W163 ML 270 CDI -05 käyttöauto
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Juu, öljyt pitänee tsekata ensin... Jostakin ulkomaan foorumilta luin, että olisi ihan öljynvaihdolla hiljennetty noita, uskoo ken näkee (tai paremminkin kuulee)...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Kävin auton alla tutkimassa paikkoja ja nappasin etukardaanin mukaan kun vaikutti vialliselta:

Hyvin jännä rakenne, toisessa päässä tuplaristikko ja toisessa päässä nivel, jolle lienee joku hieno nimi olemassa. Ristikot lie vaihdettu joskus jäljistä päätellen, niissä ei ongelmaa havaittavissa... Mutta tuo ristikoiden välissä oleva laakeroinnin tapainen pölisi kuivan ruosteisena. Oletettavasti sen takia tuossa tuntuu ihan merkittävä klappi ja ajossa tuli sitä "telaketjujen kolinaa".


Rasvanippakin olisi ollut, kukaan ei vaan ole tajunnut rasvata tuota viime aikoina

Pistin samannumeroisen (A1634100301) käytetyn kardaanin tilaukseen, jäämme odottamaan mitä sumujen saarilta saapuu...
Hyvin jännä rakenne, toisessa päässä tuplaristikko ja toisessa päässä nivel, jolle lienee joku hieno nimi olemassa. Ristikot lie vaihdettu joskus jäljistä päätellen, niissä ei ongelmaa havaittavissa... Mutta tuo ristikoiden välissä oleva laakeroinnin tapainen pölisi kuivan ruosteisena. Oletettavasti sen takia tuossa tuntuu ihan merkittävä klappi ja ajossa tuli sitä "telaketjujen kolinaa".
Rasvanippakin olisi ollut, kukaan ei vaan ole tajunnut rasvata tuota viime aikoina

Pistin samannumeroisen (A1634100301) käytetyn kardaanin tilaukseen, jäämme odottamaan mitä sumujen saarilta saapuu...
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Tuolla keskustelua jakolootasta:
https://www.benzworld.org/threads/trans ... e.1310644/
Tiivistettynä:
- Naksutus ja sirinä -tyyppiset äänet hiljenevät usein öljynvaihdolla.
- Öljyksi kannattanee laittaa sama kuin vaihdelaatikkoon. Itsellä pitäisi olla Febin 236.10 litkua jemmassa, eli sitäpä laitan.
- Äänen pitäisi hävitä melko pian, joskus voi joutua tekemään useamman vaihdon ja se on ehkä joka tapauksessa suositeltavaa.
- Rikkinäistä lootaa ei öljyjen vaihto tietenkään korjaa.
- Tyhjennys- ja täyttöproput avautuvat 3/8" neliökannalla (se millä "pikkusarjan" hylsyjä väännetään).
- Propuissa ei sitten ole tiivisteitä ja ylikiristys halkaisee kopan.
- Öljytilavuudeksi veikkaillaan 1.7 litraa.
- Yleisesti ottaen helppo ja nopea homma, mitä nyt auton alla on aina vähän ahdasta puuhailla.
Jakolaatikon välityssuhdetta tosiaan on ilmeisesti muutettu, tuon lähteen mukaan kahteenkin otteeseen:
- 98: 50/50
- 99: 51/49
- 00: 52/48
Minulle ei selvinnyt tuolta että etu- vai takapainoisemmaksi (?) Ilmeisesti nuo 50/50-lootat aiheuttavat käännöksissä mekkalaa, ja varmaan sitten kestävyyskin paranee kun ei loota pistä vastaan
https://www.benzworld.org/threads/trans ... e.1310644/
Tiivistettynä:
- Naksutus ja sirinä -tyyppiset äänet hiljenevät usein öljynvaihdolla.
- Öljyksi kannattanee laittaa sama kuin vaihdelaatikkoon. Itsellä pitäisi olla Febin 236.10 litkua jemmassa, eli sitäpä laitan.
- Äänen pitäisi hävitä melko pian, joskus voi joutua tekemään useamman vaihdon ja se on ehkä joka tapauksessa suositeltavaa.
- Rikkinäistä lootaa ei öljyjen vaihto tietenkään korjaa.
- Tyhjennys- ja täyttöproput avautuvat 3/8" neliökannalla (se millä "pikkusarjan" hylsyjä väännetään).
- Propuissa ei sitten ole tiivisteitä ja ylikiristys halkaisee kopan.
- Öljytilavuudeksi veikkaillaan 1.7 litraa.
- Yleisesti ottaen helppo ja nopea homma, mitä nyt auton alla on aina vähän ahdasta puuhailla.
Jakolaatikon välityssuhdetta tosiaan on ilmeisesti muutettu, tuon lähteen mukaan kahteenkin otteeseen:
- 98: 50/50
- 99: 51/49
- 00: 52/48
Minulle ei selvinnyt tuolta että etu- vai takapainoisemmaksi (?) Ilmeisesti nuo 50/50-lootat aiheuttavat käännöksissä mekkalaa, ja varmaan sitten kestävyyskin paranee kun ei loota pistä vastaan

MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Tilaamani käytetty kardaaniakseli saapui.

