sprinter w903 lisäpenkin asennus ongelma.
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
sprinter w903 lisäpenkin asennus ongelma.
Terve,
Kevyt-ka:han kyselin konttorilta lisäpenkin asennuksesta. Tarvitsisi todistuksen penkkien kiinnityksestä sekä turvavöistä, onko tätä todistusta yksityishenkilön mahdollista mistään saada, kun kustannussyistä työtä ei ole mahdollista teettää autoverhoomossa.
Myös yksityisesti voi ottaa yhteyttä jos asiasta on tietoa.
Kevyt-ka:han kyselin konttorilta lisäpenkin asennuksesta. Tarvitsisi todistuksen penkkien kiinnityksestä sekä turvavöistä, onko tätä todistusta yksityishenkilön mahdollista mistään saada, kun kustannussyistä työtä ei ole mahdollista teettää autoverhoomossa.
Myös yksityisesti voi ottaa yhteyttä jos asiasta on tietoa.
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Mikä tässä on idea? Tarkoitus siirtää väliseinää taaksepäin ja laittaa penkkirivi eteenpäin?
Itellä on tavaratilas vaneripenkki, selkä menosuuntaan, eli rekisteröity kuudelle, kevyt KA. Ei tietenkään tavaratilas turvavöitä.
Luulin että W903 pakuihin ja matkailuautoihin saa ainoastaan tehdä menosuuntaan penkkejä...
____________
Syksyllä näin henkilöautoksi rekatun W903 matkailuauton, ja omistaja puhui jotain, että kevyt kuorkeista pystyis tehdä vastaavia, mutta oli niin kiire, ettei ehtiny enempää jutella. Epäilen ettei pidä paikkaansa.
Itellä on tavaratilas vaneripenkki, selkä menosuuntaan, eli rekisteröity kuudelle, kevyt KA. Ei tietenkään tavaratilas turvavöitä.
Luulin että W903 pakuihin ja matkailuautoihin saa ainoastaan tehdä menosuuntaan penkkejä...
____________
Syksyllä näin henkilöautoksi rekatun W903 matkailuauton, ja omistaja puhui jotain, että kevyt kuorkeista pystyis tehdä vastaavia, mutta oli niin kiire, ettei ehtiny enempää jutella. Epäilen ettei pidä paikkaansa.
Kuorma-autosta voi tehdä mitä vaan, kunhan kuormatilaa säilyy sen verran, että suikkapää on tyytyväinenSprinter99 kirjoitti:
Syksyllä näin henkilöautoksi rekatun W903 matkailuauton, ja omistaja puhui jotain, että kevyt kuorkeista pystyis tehdä vastaavia, mutta oli niin kiire, ettei ehtiny enempää jutella. Epäilen ettei pidä paikkaansa.
rintteri penkit
Moro
Turvavöissä yleensä tarpeeliset Hyväksyntä merkinnät ei penkeissä
Yst jamppa
Turvavöissä yleensä tarpeeliset Hyväksyntä merkinnät ei penkeissä
Yst jamppa
Ne on tilapäisistuimia, joita koskee eri pykälät, tuossa linkki:Mika.T kirjoitti:No mites ne vanerilaatikkopenkit katsastetaan, joita vissiin tuon ikäluokan kamppeisiin saa edelleen tehdä?
http://www.trafi.fi/filebank/a/14670302 ... tilaan.pdf
Ja alla kopioitu teksti jos linkkejä halua klikkailla. Kyseessä on turvallisuuden lisäksi verotukselliset asiat joten saattaapa olla ei ole tai sitten jaa-a. Niinku rintterit yleensäkin voivat olla täysin samalla tekniikalla, henkilöauto, pakettiauto, kuorma-auto ja linja-auto.
Autoverolain 8 § mukainen pakettiauto Autoverolain 8 §:n mukaisen pakettiauton tavaratilaan ei saa asentaa istuimia. Pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitettujen laitteiden asentaminen on sallittua. Autoverolain 23 § mukainen pakettiauto Autoverolain 23 §:n mukaisiin pakettiautoihin voidaan asentaa tilapäiskäyttöön tarkoitettuja istumia. Autoverolain 24 §:ssä säädetyt ehdot tulee täyttyä. Tavaratilassa saa olla enintään 3 tilapäisistuinta seuraavin edellytyksin: 1 tilapäisistuin, kun tavaratilan tilavuus on vähintään 7 m3 2 tilapäisistuinta, kun tavaratilan tilavuus on vähintään 8 m3 3 tilapäisistuinta, kun tavaratilan tilavuus on vähintään 9 m3 Lisätietoa tavaratilan mittaamisesta löytyy autoverolain 23 §:ssä. Tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet on sijoitettava selkä
menosuuntaan välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Henkilöauton muuttaminen alemman autoveron alaiseksi pakettiautoksi Suomessa ennen 1.4.2009 ensiverotettu henkilöauto voidaan muuttaa täyden autoveron alaiseksi pakettiautoksi tai autoverolain 23 §:n tai 8 §:n mukaiseksi pakettiautoksi jos veroedellytykset täyttyvät. 1.4.2009 tai sen jälkeen ensiverotettu henkilöauto voidaan muuttaa täyden veron tai autoverolain 8 §:n mukaiseksi alennetun veron alaiseksi pakettiautoksi. Ensiverotuksen ajankohta tulee selvittää joko Trafin verotusyksiköstä tai Tullista.Jos autosta on jo kerran maksettu täysi autovero, ei autoa veroteta enää uudelleen mahdollisten ensirekisteröinnin jälkeen tehtyjen muutosten myötä. Esimerkiksi uutena ensirekisteröity 1 + 8 -paikkainen M1-luokan auto, josta on maksettu täysi autovero ja joka on ensirekisteröinnin jälkeen muutettu alennetun veron pakettiautoksi, voidaan ilman veroseuraamuksia palauttaa takaisin muutoskatsastuksessa M1-luokan ajoneuvoksi.
