Alabaman sarvikuono eli Höömyn w163

Vastaa Viestiin
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Lämppärin säätö on tosiaan epälineaarinen. Nappulasta kääntämällä muuttuu paljon haluttuun suuntaan ja sitten palautuu jokin verran. Varsinkin talvella tulee ensin tosi kuumaa ja pienehkö säätö viileämpään muuttaa hetkeksi tulo ilman aika kylmäksi.

Mulla ei ole vielä vaihtunut yksikään pöyränlaakeri, mutta ne taka-alatukivsrsien kumit narisee varsinkin kylmässä.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

Höömy kirjoitti:Lämppärin säätö on tosiaan epälineaarinen. Nappulasta kääntämällä muuttuu paljon haluttuun suuntaan ja sitten palautuu jokin verran. Varsinkin talvella tulee ensin tosi kuumaa ja pienehkö säätö viileämpään muuttaa hetkeksi tulo ilman aika kylmäksi.

Mulla ei ole vielä vaihtunut yksikään pöyränlaakeri, mutta ne taka-alatukivsrsien kumit narisee varsinkin kylmässä.

Tässä autossa kuului nopeuden mukana lisääntyvä vollotus, vaikea paikallistaa. Kannatinlaakeri oli aika finaalissa, mutta ääni oli peräisin
oikeanpuolen takapyöränlaakerista.
Seuraavaksi saa vaihtaa termostaatin, hieman roikkuu moottorin lämpö
alle 80:n.
Bensansuodatin tuli ostettua, hankalan nököisestä paikasta löytyy...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jenkkivoorumeilta löytyy juttua tuosta etuvääntösauvan kolinasta.


http://www.benzworld.org/forums/w163-m-class/
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Mä vaihdatin termerin jo ekassa huollossa, kun l'ämmät tosiaan oli alle 80. Toistaiseksi on termeri toiminut, vaikka samaan aikaan uuden termerin saaneessa Volkkarissa olisi taas tarvetta uudelle.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Yöllä oli ollut pakkasta noin 30 astetta ja kauppaan lähtiessä oli vaihdelaatikko lievästi jäässä. Ensin ei meinannu päästä liikkeelle olleenkaan ja aika pitkää sai ajaa niin, ettei laatikko suostunut kolmosta isompaa vaihtamaan. Onneksi oli sentään 60 teitä, ettei tarvinnu kovempaa ajaa.

Ostosten jälkeen takaisin parkkihalliin ja - saatana - apukuskin puoleinen takarengas tyhjä. Aivan umpijäässä oleva paikkaspray kainaloon lämpiämään ja sitten renkaaseen. Matka pääsi jatkumaan, mutta olihan aika vaivainen kauppareissu.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Toivottavasti pidit autoa edes hetken käynnissä ennen liikkeellelähtöä.
Automaatin saa hienosti tapettua suoraan kovasta pakkasesta lähtiessä.

Mulla auto käy yleensä sen 10min ennenkuin lähden sillä pakkasessa mihinkään. Loota toimii oikein hyvin kun öljyt notkistuu...
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Käytiin vähän aikaa kyllä. Arjessa ei kymmpiminuutin käyttöihin ennen lähtöä ole aikaa mitenkään päin. Onneksi täällä ei tuollaisia pakkasia ole montaa kertaa vuodessa.

Notkistuuko ne öljyt muuten P-asennossa vai pitääkö olla N silmässä?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Tuskin sillä väliä, kunhan vaan öljyn lämpö nousee. Kai se lohkolämmitin nostaa myös vaihteistoöljyn lämpöä jonkin verran.

Kovilla pakkasilla tulee nykyään odoteltua että vaihde loksahtaa varmasti silmään ennen kuin tarjoaa kaasua liikkeelle lähdettäessä eteen/taakse. Kerran nimittäin heitin pakkia silmään ja liian hätäisesti annoin kaasua niin 722.6 jäi johonkin ihme välivapaa asentoon eikä liikkunut kunnolla. Onneksi ei mitään hajonnut vaan sammuttamalla auto lähti taas toimimaan.

Joissain autoissa ohjelma käskee moottorin käyttämään isompia kierroksia kylmänä että laatikon öljyt saadaan nopeammin lämpimäksi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

P ja N asennot on laatikolle ihan sama toiminto. P-asennossa vaan kardaani on mekaanisesti lukittu. Itse laatikko on kuitenkin samallalailla vapaalla oli sitten kepissä P tai N.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tyhjänä ollut taakrengas jäi vuotamaan vähän. Tänään oli painetta alle 1,5 kiloa. Taitaa tulla jotain toimenpidettä tällekin. Tosin viime talvena molemmat apukuskin puolen renkaat vuosivat jatkuvasti, mutta venttiilien vaihto ja vanteiden reunojen kevyt hionta auttoi asiaa. Talvirenkaitten keskellä olevat alkuperäiset vanteet ovat muutenkin aivan romutavaraa jo.