Ristikkopäässä ei tuntunut klappia ja keskilaakerointikin näyttää olevan hyvässä rasvassa:

Jonkinlainen kumitiiviste siinä taitaa olla:

Rasvanippaa tässä versiossa sen sijaan ei ole. En ruvennut purkamaan tai tutkimaan tuota sen tarkemmin. Sen sijaan avasin toisen pään nivelen, joka osoittautui jonkin sortin vakionopeusniveleksi. Samantyylinen siis kuin (yleensä etuvetoautojen) tyypillinen vetonivel pyörän päässä, sillä erolla että tämä sallii päittäisliikettä jonkin verran.
Päätykuppi kammettuna pois:

...hups, postasin vahingossa ennen aikojaan... No tarina jatkuu kohta...
Ristikkopäässä ei tuntunut klappia ja keskilaakerointikin näyttää olevan hyvässä rasvassa:
Jonkinlainen kumitiiviste siinä taitaa olla:
Rasvanippaa tässä versiossa sen sijaan ei ole. En ruvennut purkamaan tai tutkimaan tuota sen tarkemmin. Sen sijaan avasin toisen pään nivelen, joka osoittautui jonkin sortin vakionopeusniveleksi. Samantyylinen siis kuin (yleensä etuvetoautojen) tyypillinen vetonivel pyörän päässä, sillä erolla että tämä sallii päittäisliikettä jonkin verran.
Päätykuppi kammettuna pois:
...hups, postasin vahingossa ennen aikojaan... No tarina jatkuu kohta...
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Purin nivelen, koska se tuntui hieman takeltelevan. Vanhan akselin nivelessä puolestaan tuntui jonkin verran klappia, joten eipä siitäkään liene enää mihinkään. Uusia tarvikeniveliä näyttäisi olevan ebayssa myytävänä, sellainen sitten seuraavaksi jos ei tuosta tule kalua.
Suojakumin kiristin poikki, lukitusrengas pois akselin päästä, nivel pöydälle... Suojakumi ja sen "kiinnitysasetelma" hakkaamalla irti ja tuollainen sieltä paljastui (Spicer 27-499-18X):

Purettuna ja putsattuna, kulumisjälkeä on aika reilusti:

Tuon voi koota kahdella eri tavalla... Kuvassa oikein:

Väärin koottuna nivel ei sitten toimi ollenkaan...
Vedätin pulteilla suojakumiasetelman paikoilleen:

Nivel akselin päähän ja lukitusrengas paikoilleen... Laitoin tuubillisen eli 100ml CRC MOs2 -rasvaa molemmin puolin niveltä:

Päätykuppi paikoilleen, uusi kiristin suojakumille.:

Pultit vielä varmistuksena, ettei kuppi pääse tipahtamaan ennen autoon asentamista. Pyörittelin niveltä ja eihän se kauhean sulavaliikkeiseltä vieläkään tuntunut
Katotaan nyt asettuuko tuo mitenkään ja minkälaisia ääniä tällä kertaa alkaa kuulua...
Yleiskuvat ilman akselia:


Akseli paikoillaan:


Liikutin autoa puolisen metriä eteen ja taakse... Parempi koeajo lykkääntyi vielä, jarrupoljin halusi mennä lattiaan asti ja auton alla on nyt lätäkkö jarrunestettä...

Suojakumin kiristin poikki, lukitusrengas pois akselin päästä, nivel pöydälle... Suojakumi ja sen "kiinnitysasetelma" hakkaamalla irti ja tuollainen sieltä paljastui (Spicer 27-499-18X):
Purettuna ja putsattuna, kulumisjälkeä on aika reilusti:
Tuon voi koota kahdella eri tavalla... Kuvassa oikein:
Väärin koottuna nivel ei sitten toimi ollenkaan...
Vedätin pulteilla suojakumiasetelman paikoilleen:
Nivel akselin päähän ja lukitusrengas paikoilleen... Laitoin tuubillisen eli 100ml CRC MOs2 -rasvaa molemmin puolin niveltä:
Päätykuppi paikoilleen, uusi kiristin suojakumille.:
Pultit vielä varmistuksena, ettei kuppi pääse tipahtamaan ennen autoon asentamista. Pyörittelin niveltä ja eihän se kauhean sulavaliikkeiseltä vieläkään tuntunut

Yleiskuvat ilman akselia:
Akseli paikoillaan:
Liikutin autoa puolisen metriä eteen ja taakse... Parempi koeajo lykkääntyi vielä, jarrupoljin halusi mennä lattiaan asti ja auton alla on nyt lätäkkö jarrunestettä...
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Jarruputkien ja takapään osien kanssa onkin tullut tapeltua jonkin verran...

Tein videonkin aiheesta:
https://youtu.be/FskmcvWvvjk
Kauhean työlästä on tuo videoeditointi... Sanoisin että vähintään yhtä työlästä kuin itse auton korjaaminen
Lisää aiheesta kunhan taas edistyn jotain puuhailemaan.
Edit: Video poistettu, liian työlästä korjata autoa JA tehdä noita videoita
Tein videonkin aiheesta:
https://youtu.be/FskmcvWvvjk
Kauhean työlästä on tuo videoeditointi... Sanoisin että vähintään yhtä työlästä kuin itse auton korjaaminen

Edit: Video poistettu, liian työlästä korjata autoa JA tehdä noita videoita

Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Hommat ovat edistyneet hieman. Taakse menevät jarruputket halusivat lähteä pois kolmessa osassa kumpikin, aika surullisen näköisessä kunnossahan nuo ovat:


Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Kyllä olet sitkeä "seppä"
Hyvät videot ollet viittiny kuvata.
Ite pääsin helpol, ei tarvinnu leimalle kuin jarrulevyt ja -palat "mölliin".