Ennen 29.4.2009 ensi kertaa käyttöönotetun pakettiauton istuinmuutoksissa sovelletaan asetuksen 1248/2002 yleisiä 21 § ja 23 §:n mukaisia istuinmääräyksiä koskevia vaatimuksia. Tilapäiskäyttöön tarkoitettuja istuimia ei voida hyväksyä täyden autoveron alaiseen pakettiautoon. Kaikki autossa olevat istuimet tulee merkitä rekisteriin varsinaisiksi istumapaikoiksi. Tilapäisistuimia saadaan asentaa ainoastaan 23 §:n mukaisiin pakettiautoihin. Istuimet voivat olla eteen- tai taaksepäin suunnattuja. Sivuttain suunnattujen istuimien asentaminen henkilö- ja pakettiautoon on kielletty. Edellä mainittu vaatimus ei kuitenkaan koske ennen 20.10.2007 ensi kertaa käyttöönotettuja henkilö- ja pakettiautoja. Kaikkien muutettavien tai lisättävien istuinten osalta tulee katsastuksessa tai yksittäishyväksynnässä tarkastaa, että ne täyttävät lujuudeltaan, kiinnityspisteiltään ja säätölaitteiltaan perusdirektiivin 74/408/ETY ja sen muutosdirektiivien tai näitä vaatimuksia vastaavan E-säännön 17 yleiset vaatimukset (direktiivin liite IV, E-säännön luku 5.3). Jos turvavyöt ovat asennettu istuimeen, tulee istuimen kiinnitys testata turvavöiden kiinnityspisteitä koskevien säädösten mukaisesti. Eteenpäin suunnattujen istuimien turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä turvavöiden kiinnitystä koskevat vaatimukset. Pakettiautosta, joka on käyttöönotettu ensi kertaa 1.7.1997 tai sen jälkeen, on esitettävä asetuksen 1248/2002 liitteen 8 mukainen selvitys (osoitustapa C) turvavöiden kiinnityspisteistä. Hyväksyttävänä selvityksenä pidetään esimerkiksi valmistajan antamaa testiraporttia tai muuta luotettavaa vastaavaa selvitystä turvavöiden kiinnityspisteiden lujuudesta ja sijainnista. Turvavöitä ei tarvita vain paikallaan olevassa ajoneuvossa käytettäväksi tarkoitetuissa istuimissa. Jos turvavyöt kuitenkin asennetaan ajon aikana käytettäväksi hyväksyttyyn istuimeen, jota ei säädösten perusteella tarvitse varustaa turvavöillä, tulee turvavöiden ja kiinnityspisteiden täyttää niitä koskevissa direktiiveissä tai E-säännöissä olevat vaatimukset. Pakettiauton, joka on otettu käyttöön ensi kertaa 1.11.2014 tai sen jälkeen, taaksepäin suunnatut istuimet tulee varustaa vähintään lannevöillä.
6. Kuorma-auton istuimet
6.1 Istuinten sijoitus ja lukumäärä Kuorma-autossa saa olla istuimia ohjaamossa etuistuinten takana ja tavaratilassa. Istumapaikkojen kokonaislukumäärä kuorma-autossa saa olla enintään kuljettajan istumapaikan lisäksi 8. Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg.
6.2 Istuinten suuntaus, rakenne ja kiinnitys Istuinten suuntausta ei ole määrätty. Istuimet voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia eli istuinten ei tarvitse olla kovia. Istuinten osalta tulee katsastuksessa tai yksittäishyväksynnässä tarkastaa, että ne täyttävät lujuudeltaan, kiinnityspisteiltään ja säätölaitteiltaan perusdirektiivin 74/408/ETY ja sen muutosdirektiivien tai näitä vaatimuksia vastaavan Esäännön 17 yleiset vaatimukset (direktiivin liite IV, E-säännön luku 5.3). Kaikki nämä vaatimukset koskevat myös kokoontaitettavia istuimia. Jos turvavyöt ovat asennettu istuimeen, tulee istuimen kiinnitys testata turvavöiden kiinnityspisteitä koskevien säädösten mukaisesti. Ennen 29.4.2009 ensikertaa käyttöönotetun kuorma-auton istuinmuutoksissa saadaan soveltaa jo kumotun asetuksen 1248/2002 yleisiä 21 §, 23 § ja 24 §:n mukaisia istuinmääräyksiä koskevia vaatimuksia. Mikäli istuimia asennetaan avonaiseen kuormatilaan, tulee kuormatila varustaa suojarakentein, jotka estävät matkustajien putoamisen auton kyydistä sen kallistuessa tai kaatuessa sivulle päin. Ylimääräisten istuinten rakenteet ja niiden kiinnityspisteet on poistettava pysyvästi käytöstä tämän ohjeen 5. luvussa kerrottua menettelyä vastaavalla tavalla.
