Sprinter 313cdi ja kummallinen sähköjutska
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
YHDYN tähän ja rispektiäEasy Rider kirjoitti:Ei se niin paha ole, kuin se röyhtäily jälestäpäin. Tekkeytyneen kaalivellin ja pensankatku suussa ja nenässä, hyi olokoonCDI203 kirjoitti: jokseenkin mukavamppa kuin roskien imeminen weberin tms suutimista "vieläkin tulee 99 maku suuhun pelkästä ajatuksesta..."
Vaan mukavaa se oli opiskella tuplienkin elämää ja ropeltaa niitä suuttimia. Suolexit ja Tellervot oli viikottain leviänä kun jotain kokeiltiin ja mistään ei ymmärretty. Kansia nuohottiin ja lyttyä nostettiin. Oi voi, olihan aikoja ne.
Vaan meni ne romut lisempääkin kun viilattiin.
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Tutkein autoa taas tänään ja kävin johtolsarjoja läpi, ei rikkinäisiä tullut vastaan. Suuttimille menevä nippu oli kulunut sen kudosmuovin verran mutta johdot ehjiä...Vetokoukun sähkösarjalla ei muuten ole mitään boksia vaan se tulee suoraan ratin alle.Irrottelin akkutelineen, senkin ympäristössä johtosarjat ehjiä. Alustan kävin läpi keulasta koukkuun, en löytänyt mitään olennaisesti rempallaan olevaa. Eberin imuilma- ja pakoputki kumpikin poikki, tein uudet.
Valokuvat jäi ottamatta vesisateen ja kyllästymisen vuoksi...
Valokuvat jäi ottamatta vesisateen ja kyllästymisen vuoksi...
Naurahdin tälle, anteeksiKuskin penkin alle on katsottu noin kahdeksan tuntia
Tuota, onko se laatikko mikä naksuu ihan varmasti moottorin ohjainlaite ettei jokin muu boksi ?
Tuntuu kyllä oudolta että noilla oireilla kuitenkin toimii eikä edes vikakoodeja tule. Pitäisi ainakin testerillä tutkien näkyä jotain mikä naksunnan mukaan muuttuu.
Valojen himmeneminen samaan aikaan viittaisi siihen että jokin ottaa reilusti virtaa kun naksahtaa, ja taas jarrujen liittyminen asiaan tuo mieleen ajatuksen siitä että naksaus kytkisi ASR (ESP mikätässänytonkaan) pumpun päälle.
Entäpä ilmastointi, ei vaikutusta onko päällä vai pois ?
Jollain kun löytää sen mikä kytkeytyy päälle naksauksella voi selvittää eteenpäin; aloittaa voisi vaikka kokeilemalla irrotella sulakkeita joiltain järjestelmiltä, ja siinä taas pitää olla tarkkana mitä irrottaa ja että laittaa samaan kohtaan takaisin. Yllättävää kyllä paikasta 34 irrotettu sulake laitettuna paikkaan 35 ei aja samaa asiaa kuin alkuperäisessä paikassa vaikka saattaa olla ihan siinä vieressä
wiimax.fi
Joo eipä siellä kojetaulussa alla muuta vasemmalla ole kuin se ecu-boksi. Ajon aikana ollaan koitettu ilman ilmastointia ja ilmastoinnin kanssa, ilman asr:ää ja asr:n kanssa, näillä ei ole merkitystä. Johtonippujen heiluttelusta ei ole ollut hyötyä., ainakaan niistä joihin ajon aikana yltää.
Joku tosiaan ottaa puoleksi sekunniksi virtaa valoilta vähän väliä. Nyt kun laitoin lisävalot ja käytän pimeällä niitä niin ne eivät himmene. Tosin tein sähköt niin ettei edes heräte ole auton omien valojen kanssa tekemisissä.
Kun ajan tasakaasulla nelosella noin kuuttakymppiä, tuntuu että kaasun painaminen aiheuttaisi ehkä sen naksumisen. Vai jonkin osan heilahtaminen autossa?
Renkaiden pyörimisnopeuden antureissa vika tuskin on koska se syyttäisi ABS-valon.