Ite pääsin helpol, ei tarvinnu leimalle kuin jarrulevyt ja -palat "mölliin".
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Kiitos kannustuksesta!
Kaksi kuormaa varaosia on jo saapunut, ja niiden lisäksi tarvitaan vielä pari tilausta... Aika paljon vaatii että saa tämän takaisin liikenteeseen, ja tämä ei edes ole varsinainen leimaremontti vielä... Tosin seuraavalle leimalle ei sit toivottavasti tarvi enää tehdä kovin massiivista alustajumppaa...
Seuraava videokin on editointivaiheessa, muutama päivä menee kun kaiken muun ohessa noita videoita työstän.
Kaksi kuormaa varaosia on jo saapunut, ja niiden lisäksi tarvitaan vielä pari tilausta... Aika paljon vaatii että saa tämän takaisin liikenteeseen, ja tämä ei edes ole varsinainen leimaremontti vielä... Tosin seuraavalle leimalle ei sit toivottavasti tarvi enää tehdä kovin massiivista alustajumppaa...
Seuraava videokin on editointivaiheessa, muutama päivä menee kun kaiken muun ohessa noita videoita työstän.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Videot poistettu... Katsokaa sen sijaan instagramista kuvia:
https://www.instagram.com/dneproshin/
https://www.instagram.com/dneproshin/
Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Hetkellinen inspiraatio iski taas, joten opettelin jarruputkien tekoa. Muutaman yrityksen jälkeen sain Bahcon sarjalla tehtyä lähes symmetrisen pään. Kiristin harjoituspätkän kokeeksi paikoilleen, silleen varovaisen napakasti...

...ja otin pois. Aattelin että josko se muuttaisi muotoaan kiristettäessä, ja siitä voisi jotain päätellä. Tai jättäisi jälkensä tuonne letkulähdön pohjalle. No enpä oikeastaan huomannut mitään eroa, olisi kai tarvinnut kiristää vielä vähän tiukemmalle. Tuossa tekele on tehdaspään rinnalla:

Pari lisäkuvaa noista:
https://photos.app.goo.gl/xqrWzrhb3haxuKYs6
https://photos.app.goo.gl/urRsWXPuRwvJWKd6A
Kai se täytyy kokeilla niitä varsinaisia putkia ruveta vääntämään, sittenhän sen näkee pysyykö jarrunesteet sisällä vaiko ei. Eikös tuo kuparinikkeli sen verran pehmeää liene, että sopivasti kiristämällä pitäisi hieman epätäydellinenkin pää tuonne tiivistyä
...ja otin pois. Aattelin että josko se muuttaisi muotoaan kiristettäessä, ja siitä voisi jotain päätellä. Tai jättäisi jälkensä tuonne letkulähdön pohjalle. No enpä oikeastaan huomannut mitään eroa, olisi kai tarvinnut kiristää vielä vähän tiukemmalle. Tuossa tekele on tehdaspään rinnalla:
Pari lisäkuvaa noista:
https://photos.app.goo.gl/xqrWzrhb3haxuKYs6
https://photos.app.goo.gl/urRsWXPuRwvJWKd6A
Kai se täytyy kokeilla niitä varsinaisia putkia ruveta vääntämään, sittenhän sen näkee pysyykö jarrunesteet sisällä vaiko ei. Eikös tuo kuparinikkeli sen verran pehmeää liene, että sopivasti kiristämällä pitäisi hieman epätäydellinenkin pää tuonne tiivistyä

Viimeksi muokannut dneproshin, 20.6.2022 20:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Kyllä, päästä voi tulla aika huononkin näköinen ja se vielä tiivistyy ongelmitta.
wiimax.fi
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Kuulostaa lupaavalta, luulisin saavani riittävän hyvät päät tehtyä.
Voi tietty olla tekijässäkin vikaa... Mutta vaikuttaisi kyllä siltä, että tuo Bahcon työkalu ei liene kovin hyvälaatuinen, jälki on melko krouvia vaikka mitä tekisin... Pitää joka tapauksessa opetella vielä hieman lisää. Katselin pari youtube-videota jarruputkien teosta, ja niissä oli ihan hyviä vinkkejä.
Kokeilin taivuttaa tehdasputken mukaisen mutkan... Lyttyynhän se uusi putki meni, ja pahasti
En usko että tuota on edes mahdollista taivuttaa yhtä tiukoille mutkille, joutuu tekemään paljon loivemmat kurvit. Täytynee joka tapauksessa vielä hommata joku simppeli putkentaivutustyökalu.
Voi tietty olla tekijässäkin vikaa... Mutta vaikuttaisi kyllä siltä, että tuo Bahcon työkalu ei liene kovin hyvälaatuinen, jälki on melko krouvia vaikka mitä tekisin... Pitää joka tapauksessa opetella vielä hieman lisää. Katselin pari youtube-videota jarruputkien teosta, ja niissä oli ihan hyviä vinkkejä.
Kokeilin taivuttaa tehdasputken mukaisen mutkan... Lyttyynhän se uusi putki meni, ja pahasti

MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Olihan oikeaa kupariputkea eikä sitä nikkelikupari jaskaa...
Oikea kupari taipuu kuin ihmisen mieli, ja päät onnistuu helposti.
Oikea kupari taipuu kuin ihmisen mieli, ja päät onnistuu helposti.
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Nikkelikuparia... Mutta ei kai se nyt aivan p*skaa ole, lukemani perusteella... Suurin heikkous pelkkään kupariin verrattuna lienee tuo vaikeampi työstettävyys, eli vaatisi ehkä paremman työkalun kuin tuo mikä minulta löytyy
Noh, jos ei ala onnistua niin pitänee kokeilla puhdasta kuparia.

MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Tulipa tutkittua jarruputken tekoa, ja täytyypi sanoa että tieto lisää tuskaa. Sekalaisia havaintoja:
- Kuparinikkelissä yhdistyy lujuus ja korroosionkesto, mutta on vaikeampi työstää kuin kupari.
- Tuolla työkalusarjalla joka minulta löytyy (https://www.motonet.fi/fi/tuote/765240/ ... okalusarja) saa tehtyä lähinnä toispuoleisia ja karkeatekoisen näköisiä päitä (kokeilin myös kupariputkeen). Sama koskee ehkä useimpia tuon tyylisiä sarjoja. Tosin se ei välttämättä haittaa, liitoksista tulee luultavasti silti tiiviitä.
- W163:ssa on DIN/ISO-standardin mukaiset pallopäät jarruputkissa. Tuo sarja ei ole edes tarkoitettu niiden tekemiseen, vaan SAE-kaksoiskartion tekemiseen. Sillä voi silti tehdä tavallaan saman tyylisiä pallopäitä, ja niilläkin saa tehtyä tiiviit liitokset.
- W163:n jarrujärjestelmän alkuperäiset pinnoitetut teräsputket ovat mitä ilmeisimmin metrisellä mitoituksella. Pyörälinjat 4.75 mm ja pääsylinteriltä lähtevät 6 mm. Ovat toki melko lähellä tuumakokoisia (3/16" = 4.7625 mm ja 1/4" = 6.35 mm) ja luultavasti noita voi laittaa ristiin.
- DIN-päihin kuuluisi olla erilaiset kierreholkit kuin SAE-kaksoiskartioille. Niitäkin voi (kai?) käyttää ristiin ilman suurempia ongelmia, tietenkin jos kierteet täsmäävät.
- Kokoluokassa 3/16" / 4.75 mm kierre lienee useimmiten M10x1.
- Ainakin W163:n 6 mm linjoissa päätyholkkien kierre on M12x1.
- W163:ssa löytyy ainakin yksi erikoisuus: Vasemmassa takapyöräkotelossa on jatkoliitos, jossa ABS-yksiköltä tulevassa putkessa onkin "DIN-naaraspuoli" ja naaraspuolen kierreholkki (joita en löytänyt mistään dokumentaatiosta). Siihen tulee kiinni oikealle takapyörälle menevä jarruputki, jossa on standardinmukainen "DIN-urospuoli". Haasteena on tuon "DIN-naaraspuolen" tekeminen, siihen soveltuvaa tuurnaa ei työkalusarjoista näyttäisi löytyvän. Voinee korvata sopivalla M10-jatkoholkilla (?).
- Motonetin slangissa "A" taitaa viitata 3/16" / 4.75 mm kokoluokan DIN-pallopäähän ja siihen soveltuvaan M10x1x5 kierreholkkiin (Esimerkki: https://www.motonet.fi/fi/tuote/232035/ ... -110cm-A-A)
- Vastaavasti "B" viitannee 1/4" / 6 mm -kokoluokan M12x1x6-kierreholkkiin
- Sitten on vielä "B5", joka lienee 3/16" / 4.75 mm -kokoluokkaan tarkoitettu M12-kierreholkki (M12x1x5): https://www.motonet.fi/fi/tuote/222103/ ... x5-pari-B5
- Tällä hetkellä mielestäni W163:een soveltuvia osia olisivat nuo:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222100/ ... 1x5-pari-A
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222101/ ... 1x6-pari-B
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222116/ ... an-ja-Dhen
- Paitsi että... Löytyy myös "BX" koossa M12x1x6,5 - joka voisi käydä paremmin 1/4" eli 6.35 mm putkeen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222102/ ... 65-pari-BX
- Noista tuo jarruputkijatko pitänee käydä tutkimassa paikan päällä... Tekstin mukaan se on tarkoitettu "A"han ja "D"hen - "D"-tyyppi voisi kuvien perusteella olla SAE-kaksoiskartio, ja sille pitäisi kyllä mielestäni olla erilainen jatko kuin DIN-pallopäälle (=tyyppi "A")
Informaatiota noista standardeista löytyi ainakin tuolta: http://www.fedhillusa.com/webnuts/common%20flares6.pdf
Selvitystyö jatkuu... Tällä hetkellä harkitsen paremman työkalun ostamista, ei vaan jaksaisi tapella tuon halvan sarjan kanssa. Täsmälleen tehdaslinjojen mukaisia röörejä en pysty enkä yritäkään saada aikaan, kunhan nyt jollain konstilla saisi tiiviit linjat tehtyä niin saisi projektia eteenpäin
- Kuparinikkelissä yhdistyy lujuus ja korroosionkesto, mutta on vaikeampi työstää kuin kupari.
- Tuolla työkalusarjalla joka minulta löytyy (https://www.motonet.fi/fi/tuote/765240/ ... okalusarja) saa tehtyä lähinnä toispuoleisia ja karkeatekoisen näköisiä päitä (kokeilin myös kupariputkeen). Sama koskee ehkä useimpia tuon tyylisiä sarjoja. Tosin se ei välttämättä haittaa, liitoksista tulee luultavasti silti tiiviitä.
- W163:ssa on DIN/ISO-standardin mukaiset pallopäät jarruputkissa. Tuo sarja ei ole edes tarkoitettu niiden tekemiseen, vaan SAE-kaksoiskartion tekemiseen. Sillä voi silti tehdä tavallaan saman tyylisiä pallopäitä, ja niilläkin saa tehtyä tiiviit liitokset.
- W163:n jarrujärjestelmän alkuperäiset pinnoitetut teräsputket ovat mitä ilmeisimmin metrisellä mitoituksella. Pyörälinjat 4.75 mm ja pääsylinteriltä lähtevät 6 mm. Ovat toki melko lähellä tuumakokoisia (3/16" = 4.7625 mm ja 1/4" = 6.35 mm) ja luultavasti noita voi laittaa ristiin.
- DIN-päihin kuuluisi olla erilaiset kierreholkit kuin SAE-kaksoiskartioille. Niitäkin voi (kai?) käyttää ristiin ilman suurempia ongelmia, tietenkin jos kierteet täsmäävät.
- Kokoluokassa 3/16" / 4.75 mm kierre lienee useimmiten M10x1.
- Ainakin W163:n 6 mm linjoissa päätyholkkien kierre on M12x1.
- W163:ssa löytyy ainakin yksi erikoisuus: Vasemmassa takapyöräkotelossa on jatkoliitos, jossa ABS-yksiköltä tulevassa putkessa onkin "DIN-naaraspuoli" ja naaraspuolen kierreholkki (joita en löytänyt mistään dokumentaatiosta). Siihen tulee kiinni oikealle takapyörälle menevä jarruputki, jossa on standardinmukainen "DIN-urospuoli". Haasteena on tuon "DIN-naaraspuolen" tekeminen, siihen soveltuvaa tuurnaa ei työkalusarjoista näyttäisi löytyvän. Voinee korvata sopivalla M10-jatkoholkilla (?).
- Motonetin slangissa "A" taitaa viitata 3/16" / 4.75 mm kokoluokan DIN-pallopäähän ja siihen soveltuvaan M10x1x5 kierreholkkiin (Esimerkki: https://www.motonet.fi/fi/tuote/232035/ ... -110cm-A-A)
- Vastaavasti "B" viitannee 1/4" / 6 mm -kokoluokan M12x1x6-kierreholkkiin
- Sitten on vielä "B5", joka lienee 3/16" / 4.75 mm -kokoluokkaan tarkoitettu M12-kierreholkki (M12x1x5): https://www.motonet.fi/fi/tuote/222103/ ... x5-pari-B5
- Tällä hetkellä mielestäni W163:een soveltuvia osia olisivat nuo:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222100/ ... 1x5-pari-A
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222101/ ... 1x6-pari-B
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222116/ ... an-ja-Dhen
- Paitsi että... Löytyy myös "BX" koossa M12x1x6,5 - joka voisi käydä paremmin 1/4" eli 6.35 mm putkeen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/222102/ ... 65-pari-BX
- Noista tuo jarruputkijatko pitänee käydä tutkimassa paikan päällä... Tekstin mukaan se on tarkoitettu "A"han ja "D"hen - "D"-tyyppi voisi kuvien perusteella olla SAE-kaksoiskartio, ja sille pitäisi kyllä mielestäni olla erilainen jatko kuin DIN-pallopäälle (=tyyppi "A")
Informaatiota noista standardeista löytyi ainakin tuolta: http://www.fedhillusa.com/webnuts/common%20flares6.pdf
Selvitystyö jatkuu... Tällä hetkellä harkitsen paremman työkalun ostamista, ei vaan jaksaisi tapella tuon halvan sarjan kanssa. Täsmälleen tehdaslinjojen mukaisia röörejä en pysty enkä yritäkään saada aikaan, kunhan nyt jollain konstilla saisi tiiviit linjat tehtyä niin saisi projektia eteenpäin

MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Ostin sen paremman työkalun mistä haaveilin. Expondo-nimisestä putiikista tuollainen tuote (MSW-HFT-01): https://www.expondo.fi/msw-kartiotyoeka ... e-10061136
Tuolla tuli ihan siedettävän näköisiä päitä putkiin - sarjassa on jopa varsinaiset DIN-tuurnat.
Uusia linjoja vääntelin, tässä vaiheessa vaikuttaa vielä ihan hyvältä:

Taivutuksetkin onnistuivat kun ostin Biltsun halpistyökalun, joka tekee tosi hyvän näköistä mutkaa:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020369
Sitten tuli tenkkapoo, kartiotyökalu hajosi
Ei tuu mäntä pihalle enää ollenkaan:

Melkoista tervan juontia alkaa olla tämän kanssa. Noh, reklamaatiota kehiin ja expondolta lupasivat lähettää uuden samanlaisen työkalun tilalle, vanhankin saan pitää kokonaisuudessaan. Jospa sitten saisi pari viimeistä putkeakin väänneltyä.
Lisähauskuutena tuosta sarjasta itse asiassa puuttui 3/16" DIN-tuurna, ja 3/16" OP1-tuurnia oli 2 kpl... Käytinpä DIN-pään tekoon OP1-tuurnaa joka lienee aika lähellä. Myös "putkenpitimet" oli pakattu väärin - 3/16" putkelle tarkoitettu toinen puolikas oli vaihtunut 5 mm puolikkaaseen, joita sarjassa oli siis yhteensä 3 kpl:

Noh, jos uusi sarja joskus kotiutuu, niin josko kahdesta setistä saisi koottua yhden toimivan...
Loppuun vielä motivaatiokuva kuskin puolen helmasta:

Tuolla tuli ihan siedettävän näköisiä päitä putkiin - sarjassa on jopa varsinaiset DIN-tuurnat.
Uusia linjoja vääntelin, tässä vaiheessa vaikuttaa vielä ihan hyvältä:
Taivutuksetkin onnistuivat kun ostin Biltsun halpistyökalun, joka tekee tosi hyvän näköistä mutkaa:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020369
Sitten tuli tenkkapoo, kartiotyökalu hajosi