Ei taida nämä lakuperäiset oikein tykätä suolasta.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Tehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja visar »

Alkuun oli totuttelemista Ml:län kanssa koska ohjaus ei juurikaan
Palauta/keskitä. Onko automallin ominaisuus?
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Eiköhän se ole, mutta ei ole minua kiusannut. edellinen jenkki palautti vähän turhankin vahvasti - makukysymyksiä nämä asiat.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja visar »

Juu, eipä se haittaa, erilainen kun joku muu peli.
Vaihdoin moniurahihnan ja rullat ja pyörittilin tehostimen pumppua
Piti outoa naksumista ajattelin jotta on morjens.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Pikkuisen on alkanut kiusaamaan, ettei reviirin merkkausta saada loppumaan millään. Ilmeisesti kampiakselin pään tiiviste tiputtelee ja on kallis laittaa, kun autoa pitää purkaa sen takia. Tämä alkaa aiheuttaamaan myös autokuumetta...

Kun olen katsellutr möllejä on aika erikoista, että pääkaupunkiseudulla melkein tuplat kalliimpi mölli on melkein aina enemmän ajettu kuin tuo pihassa jo oleva. Se ei kannusta vaihtamaan toiseen mölliin.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tänään havaitsin hämmästyksekseni, että apukuskin umpiossa on vettä. Taitaa mennä uusiksi, kun näyttäisi tuo valotehokin jo laskeneen. Tässä iässä tykkää jo, että valoilla näkeekin jotain. Täytyy tutkia, saako tuohon niitä udemman näköisiä umpioita.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Mölli meni tänään käymään pajalla, että vaihdetaan laatikon öljyt, laitetaan käsijarru kasaan katsastusinsinööriä varten ja samalla katellaan vähän muutenkin, ettei tarvitsisi käydä montaa kertaa konttorilla. Ja kas, toinen takajousi oli poikki. Ne taitavat olla kulutudtavaraa, kun muistelen, että pari vuotta sitten ostaessa, takajouset olivat aivan uuden näköiset. Niistä ei tosin ollut myyjän kanssa mitään puhetta.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Sarvikuono tuli tänään kotiin. Autoon vaihdettiin takajouset, korjattiin käsijarru, vaihdettiin laatikon öljyt, tehtiin pakokaasutesti ja tukittiin taas öljyvuotoa. Lasku koko laikistä oli 1 024,50 €. Pitäisi mennä näyttämällä läpi katsastuksesta.

Jouset vaihtamalla hävisi ainakin toistaiseksi armoton narina, josta on useaan otteeseen syytetty takatukivarran kumia. Taisi olla sittenkin kateknnut jousi. Mitä tästä opimme? Katsastuksessa ei todellakaan aina huomata katkenneita takajousia eikä muuten pajallakaan. Alustan vianetsintä tuntuu olevan aika vaikeaa.

Jouset olivat hyvän näköiset, kun ostin auton pari vuotta sitten, mutta eivät ehken olleetkaan uudet, vaan alunperin hyvin maalatut.

Alkaisikohan reviirin merkitseminen olla pikkuhiljaa loppu. Auto on tiputellut melkein koko ajan, kun se on minulla ollut ja vuotopaikkoja on ollut runsaasti. Letkuja ja tiivisteitä on vaihdeltu, nyt paikkailtiin silikonilla jotan liimasaumaa venttilikopasta.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Perskutarallaa, kun oli valoisaa ja vielä vähän lämminkin, vaihdoin vielä saman tien takaluukun kaausjouset. Jouset tilasin skruvat.fi -sivustolta, ja pienten kommellusten jälkeen tulivatkin. Hinta oli yhteensä 50 €. Ovat pirulaiset niin jäykät, että luukun joutuu oikein painamaan kiinni ja se nousee itsestään, kun lukon avaa.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Ihmeparaneminen on tapahtunut myös bensamittarissa. Se on ollut pitkään sellainen ettei nouse ylösasti ja näyttää pääosin reilua neljännestankkia. Siitä alaspaäin on toiminut luotettavasti. Nyt jousien vaihdon jälkeen mittari reagoi tankkaukseen nousemalla ylös asti ja näyttäisi pysyttelevänkin siellä. Hui hai!!!
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Pannaans tää uudestaan: ei siis ollut pelkkä näyttö; raidetangon pää vaihtoon ja muikkarit peruutusvalosta. Ei taida mennä mersu ikinä läpi kertanäytöllä. :evil:
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Eihän sitä ehjää autoa kannata tarkastuttaa. Nyt sait sentään rahalle vastinetta :wink:

Kuinkas usein saa raidetangonpäitä mölliin vaihdella ??
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Mulle tämä on eka kerta, joten voihan se olla , että 240 000 km:n välein. Tai sitten jollain lyhyemmillä väleillä. Toi peruutusvalo alkaa vituttaa ihan tosissaan kun vika on vaihdekepin kulississa ja sen vaihtaminen on taas toimintatonni.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Rengasjumppaa on tullut harrastettua oikein olan takaa. Eilen kesäkumit alle Poloon ja tyttären Kiaan. Oli kiva vaihtaa, kun olivat omilta jäljiltä. Pultit lähtivät auki ristikkoavaimella käsivoimin.