Jarruvalokytkimen liittimen irrotus sytyttää sen "renkaankuvan" mittariin ja silloin naksumisen ja valojen välkkyminen loppuu. ASR-vika?
Ei nyt seuraavaksi tule muuta mieleen kuin juuri tuo sulakkeen nyppiminen (ei kai tää auto siitä sekoa?) ja sitten täytyy varmaan alkaa purkaa kojelautaa irti että saa sisäpuoliset johtosarjat näkösälle. Tai eihän niitäkään riitä kuin kuskin puolelta keskikonsolille. Kuskin kohdalla tulipellissä on kaamea määrä johtoa.
Joku tosiaan ottaa puoleksi sekunniksi virtaa valoilta vähän väliä. Nyt kun laitoin lisävalot ja käytän pimeällä niitä niin ne eivät himmene. Tosin tein sähköt niin ettei edes heräte ole auton omien valojen kanssa tekemisissä.
Kun ajan tasakaasulla nelosella noin kuuttakymppiä, tuntuu että kaasun painaminen aiheuttaisi ehkä sen naksumisen. Vai jonkin osan heilahtaminen autossa?
Renkaiden pyörimisnopeuden antureissa vika tuskin on koska se syyttäisi ABS-valon.
Jarruvalokytkimen liittimen irrotus sytyttää sen "renkaankuvan" mittariin ja silloin naksumisen ja valojen välkkyminen loppuu. ASR-vika?
Ei nyt seuraavaksi tule muuta mieleen kuin juuri tuo sulakkeen nyppiminen (ei kai tää auto siitä sekoa?) ja sitten täytyy varmaan alkaa purkaa kojelautaa irti että saa sisäpuoliset johtosarjat näkösälle. Tai eihän niitäkään riitä kuin kuskin puolelta keskikonsolille. Kuskin kohdalla tulipellissä on kaamea määrä johtoa.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Tuli mieleen tuosta valojen vilkkumisesta että joskus ennen suurta serveri vai mikä lie tietovarsoto pamausta "etänä" tukittin vastaavan kuuloista vilkutelu ja se silloin selvisi(yleensähän selviä kun tarpeeksi tutkii...) vaan kun ei muista ehkä joku muistaa mikä siinä oli ja liittyikö siihen ECU:un naksuntaa,
toinen jutuu onko sinne ECU:un lisätty jotain
tai onko kaasupolkimen johto liitimen lähellä haaroitin
olikos tämä PA vai KA
toinen jutuu onko sinne ECU:un lisätty jotain
tai onko kaasupolkimen johto liitimen lähellä haaroitin
olikos tämä PA vai KA
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ohjaamonpuolen johtosarjoja käyty läpi, ehjää on. Yksi rikkonainen johto löytyi, käsijarrun kahvan anturi, eriste rikki vähän. Mittariston takana kaikki ehjää. Musta boksi kuskin penkin alla on airbagin boksi. Ecun otin irti ja katsoin sisälle, ei siellä nyt oikein näyttänyt mitään naksuvaa edes olevan, iso piirilevy vain. Avasin myös ratinalusen sulakeboksin, ei sielläkään mitään.
Mittariston takana musta boksi oli irti ja kiinnike rikki, joku on selvästi käynyt jotain joskus ropaamassa. Johtosarjassa oli maalarinteippimerkintä "mittari".
Ei löytynyt mitään hapettumaakaan releiden tai sulakkeiden koskettimista.
Onko jollakulla tietoa releiden järjestyksestä penkin alla?
Epäilen tulevani hulluksi koska naksuna kuuluu selvästikin toisinaan kovempaa ja toisinaan hiljempaa.
Mittariston takana musta boksi oli irti ja kiinnike rikki, joku on selvästi käynyt jotain joskus ropaamassa. Johtosarjassa oli maalarinteippimerkintä "mittari".
Ei löytynyt mitään hapettumaakaan releiden tai sulakkeiden koskettimista.
Onko jollakulla tietoa releiden järjestyksestä penkin alla?