Melkoista tervan juontia alkaa olla tämän kanssa. Noh, reklamaatiota kehiin ja expondolta lupasivat lähettää uuden samanlaisen työkalun tilalle, vanhankin saan pitää kokonaisuudessaan. Jospa sitten saisi pari viimeistä putkeakin väänneltyä.
Lisähauskuutena tuosta sarjasta itse asiassa puuttui 3/16" DIN-tuurna, ja 3/16" OP1-tuurnia oli 2 kpl... Käytinpä DIN-pään tekoon OP1-tuurnaa joka lienee aika lähellä. Myös "putkenpitimet" oli pakattu väärin - 3/16" putkelle tarkoitettu toinen puolikas oli vaihtunut 5 mm puolikkaaseen, joita sarjassa oli siis yhteensä 3 kpl:
Noh, jos uusi sarja joskus kotiutuu, niin josko kahdesta setistä saisi koottua yhden toimivan...
Loppuun vielä motivaatiokuva kuskin puolen helmasta:
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Tilanneraportti muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen... Pientä edistymistä taas tapahtunut... Kalustoa on:

Toitsut siis käyttiksenä ja kolme projektiautoa... Joku niistä ehkä jossakin vaiheessa joutaisi poiskin...
Etupään kasasin enemmän tai vähemmän tilapäisesti...

...jotta pääsin takapään kimppuun:

Palikoita irti vaikka väkisin:


Eipä sinne paljoa jäänyt:

Kohta pääsee ehkä kääntämään räikän kiristysasentoon. Sitä odotellessa käykää toki tutustumassa instagram-puuhasteluihini:
https://www.instagram.com/dneproshin/
Toitsut siis käyttiksenä ja kolme projektiautoa... Joku niistä ehkä jossakin vaiheessa joutaisi poiskin...
Etupään kasasin enemmän tai vähemmän tilapäisesti...
...jotta pääsin takapään kimppuun:
Palikoita irti vaikka väkisin:
Eipä sinne paljoa jäänyt:
Kohta pääsee ehkä kääntämään räikän kiristysasentoon. Sitä odotellessa käykää toki tutustumassa instagram-puuhasteluihini:
https://www.instagram.com/dneproshin/
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Listaan tähän tämän meneillään olevan remontin osalistausta...
- Etukardaani A1634100301-A8 (käytetty) ~120e
- Jarruputki Cu-Ni 4.75mm (3/16") n. 10 metriä ~50e
- Jarruputki Cu-Ni 6.35mm (1/4") pari metriä ~20e
- Jarruputkiliitin M10x1x5 pari A 22-2100
- Jarruputkiliitin M12x1x6 pari B 22-2101 (tai Jarruputkiliitin M12x1x6,5 pari BX 22-2102, en muista enää kumpia laitoin...)
- Jarruputkijatko M10x1 "A"han ja "D"hen 22-2116
- Liittimet ja jatkot yht. ~20e
Yhteensä tähän mennessä 210e
Takajousien asentaminen iskarien ympärille osoittautui yllättävän hankalaksi... Ensimmäinen paja kokeili jonkinlaisella hydraulisella jousipuristimella - ei riittänyt voima (?) Kuulemma vähän liikahti mutta ei toivoakaan saada asennetuksi... Toinen paja päräytteli lautasmallin kierretankopuristimella minkä mutterimopo jaksoi vääntää - jousi ja itse työkalukin menivät niin banaaniksi että ei saanut enää iskaria työnnettyä jousen sisään... Kolmas paja onnistui projektissa, en tiedä millainen mörköpuristin siellä oli käytössä...
Uudet ja vanhat tolpat koottuina:

"Räjäytyskuva":

Laitan tähän loppuun vielä kuvia jarruputkien askartelusta.
Etuopyöräkotelosta putkea korin ja rungon väliin:

Takapäästä pihalle:

Näkymää ABS-yksiköstä. Paksummat putket tulevat pääsylinteriltä ja etupyörille jäi vielä alkuperäiset linjat:

Alkuperäisiä mukaillen taiteltu ja muotoiltu:

Takapään taittelut:

Yksi kiinnityspalikka antautui, tilalle patentti:

Oikealla takatassulle menevän putken jatkos ei ole alkuperäismallinen, mutta samassa kohdassa kuitenkin... Toivottavasti kelpaa leimalla, jos sinne asti joskus päästään...
- Etukardaani A1634100301-A8 (käytetty) ~120e
- Jarruputki Cu-Ni 4.75mm (3/16") n. 10 metriä ~50e
- Jarruputki Cu-Ni 6.35mm (1/4") pari metriä ~20e
- Jarruputkiliitin M10x1x5 pari A 22-2100
- Jarruputkiliitin M12x1x6 pari B 22-2101 (tai Jarruputkiliitin M12x1x6,5 pari BX 22-2102, en muista enää kumpia laitoin...)
- Jarruputkijatko M10x1 "A"han ja "D"hen 22-2116
- Liittimet ja jatkot yht. ~20e
Yhteensä tähän mennessä 210e
Takajousien asentaminen iskarien ympärille osoittautui yllättävän hankalaksi... Ensimmäinen paja kokeili jonkinlaisella hydraulisella jousipuristimella - ei riittänyt voima (?) Kuulemma vähän liikahti mutta ei toivoakaan saada asennetuksi... Toinen paja päräytteli lautasmallin kierretankopuristimella minkä mutterimopo jaksoi vääntää - jousi ja itse työkalukin menivät niin banaaniksi että ei saanut enää iskaria työnnettyä jousen sisään... Kolmas paja onnistui projektissa, en tiedä millainen mörköpuristin siellä oli käytössä...
Uudet ja vanhat tolpat koottuina:
"Räjäytyskuva":
Laitan tähän loppuun vielä kuvia jarruputkien askartelusta.
Etuopyöräkotelosta putkea korin ja rungon väliin:
Takapäästä pihalle:
Näkymää ABS-yksiköstä. Paksummat putket tulevat pääsylinteriltä ja etupyörille jäi vielä alkuperäiset linjat:
Alkuperäisiä mukaillen taiteltu ja muotoiltu:
Takapään taittelut:
Yksi kiinnityspalikka antautui, tilalle patentti:
Oikealla takatassulle menevän putken jatkos ei ole alkuperäismallinen, mutta samassa kohdassa kuitenkin... Toivottavasti kelpaa leimalla, jos sinne asti joskus päästään...
Viimeksi muokannut dneproshin, 14.11.2022 6:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Se on melko ainutlaatuinen vaihdettava tuo takajousi, ei onnistu monessakaan paikkaa. Parkkilalla taitaa Ylivieskassa olla puristin jolla saa vaihdettua, muualla ei siinä kaupungissa.
Edellisen viestin väkisin purkamiseen liittyvä kuva on hyvä; siitä näkee että ei ole jääty turhia murehtimaan vaan on otettu karkeampia työkaluja käyttöön kun vastustaa, kuten pitääkin
Edellisen viestin väkisin purkamiseen liittyvä kuva on hyvä; siitä näkee että ei ole jääty turhia murehtimaan vaan on otettu karkeampia työkaluja käyttöön kun vastustaa, kuten pitääkin

