sisustaa tavallista enemmän. Muovinastat, joilla sisustus on kiinni alkaa olla osittain loppu ja myös rikki. Osittain sovitukset ovat olleet jo alunperin aika suurpiirteiset, kuten Möllin arvostelijat muistavat.
Siivotessa tuossa on aika paljon erittäin kapeita ja ahtaita paikkoja, joissa o nkuitenkin materiaalit, joihin pöly ja hiekka tarttuvat perusteellisesti. Siivous ei ilmeisesti ole ollut suunnittelijoille mikään huomioon otettava asia.
Sisustus alkaa irtoilemaan kiinnikkeistään ja aiheuttaa hälyääniä. Osa johtuu siitä, että nuorempi pojista oli vaikeina vuosinaan melkoinen pideltävä ja hän kulutti sisustaa tavallista enemmän. Muovinastat, joilla sisustus on kiinni alkaa olla osittain loppu ja myös rikki. Osittain sovitukset ovat olleet jo alunperin aika suurpiirteiset, kuten Möllin arvostelijat muistavat.
Tämän kanssa elämä on enimmäkseen ajamista ja tankkaamista (usein ja paljon). Kun jotain jutun tynkää pitää oikein keksiä niin todetaan keskuslukituksen omituinen häiriö. Muutamana päivänä Mölli ei vilauttanut vilkkuja, vaikka auto meni lukkoon (yleensä tämä on merkki siitä, että joku luukku on auki). Tänään vilautukset taas palautuivat ilman mitään toimenpiteitä.
Keskuslukitus näyttää olevan melko heikko kohta näissä, mutta se opettaa Citikkamiehen asennetta - vikoja tulee ja vikoja menee enimmikseen itsestään.
Keskuslukitus näyttää olevan melko heikko kohta näissä, mutta se opettaa Citikkamiehen asennetta - vikoja tulee ja vikoja menee enimmikseen itsestään.
Alkaakohan vetari mennä jostain kulmasta? Jos kääntää kaikki vasemmalle, niin kuuluu napsaus suurin piirtein kerran renkaan kierroksella. Mikään ihme se ei olisi, kun mittarissa on melkein 267 tkm.
Talvirenkaat ovat itkettävän ja naurettavan välimaastossa - pitoa on todella säästeliäästi eli sellaisetkin pitäisi hankkia.
Talvirenkaat ovat itkettävän ja naurettavan välimaastossa - pitoa on todella säästeliäästi eli sellaisetkin pitäisi hankkia.
Eteläänkin tuli lunta tänään. Kun Möllissä painaa jarrua ensimmäinen huomio koskee tärisevää jarrupoljinta. Jonkun ajan päästä tarkkaavainen huomaa vauhdinkin aavistuksen verran hiipuvan. Risteyksistä se edelleen lähtee oikein hyvin.
Täytynee katsastuksen yhteydessä korjauttaa napsunta ja hankkia uudet talvikumit, vaikka edelliset ovat ihan uuden näköiset. Rahan menoa on siis tiedossa taas, mutta siitähän maasto-Mersussa on kysymys.
Taustalla soi muuten Shania Twain, joka on pirun hyvä sekin.
Täytynee katsastuksen yhteydessä korjauttaa napsunta ja hankkia uudet talvikumit, vaikka edelliset ovat ihan uuden näköiset. Rahan menoa on siis tiedossa taas, mutta siitähän maasto-Mersussa on kysymys.
Taustalla soi muuten Shania Twain, joka on pirun hyvä sekin.