6.3 Turvavyövaatimukset Eteenpäin suunnattujen istuimien turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä niiden kiinnitystä koskevat vaatimukset. Kuorma-autosta, joka on käyttöönotettu ensi kertaa 1.7.1997 tai sen jälkeen, on esitettävä asetuksen 1248/2002 liitteen 8 mukainen selvitys (osoitustapa C) turvavöiden kiinnityspisteistä. Hyväksyttävänä selvityksenä pidetään esimerkiksi valmistajan antamaa testiraporttia tai muuta luotettavaa vastaavaa selvitystä turvavöiden kiinnityspisteiden lujuudesta ja sijainnista. Autoasetuksen 1248/2002 21 - 24 §:issä ei säädetä tilapäisistuimista mitään. Sen muutosasetuksen 382/2006 voimaantulosäädöksen perusteella kokoontaitettava istuin tulee varustaa turvavöillä alkaen ensimmäisestä käyttöönotosta 1.7.1997. N2-luokan kuorma-auton joka on otettu käyttöön ensikertaa 1.11.2014 tai sen jälkeen, taaksepäin suunnatut istuimet tulee varustaa vähintään lannevöillä.
Pystyy muuttamaan ka:n matkailuautoksi, JOS se on tuotu alunperin Suomeen henkilöautona ja siitä on maksettu sen mukaiset verot. Jos on uutena tuotu ka:na niin pitää hieman raottaa lompsaa että onnistuu...Sprinter99 kirjoitti: Syksyllä näin henkilöautoksi rekatun W903 matkailuauton, ja omistaja puhui jotain, että kevyt kuorkeista pystyis tehdä vastaavia, mutta oli niin kiire, ettei ehtiny enempää jutella. Epäilen ettei pidä paikkaansa.
Mulla meni matala rintteri matkailuautoksi että heilahti. Eniten vietettiin aikaa siinä että tarkistettiin että onhan uutena varmasti maksettu henkilöauton mukaan verot. Sähkölevy takoveen kiinni ja laveri patjoineen penkin päälle niin se oli siinä kaikessa monimutkaisuudessaan.Mika.T kirjoitti:Ja korottaa kattoa...
Re: sprinter w903 lisäpenkin asennus ongelma.
Ratkesiko tämä johonkin suuntaan? Itsellä vastaava tilanne. Mulla sama auto vm.-04 ja rekattu kevyt kuorkiksi jona myös haluan sen pitää. Kävin konttorilla kysymässä lisä penkin asennusta ja katsuri oli todella nihkeä. Penkin kerkesin jo hommata ja siinä on vyöt samassa ja erilliset kiskot irrotettu uudesta transitista.johtaja300 kirjoitti: ↑26.4.2020 13:17 Terve,
Kevyt-ka:han kyselin konttorilta lisäpenkin asennuksesta. Tarvitsisi todistuksen penkkien kiinnityksestä sekä turvavöistä, onko tätä todistusta yksityishenkilön mahdollista mistään saada, kun kustannussyistä työtä ei ole mahdollista teettää autoverhoomossa.
Myös yksityisesti voi ottaa yhteyttä jos asiasta on tietoa.
Joten miten ihmeessä tämä muutoskatsastetaan ? Haluan vyötkin otteeseen.
Niin ja tuo väliseinä on kanssa mitä ei katsari avannut ollenkaan, sanoi ympäripyöreitä... hitsaamalla, pulteilla vai miten. Teen sinne peti mahdollisuuden ”hattuhyllylle”.
Re: sprinter w903 lisäpenkin asennus ongelma.
Itsellä myös meneillään -01 kevyt ka sprintteriin jatko ohjaamo projekti ja nyt sillä mallilla että pitäs penkkejä katella.
Tosiaan sama vika etten tiedä minkälaiset sinne saa laittaa, vöillä vai ilman.?
Meinasin kysästä jostain verhoilufirmasta apuja. Niidenhän luulis tietävän...
Tosiaan sama vika etten tiedä minkälaiset sinne saa laittaa, vöillä vai ilman.?
Meinasin kysästä jostain verhoilufirmasta apuja. Niidenhän luulis tietävän...
Sprinter W903 -01
Re: sprinter w903 lisäpenkin asennus ongelma.
Onko joku tehnyt Sprinterin jatko-ohjaamo+lisäpenkki muutosta viime aikoina? Nämä on monesti hankalia, kun konttorikohtaisia tulkintaerojakin löytyy. 2018 tein Transporterista matkailuauton ja projektin alussa kävin neljällä eri konttorilla esittelemässä suunnitelmia. Sain myös neljä erilaista vastausta