Toistapa oli Mersu, jonka renkaita ovat viimeksi ronkkineet erilaiset liikkeet ja pajat. Yhdessä renkaassa pultit olivat käsikireydessä, yhdessä osa oli käsikireydessä ja kahdessa piti ottaa ristikkoavaimeen jatkovarsi jokaisen pultin kohdalla. Tien päällä olisi auton omalla avaimella jäänyt rengas irrottamatta.

Onko niissä perkeleen koneissa mitään säätöjä, kun niillä ei saa yhtä tasaista jälkeä kuin käsin?
Avatar
isoT
Viestit: 27
Liittynyt: 06.11.2012 9:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja isoT »

Peruutelin oman möllin juuri katokseen ja kovin oli pimeää. Toivottavasti johtui mustasta maasta ja sateesta, mutta pelko pakkivalojen katoamisesta alkoi vaivaamaan. Pikaisen googlauksen jälkeen huomasin että kovin on yleistä näissä. Noh, aamulla tutkimaan tarkemmin kun ei itse tarvi hytissä istua. Jenkkifoorumeilta löytyi ohjeet miten syventyä ongelmaan ja mahdollisesti saada se korjattuakin. Kannattee tutkia ennen toimintatonnin käyttämistä http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... oblem.html
Avatar
pjj53
Viestit: 271
Liittynyt: 03.8.2007 16:02

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Höömy kirjoitti:Rengasjumppaa...
Onko niissä perkeleen koneissa mitään säätöjä, kun niillä ei saa yhtä tasaista jälkeä kuin käsin?
Minä en anna enää ollenkaan kiristää pyöränpultteja koneella. Rengasliikkeessä menen itse kiristämään käsin :twisted: Jos nyt harvoin siellä asioin.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Kiitos vinkistä. Tuntuu siltä, että enää kolmatta kertaa en viitsi samaa korjauskehotusta lappuun ottaa. Katsastusmieheen ei oikein uppoa, että kepistä vähän vetämällä valo palaa ja auto liikkuu takaperin.

Rengasliikkeitä pitäisi vältellä, vaikka Euromasterin jälkeen minulla on pultit yleensä olleet aukaistavissa käsipelilläkin. Ongelma taitaa olla, että auton huollossa on asioita, joiden vuoksi renkaita irrotellaan ja niiden jälkeen pultit ovat usein aivan järkyttävän kireällä.

Tässä on yksi syy siihen, että olen pitänyt autossa mukana renkaanpaikkapulloa. Se ei tosin riitä aivan risaan renkaaseen, mutta sitten on vakuutuskessa hinauspalvelu. Mersua ei sillä ole vielä ajeltu, mutta edeltäjänsä oli pari kertaa lavetilla.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Mölli se vaan liikkuu aika eleettömästi. Tänään kuitenkin vaihdettiin jarrupalat ja kallistahan sekin on. Ei ollut kuulemma hyllytavaraa, johon totesin, että ainut hyllytavara, jota tuo kuluttaa on bensa.

50 000 km on meidän taloudessa ajettu Möllillä ja pitäisi aika luotettavana autona. Ainut oikein vika on ollut kardaaninlaakeri, muuten on ollut enemänpi kulutustavaraa, mihin saa lukea alustan nivelet.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

En koko ketjua kahlannut läpi joten voip olla, että asia on jo käsiteltykin, mutta mahtaneeko näihin ameriikan ihmeisiin saada ison veden takaa kaupasta halvemmalla kulutusosia, eli suomeksi Rockautosta?
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

En ole tullut etsineeksi kovin aktiivisesti, mutta jostain syystä aika harvasta nettikaupastakaan löytyy Möllin osia, vaikka näitä on täällä paljon liikenteessä. Johtuukohan se jostain SUV-nihilismistä. Amerikan myyjiä ei ole tullut tsekatuksi.
Avatar
visar
Viestit: 126
Liittynyt: 08.12.2005 11:20
Paikkakunta: Tuusula

osat

Viesti Kirjoittaja visar »

Tilasin Saksan ebay:sta osat, alapallot, pyöränlaakerit, jarruosat, raidetangonpäät. Selkeästi halvempia kuin Suomessa. Lähetyskulujen kanssa saa olla tarkkana, suuria vaihteluja eri firmojen välillä.
Ja tarkkana saa olla muutenkin tilatessaan tuleeko 1kpl, pari, vai sarja...
nm. ylimääräinen sarja alapalloja ja raidetangonpäitä hyllyssä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”