Epäilen tulevani hulluksi koska naksuna kuuluu selvästikin toisinaan kovempaa ja toisinaan hiljempaa.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Tämän takia sitä äänen lähdettä varmistelin että varmasti on ECU koska jos siellä joku naksuisi niin että ääni ajossa kuullisi vieläpä kovaa niin juuri menossa rikkioceanic7 kirjoitti:Ohjaamonpuolen johtosarjoja käyty läpi, ehjää on. Yksi rikkonainen johto löytyi, käsijarrun kahvan anturi, eriste rikki vähän. Mittariston takana kaikki ehjää. Musta boksi kuskin penkin alla on airbagin boksi. Ecun otin irti ja katsoin sisälle, ei siellä nyt oikein näyttänyt mitään naksuvaa edes olevan, iso piirilevy vain. Avasin myös ratinalusen sulakeboksin, ei sielläkään mitään.
Mittariston takana musta boksi oli irti ja kiinnike rikki, joku on selvästi käynyt jotain joskus ropaamassa. Johtosarjassa oli maalarinteippimerkintä "mittari".
Ei löytynyt mitään hapettumaakaan releiden tai sulakkeiden koskettimista.
Onko jollakulla tietoa releiden järjestyksestä penkin alla?
Epäilen tulevani hulluksi koska naksuna kuuluu selvästikin toisinaan kovempaa ja toisinaan hiljempaa.
sisllä ei näkynyt mittän jälkeenpäin lisättyä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Joo. Ei olekaan ECU. Tai en ainakaan usko. Ajelin 50 kilsaa stetoskoopin kanssa, lopputuloksena:
-ei ole ecu (ainakaan jos tikun tökkää kiinni, ei sano mitään)
-ei ole mikään penkinalusen releistä
-ei ole mikää kolmesta rattipylvään releistä (pyyhkijät, vilkut, moottorinohjaus)
-myöskään rattipylvään sähkökeskus ei pidä sitä ääntä.
Nakse kuuluu kuitenkin jostain kojelaudan sisältä. Kun kuuntelin stetoskoopin ja kumiletkun kanssa niin tuntuu voimakkaammin nyt ratin OIKEALTA puolelta ja kaasupolkimen läheltä ehkä voimakkaimmin. Alan jo oikeasti epäilemään mielenterveyttäni. Onko siellä vielä joku rele tai circuit breaker tai vastaava jossain jemmassa?
-ei ole ecu (ainakaan jos tikun tökkää kiinni, ei sano mitään)
-ei ole mikään penkinalusen releistä
-ei ole mikää kolmesta rattipylvään releistä (pyyhkijät, vilkut, moottorinohjaus)
-myöskään rattipylvään sähkökeskus ei pidä sitä ääntä.
Nakse kuuluu kuitenkin jostain kojelaudan sisältä. Kun kuuntelin stetoskoopin ja kumiletkun kanssa niin tuntuu voimakkaammin nyt ratin OIKEALTA puolelta ja kaasupolkimen läheltä ehkä voimakkaimmin. Alan jo oikeasti epäilemään mielenterveyttäni. Onko siellä vielä joku rele tai circuit breaker tai vastaava jossain jemmassa?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
mitenkäs lämmityksen säätely läpykät ymoceanic7 kirjoitti:Joo. Ei olekaan ECU. Tai en ainakaan usko. Ajelin 50 kilsaa stetoskoopin kanssa, lopputuloksena:
-ei ole ecu (ainakaan jos tikun tökkää kiinni, ei sano mitään)
-ei ole mikään penkinalusen releistä
-ei ole mikää kolmesta rattipylvään releistä (pyyhkijät, vilkut, moottorinohjaus)
-myöskään rattipylvään sähkökeskus ei pidä sitä ääntä.
Nakse kuuluu kuitenkin jostain kojelaudan sisältä. Kun kuuntelin stetoskoopin ja kumiletkun kanssa niin tuntuu voimakkaammin nyt ratin OIKEALTA puolelta ja kaasupolkimen läheltä ehkä voimakkaimmin. Alan jo oikeasti epäilemään mielenterveyttäni. Onko siellä vielä joku rele tai circuit breaker tai vastaava jossain jemmassa?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Muillakin saman mallin kanssa samaa vikaa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=73101
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=73101
Taas tutkittu pari päivää. Ajettu ilman päivävalosulakkeita. Otettu rattipylvään boksi irti, avattu, putsattu. Ajettu ilman hehkurelettä. Ajettu ilman ilmastoinnin relettä. Ajettu kaasupoljin kädessä. Kun en saa selville mikä naksuu. Pää ei taivu ajaessa jalkatilaan, meinaan ajaa ojaan. Jostain rattipylväästä alhaalta se tulee.