wiimax.fi
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Jos olisin etukäteen tiennyt tuon takajousen hankaluuden, niin olisin varmaan tilannut valmiiksi kootut tolpat, sellaisiakin näyttää löytyvän. Toki näin tuli halvemmaksi.
Siinä vaiheessa kun pultti päättää jäädä puslan sisälle asumaan, niin sinnehän se jää… Ei mitään mahdollisuutta saada ehjänä pois
Siinä vaiheessa kun pultti päättää jäädä puslan sisälle asumaan, niin sinnehän se jää… Ei mitään mahdollisuutta saada ehjänä pois

MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Melkein saattaisin muutamalle korvalliselle näyttää hiekkapuhallusta ja sen jälestä tutkia että kestääkö korvalliset enää mitään.

Minä laitoin aikanaan ex w163:seen 123sen takajousien kumit korokkeeksi, jouset sain ihan helpolla läjään ja tolpan avattua että sain korokumin jousen yläpäähän. En kyllä muista että siinä olis mitään ihmeellistä ollu.
Tolpan yläpään kiinnitys sen sijaan on ihan paska ja paskassa paikassa.
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Ihan kovilta nuo kaikki korvalliset tuntuvat, liekö kuvissa näyttävät todellista pahemmilta
Oikeanpuoleisen takatolpan yläpäähän pääsee helposti käsiksi kun irroittaa varapyörän, vasemmalla on aika ahdasta kun on tankkausputkikin tiellä…

MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Mersu se vaan on saanut makoilla lämpimässä tallissa... Piharemppana olen laitellut Nissania ja Volvoa, joista jälkimmäisen sain sen verran valmiiksi että katsastuskin meni läpi.

Yariksen myin pois kun maksoivat siitä enemmän kuin velkaa oli jäljellä. Ajelen nyt Volvolla sitten. Sille kaveriksi olisi tarkoitus kunnostaa Micra tai ML, tai kenties molemmat?
Säät kun alkavat olla mitä ovat, niin enemmän ja enemmän alkaa kiehtoa sisähommiin siirtyminen. Joten ML sai taas huomiota osakseen...
Vasemmalle eteen uusi ylätukivarsi ja raidetanko (sisä+ulkopäät ja suojakumi kaikki uutta):


Oikealle eteen myös vastaavasti uutta raidetankoa, lisäksi vetarin sisempi suojakumi:


Loppuun hauska kuva takapään työmaalta. Hakkasin ja rapsuttelin enimmät ruosteet pois:

Yariksen myin pois kun maksoivat siitä enemmän kuin velkaa oli jäljellä. Ajelen nyt Volvolla sitten. Sille kaveriksi olisi tarkoitus kunnostaa Micra tai ML, tai kenties molemmat?
Säät kun alkavat olla mitä ovat, niin enemmän ja enemmän alkaa kiehtoa sisähommiin siirtyminen. Joten ML sai taas huomiota osakseen...
Vasemmalle eteen uusi ylätukivarsi ja raidetanko (sisä+ulkopäät ja suojakumi kaikki uutta):
Oikealle eteen myös vastaavasti uutta raidetankoa, lisäksi vetarin sisempi suojakumi:
Loppuun hauska kuva takapään työmaalta. Hakkasin ja rapsuttelin enimmät ruosteet pois:
Viimeksi muokannut dneproshin, 16.11.2022 21:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Kuskin puolelle heitin hapot (CRC Rust Remover 50%) ja annoin kuivaa. Sitten ruiskutin naftat (AT kotelosuoja) päälle, kuvassa jo kuivuneena:

Vänkärin puolelle samat. Kuvassa happo kuivuneena pintaan:

Kauniissa väreissä hehkuu hapotuksen jäljiltä
Edellisen kuvan kohta toiselta eli yläpuolelta:

Kuskin puolelta ei yläpuolen näkymää saakaan, siellä on se perhanan tankkausputki täydellisesti edessä...
Vänkärin puolelle samat. Kuvassa happo kuivuneena pintaan:
Kauniissa väreissä hehkuu hapotuksen jäljiltä

Kuskin puolelta ei yläpuolen näkymää saakaan, siellä on se perhanan tankkausputki täydellisesti edessä...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Aloittelin videotuotantoa uudelleen. Tässä eka W163-video:
https://www.youtube.com/watch?v=HMcv3sSZO2Q