Lämmitysläpyköillä ei merkitystä.
Tien kallistukset vaikuttavat selvästi naksumiseen, ja vasemmalle kaartaminen. Jos se on joku johto niin miksei sulake pala?
Lämmitysläpyköillä ei merkitystä.
Tien kallistukset vaikuttavat selvästi naksumiseen, ja vasemmalle kaartaminen. Jos se on joku johto niin miksei sulake pala?
Nyt voi olla ihan ufo juttu, mutta muistan kun etsittiin W211 napsetta jalkatilasta, ja lopulta syy oli tuulilasissa imukupilla ollut laite, äänet heijastuu toisinaan tosi jännästi ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Mulla on siellä pelkääjänpuolella hanskslokeron takana semmoinen jääkaappitermarin tyylinen potikka josta lähtee anturipää jonnekin syvemmälle. Kyseinen potikka estää ilmastoinnin kompuran käynnistymisen jos on liian kylmä. Ilmastoinnilla ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta tähän mun auton oireeseen.
Konehuoneessakaan ei ole ikään irti ja mitä nyt katselen autoa sieltä täältä niin kaikki johdot on aika tiukkaan niputettu. Isoista johtonipuista yksikään ei ole niin höllästi kiinni että heiluisi ajon aikana. Johtosarjat oviin ovat ehjät. Taakse meneekin vain takavalojen johtosarjat.
Tuulilasissa ei ole mitään imukuppeja.
Selvittelin illalla mistä sellanen naksahduksien sarja tulee kun vääntää virrat päälle, kuulostaa samalta kuin kaasupolkimen luota kuuluva naksunta, no se tulee abs-yksiköltä joka on kaasupolkimen lähellä konehuoneessa.
Semmonen epäilys nousee välillä mieleen että onko toi boschin kunnostettu laturi nyt sitten terve? Se on erilainen kuin se joka autosta lähti pois mutta kuulemma sopiva. Tässä uudessa on kaksi b+ -liitosta eli kummallekin akulle oma (tosin mulla yksiakkuinen auto) kun vanhassa laturissa oli vain b+ ja heräte. Laturin notkuminen voisi vaikuttaa valoihin ja virtajärjestelmäänkin jos katkoo sähköä tai semmosta.
Konehuoneessakaan ei ole ikään irti ja mitä nyt katselen autoa sieltä täältä niin kaikki johdot on aika tiukkaan niputettu. Isoista johtonipuista yksikään ei ole niin höllästi kiinni että heiluisi ajon aikana. Johtosarjat oviin ovat ehjät. Taakse meneekin vain takavalojen johtosarjat.
Tuulilasissa ei ole mitään imukuppeja.
Selvittelin illalla mistä sellanen naksahduksien sarja tulee kun vääntää virrat päälle, kuulostaa samalta kuin kaasupolkimen luota kuuluva naksunta, no se tulee abs-yksiköltä joka on kaasupolkimen lähellä konehuoneessa.
Semmonen epäilys nousee välillä mieleen että onko toi boschin kunnostettu laturi nyt sitten terve? Se on erilainen kuin se joka autosta lähti pois mutta kuulemma sopiva. Tässä uudessa on kaksi b+ -liitosta eli kummallekin akulle oma (tosin mulla yksiakkuinen auto) kun vanhassa laturissa oli vain b+ ja heräte. Laturin notkuminen voisi vaikuttaa valoihin ja virtajärjestelmäänkin jos katkoo sähköä tai semmosta.
Onkos nämä viat selvinneet ko. autoista, itsellä yksi ollut tutkittavana ja epäillään abs pumppua joka tekisi napsumisen ja valojen vilkkumisen ajaessa..
*STAR* Jyväskylä
C126 560 sec
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
EX A209, C207 coupe, S211 4-matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300D
C126 560 sec
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
EX A209, C207 coupe, S211 4-matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300D
Ei ole selvinnyt vika. Lisäksi toinenkin (-01 313cdi) auto alkoi naksuttelemaan, mutta se ei ole mulla ajossa joten en tiedä vilkkuuko valot. Yhdessäkään uudemmassa cdi:ssä ei ole ollut mitään, eikä 312D vara-autossa, tietenkään.
ABS-pumppu voi olla hyvinkin syypää ja senhän aktivoi pyörien nopeusanturit, jossain jenkkifoorumilla oli juttua että ruostuneet ja likaiset anturilevyt (ne peltihimmelit jotka ovat navassa) antaisivat väärää pyörimistietoa boksille-->aktivoi abs-pumppua. Laturi se ei ole koska paikallaan kaasuttelu ei vilkuta valoja, auton täytyy liikkua.
Putsasin talvikumien vaihdon yhteydessä etunapojen pyörimiskehät, voi ehkä olla että vilkkuminen väheni, ehkä ei.
Takanapojen kehiä en putsannut kun en hokannut mistä niihin pääsisi käsiksi pihamaalla kökkiessäni.
Edittiä.
Puhdistin kahdesta autosta renkaiden pyörimiskehät, vilkkuminen vaikuttaisi vähentyneen...
ABS-pumppu voi olla hyvinkin syypää ja senhän aktivoi pyörien nopeusanturit, jossain jenkkifoorumilla oli juttua että ruostuneet ja likaiset anturilevyt (ne peltihimmelit jotka ovat navassa) antaisivat väärää pyörimistietoa boksille-->aktivoi abs-pumppua. Laturi se ei ole koska paikallaan kaasuttelu ei vilkuta valoja, auton täytyy liikkua.
Putsasin talvikumien vaihdon yhteydessä etunapojen pyörimiskehät, voi ehkä olla että vilkkuminen väheni, ehkä ei.
Takanapojen kehiä en putsannut kun en hokannut mistä niihin pääsisi käsiksi pihamaalla kökkiessäni.
Edittiä.
Puhdistin kahdesta autosta renkaiden pyörimiskehät, vilkkuminen vaikuttaisi vähentyneen...
Viimeksi muokannut oceanic7, 20.12.2015 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pumpun moottorin kekäleet voi vaihtaa, vaikkeivät olekaan vaihdettavat, mikäli niiden ohjaimet eivät vaan ole särkyneet hiilten loputtua. Ehjästä toisennumeroisesta yksiköstä voi vaihtaa silloin koko moottorin (johon uusii ne hiilet), jos just samanlaista yksikköä ei järkirahaan ole käsillä.
Kalliita murikoita ovat penteleet euron hiilien tähen vaihella.
Kalliita murikoita ovat penteleet euron hiilien tähen vaihella.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuliko tämä kuntoon? Ite kärsin samasta ongelmasta, laturi kunnossa, kehät puhtaat ja valot välkkyy ,välkkyy myös sisävalot samalla. Paikallaan kaasuttamalla ei välky, jarrupohjassa ajamalla ei välky eikä alamäessä moottorijarrulla ajaessa, heti kun kaasua antaa alkaa disko. Voiko tuo absipumppu tehä tuota, tuntuu oudolta kun samallailla vilkkuu vaikka ajaa 20/kmh tai 120/kmh ja moottorijarru ihan sama jos täydestä vauhdista nostaa kaasun niin loppuu välkkyminen
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.11.2020 14:00
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.11.2020 14:00
Mistä oli otettu jarruvalojen virta??oceanic7 kirjoitti:Tutkein autoa taas tänään ja kävin johtolsarjoja läpi, ei rikkinäisiä tullut vastaan. Suuttimille menevä nippu oli kulunut sen kudosmuovin verran mutta johdot ehjiä...Vetokoukun sähkösarjalla ei muuten ole mitään boksia vaan se tulee suoraan ratin alle.Irrottelin akkutelineen, senkin ympäristössä johtosarjat ehjiä. Alustan kävin läpi keulasta koukkuun, en löytänyt mitään olennaisesti rempallaan olevaa. Eberin imuilma- ja pakoputki kumpikin poikki, tein uudet.
Valokuvat jäi ottamatta vesisateen ja kyllästymisen vuoksi...
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.11.2020 14:00