Videolla lähinnä esittelyä mitä kaikkea vikaa autosta löytyy, ja vähän projektin aloittelua...
https://www.youtube.com/watch?v=HMcv3sSZO2Q
Videolla lähinnä esittelyä mitä kaikkea vikaa autosta löytyy, ja vähän projektin aloittelua...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Tällä hetkellä takapään olkakappaleet työn alla. Ovat olleet jo pitkään, monta kuukautta itse asiassa...
Lähtökohta, napa hakattuna irti:

Puhallus-setup mallia "ghetto":

50/50:

Maalattuna ja uudet pyöränlaakerit leivottuna sisään:

Lähtökohta, napa hakattuna irti:
Puhallus-setup mallia "ghetto":
50/50:
Maalattuna ja uudet pyöränlaakerit leivottuna sisään:
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Laitoin palikoita suunnilleen paikoilleen:

Toiselta puolelta en ottanut kuvaa... Samanlainenhan se käytännössä on, mutta peilikuvana. Kaikkiin pultteihin ja kierteisiin hävytön määrä rasvaa - on vielä tuoreessa muistissa millaista vanhojen osien purkaminen oli.

Varmaan kalleimmat pultit mitä olen koskaan ostanut (45e/kpl):

Nykyisin saa ehkä halvemmallakin... Aikoinaan kun tilailin osia, niin en tuota kovan onnen säätöpulttia löytänyt mistään halvemmalla.
Toiselta puolelta en ottanut kuvaa... Samanlainenhan se käytännössä on, mutta peilikuvana. Kaikkiin pultteihin ja kierteisiin hävytön määrä rasvaa - on vielä tuoreessa muistissa millaista vanhojen osien purkaminen oli.
Varmaan kalleimmat pultit mitä olen koskaan ostanut (45e/kpl):
Nykyisin saa ehkä halvemmallakin... Aikoinaan kun tilailin osia, niin en tuota kovan onnen säätöpulttia löytänyt mistään halvemmalla.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Uusi W163 puuhasteluvideo julkaistu:
https://www.youtube.com/watch?v=b2gXMV3M1Wk

Videotuotanto laahaa perässä, tuossa on siis vasta etupään laittelua, josta kirjoittelin ja laitoin kuvia tänne alkukuusta.
https://www.youtube.com/watch?v=b2gXMV3M1Wk
Videotuotanto laahaa perässä, tuossa on siis vasta etupään laittelua, josta kirjoittelin ja laitoin kuvia tänne alkukuusta.
Viimeksi muokannut dneproshin, 29.11.2022 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"
Takajarrut kasattu:

Vänkärin puoli:

Halkaisin jarrukilvet irroittamisen ja asentamisen helpottamiseksi. Yhdistin ihan vaan härskisti pulttiliitoksella tuosta takaa, muuten ovat toisistaan erilliset kappaleet.
Tuossa muuten kilpien lähtötilanne, ennen sitruunahappokylpyä ja maalausta:

Seisontajarrukenkien levittimen puoleiset jouset laitoin aluksi väärin päin, minkä seurauksena kampesi kenkiä irti jarrukilvestä. Tässä korjattuna:

Eli tuo jousi:

Takajarrujen asennussarjoja tilasin uudet kaikki mitä Aeromotorsilta löytyi... Kengät oli uusittu joku aika sitten joten niitä en nyt uusinut. Säätöruuvin puolelta:

Eteen ei nyt tullut muuta uutta kuin ilmausruuvit. Vänkärin puoleinen oli sen verran ruostunut, että ei lähtenyt auki muuta kuin hakkaamalla siihen 5/16" lenkkiavain:

Auto oli myös käynnissä ensimmäistä kertaa varmaan puoleentoista vuoteen tms... Hämmästyttävää kyllä lähti käyntiin aivan normaalisti, aivan kuin edellispäivänä olisi sammutettu...
Oikealla takana putken ja letkun liitos meinasi vuotaa paineen alla, kiristyskään ei auttanut... Otin kokonaan auki ja yritin kiristää silleen hieman eri asentoon, mikä tuntui tepsivän.
Vänkärin puoli:
Halkaisin jarrukilvet irroittamisen ja asentamisen helpottamiseksi. Yhdistin ihan vaan härskisti pulttiliitoksella tuosta takaa, muuten ovat toisistaan erilliset kappaleet.
Tuossa muuten kilpien lähtötilanne, ennen sitruunahappokylpyä ja maalausta:
Seisontajarrukenkien levittimen puoleiset jouset laitoin aluksi väärin päin, minkä seurauksena kampesi kenkiä irti jarrukilvestä. Tässä korjattuna:
Eli tuo jousi:
Takajarrujen asennussarjoja tilasin uudet kaikki mitä Aeromotorsilta löytyi... Kengät oli uusittu joku aika sitten joten niitä en nyt uusinut. Säätöruuvin puolelta:
Eteen ei nyt tullut muuta uutta kuin ilmausruuvit. Vänkärin puoleinen oli sen verran ruostunut, että ei lähtenyt auki muuta kuin hakkaamalla siihen 5/16" lenkkiavain:
Auto oli myös käynnissä ensimmäistä kertaa varmaan puoleentoista vuoteen tms... Hämmästyttävää kyllä lähti käyntiin aivan normaalisti, aivan kuin edellispäivänä olisi sammutettu...
Oikealla takana putken ja letkun liitos meinasi vuotaa paineen alla, kiristyskään ei auttanut... Otin kokonaan auki ja yritin kiristää silleen hieman eri asentoon, mikä tuntui tepsivän.
Viimeksi muokannut dneproshin, 06.12.2022 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA