Sprinter ja perävaunun vetomassat

Vastaa Viestiin
jusuplussa
Viestit: 5
Liittynyt: 24.8.2015 23:47

Sprinter ja perävaunun vetomassat

Viesti Kirjoittaja jusuplussa »

Terve, löytyykö sprinter mallistosta autoa jolla saisi vetää 3500kg ?

-Jussi
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

löytyy.

Viesti Kirjoittaja G280E »

ainakin 300 sarjan k-autoiksi rekisteröidyt.esim. Sprintter 318cdi(työ auto)AkiP:n myyntirivissä näky vastaava olevan mut paku,en muista oliko ilmottanu vetopainojansa..
E:
olikin 200 sarjaa.
W163 400CDI
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Siis pelkkä perävaunu 3500 kg? Meillä 3550 kg:n kokonaispainolla 316 ja sille perävaunun sallittu paino 2000 kg.
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

tähtikuljettaja kirjoitti:Siis pelkkä perävaunu 3500 kg? Meillä 3550 kg:n kokonaispainolla 316 ja sille perävaunun sallittu paino 2000 kg.
Uudempaa koppaa? Tuossa vanhemmassa 2800kg, jos en nyt ihan pieleen muista..
W124 500E
W903 316cdi
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

-07 on syntynyt,sama kok.paino 3550 ja perävaunun suurin sallittu massa 3500kg.vaatii ison yhdistelmäkortin.iso,3500kg kok.painoinen acados,mitä sillä laillisesti vedetään.
noi koukkupainot on iän ikuinen riesa,etenkin maasturipuolella tapaa paljon saman mallisarjan identtisiä ajokkeja joissa on aivan eri koukkupainot.ei yhteneväistä käytäntöä siis,vaikka tietysti niin pitäisi olla????
Mulle ML:llään merkittiin koukkupainot rekisteriotteeseen 3365kg vaikkei ole koskaan edes ollu koukkua,eikä taida tullakkaan..vähintäänkin kolmea eri koukkupainoa olen tavannu näis ML:lissä,joissakin ihan täydet 3500kg
W163 400CDI
Henkka K
Viestit: 4
Liittynyt: 01.7.2013 1:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Henkka K »

311 maxi 2007 3550kg kevyt K-A perävaunumassa jarruin 2000kg.
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Just just..aika iso ero,vaik sama koppa..
Koukkuvalmistaja vaikuttaa myös asiaan ja se onko kilpi koukussa paikoillaan.
Tääl oulussa on hyvä koukkuvalmistaja,moni hakee koukun täält kauempaakin.en tähän hätään ny muista nimee,mut tekee käsittääkseni vain vetokoukkuja kunnon painoilla.Agrimarketin entises paikas tehtaan lähel.
W163 400CDI
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

pt kirjoitti:
tähtikuljettaja kirjoitti:Siis pelkkä perävaunu 3500 kg? Meillä 3550 kg:n kokonaispainolla 316 ja sille perävaunun sallittu paino 2000 kg.
Uudempaa koppaa? Tuossa vanhemmassa 2800kg, jos en nyt ihan pieleen muista..
2012-mallinen auto, 316 CDI. En usko että tässä autossa koukku rajoittaisi vetopainoja mutta en kyllä käynyt katsomassa onko kilvessä jotain numeroita.

Uuden Sprinterin esitetiedoissa ja hinnastoissa suurin jarrullinen perävaunupaino 2000 kg mutta ristiriitaisesti sitten suurin yhdistelmäpaino voi ollakin esim. 6300 tai 7000 kg, riippuen lisävarusteista:
"Suurempi sallittu yhdistelmän kokonaispaino, kun lisävarusteena korotetut vetopainot"

2.8 tonnin perävaunupaino 270 Eurolla, 3,5 tonnin perävaunupaino 610 Eurolla. Joku nimellinen vahvistepalkki varmaan lisätty noihin malleihin.
jusuplussa
Viestit: 5
Liittynyt: 24.8.2015 23:47

Viesti Kirjoittaja jusuplussa »

Mahtaako noita 3,5t vetomassoilla olevia 316 pakettiautoja löytyä jostain käytettynä?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

tähtikuljettaja kirjoitti: Joku nimellinen vahvistepalkki varmaan lisätty noihin malleihin.
Jep, ja tuosta löytyy kuvia netistä mutta en keksi hakusanaa.
Vahvistepalkki tai pidempi palkki tulee runkopalkkia vasten pidemmälle matkalle vararenkaan yläpuolelle. Itse koukku on varmaankin sama.

Antiikki kevyt kuorkki sprintterillä saa kans vetää 3500kg kun rekkakortti ja rekisteriotteessa ei ole merkintää kärryn painon kohdalla :) .
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat

Viesti Kirjoittaja 745 »

Trafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Tuon perusteella määkin saan vetää tuolla vanhakoppasella kevytkuorkilla 3500kg, koska otteessa ei ole kärrypainoja mainittu :shock:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat

Viesti Kirjoittaja et »

745 kirjoitti:
Trafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Tuon perusteella määkin saan vetää tuolla vanhakoppasella kevytkuorkilla 3500kg, koska otteessa ei ole kärrypainoja mainittu :shock:
Tuollaisen linkin olen tallettanu jos tulee erimielisyyksiä kärryn painosta.
32a pykälä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670
jusuplussa
Viestit: 5
Liittynyt: 24.8.2015 23:47

Viesti Kirjoittaja jusuplussa »

Kannattaako tuollainen -05 316 2,7 koneella ottaa manuaalina vai automaattina kun pääsääntöisesti nostan sillä venettä ?
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jusuplussa kirjoitti:Kannattaako tuollainen -05 316 2,7 koneella ottaa manuaalina vai automaattina kun pääsääntöisesti nostan sillä venettä ?
No mun ääni menee kyl ehdottomasti automaatille sun tapauksessa!mersuissa ollu aina akilleen kantapäänä kytkin ja ihan jos rampilla viihdyt ajokkisi kanssa,ei vaihto ehtoja paljoa ole,pelkästään jo mukavuuden kannalta ajateltuna:)
W163 400CDI
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat

Viesti Kirjoittaja G280E »

745 kirjoitti:
Trafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.

Mihinkäs tämä TRAFI:n alkuperäinen kirjoitus on hävinnyt ja miksi?????
W163 400CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistä se on mielestäsi hävinnyt ?

Eipä muuten ota selvää tuosta "1,5-kertaisuudesta" kun katsoo myöskin et:n aiemmin linkittämän 32a pykälän :shock:
jusuplussa
Viestit: 5
Liittynyt: 24.8.2015 23:47

Viesti Kirjoittaja jusuplussa »

G280E kirjoitti:
jusuplussa kirjoitti:Kannattaako tuollainen -05 316 2,7 koneella ottaa manuaalina vai automaattina kun pääsääntöisesti nostan sillä venettä ?
No mun ääni menee kyl ehdottomasti automaatille sun tapauksessa!mersuissa ollu aina akilleen kantapäänä kytkin ja ihan jos rampilla viihdyt ajokkisi kanssa,ei vaihto ehtoja paljoa ole,pelkästään jo mukavuuden kannalta ajateltuna:)
Kumpaa mallia tuon automaattilaatikon pitäisi sitten olla että se kestää nostot ja ehkä ahtimen vaihdon isommaksi?
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

dealer kirjoitti:Mistä se on mielestäsi hävinnyt ?

Eipä muuten ota selvää tuosta "1,5-kertaisuudesta" kun katsoo myöskin et:n aiemmin linkittämän 32a pykälän :shock:
Zorkki, ikioma sekoilu :oops:

Laatikon mallista en osaa sanoa..722.jotaki :D
W163 400CDI
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En tiijä mun sprinteristä ja vetomassasta, kaikki on tullu perässä. Mutta matovessa.. Joo, onhan se jo. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Sprinter ja perävaunun vetomassat

Viesti Kirjoittaja 745 »

745 kirjoitti:
Trafi kirjoitti:Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg.
Tuon perusteella määkin saan vetää tuolla vanhakoppasella kevytkuorkilla 3500kg, koska otteessa ei ole kärrypainoja mainittu :shock:
Poikkesin päivällä joutessani katsastuskonttorilla kyselemässä, että kuinka isoa jarrullista kärryä saa vetää 3510kg kokonaismassaltaan olevalla N2-luokan ajoneuvolla, jossa ei lue kärryn painoja otteessa :?:

Vastaukseksi tuli, että kokonaismassan verran mutta enintään 3500kg :pappa:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Hyvä.
Ajattelin kuitenkin tallettaa mobiililaitteisiin tuon linkin jos vaativat lainkohtaa tai muuten tulee sakot ja joutuu syyttäjälle tekemään valituksen. Noh, olishan sen voinu tulostaa hanskalokeroonkin.
Tais ne sakotkin just nousta...
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W906 k-a veto paino mulla 2000KG
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Taitaa se suurin yhdistelmämassa olla merkattuna tyyppikilpeen, ja siitäpä kattellaan, maksimi. Pienempi koukku tietty rajaa alemmas.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

hotari kirjoitti:W906 k-a veto paino mulla 2000KG
Ei taho mahtua järkeen tämä logiikka.
Mulla S211 320CDI ja jarrullisen perävaunun kokonaismassa 2100kg.
Ja yhellä kartaanilla.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

pekkovee kirjoitti:Taitaa se suurin yhdistelmämassa olla merkattuna tyyppikilpeen, ja siitäpä kattellaan, maksimi. Pienempi koukku tietty rajaa alemmas.
Mistähän tyyppikilvestä kyse... jos vetokoukun tyyppikilvestä kyse niin kannattaappi mennä katteleen sitä kilpeä.:)

Esimerkiksi omatekoisesta koukusta on aika vaikea löytää tyyppikilpeä. :)
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

et kirjoitti:
pekkovee kirjoitti:Taitaa se suurin yhdistelmämassa olla merkattuna tyyppikilpeen, ja siitäpä kattellaan, maksimi. Pienempi koukku tietty rajaa alemmas.
Mistähän tyyppikilvestä kyse... jos vetokoukun tyyppikilvestä kyse niin kannattaappi mennä katteleen sitä kilpeä.:)

Esimerkiksi omatekoisesta koukusta on aika vaikea löytää tyyppikilpeä. :)
Epäilisin pekkoveen tarkoittavan auton tyyppikilpeä,koskapa puhuu yhdistelmämassasta,riippumatta kuitenkin siitä mitä auton kilvessä lukee,mikäli itse koukussa ei ole lätkää,ei siihen ole mahdollista saada maksimi vetopainoja,eli omatekoisiin koukkuihin ei maksimi painoa käsittääkseni voi saada.
Sit on myös nämä('Pienempi koukkuryhmä')joiden valmistaja vain ei ole saanut suomessa hyväksyntää maksimi painoille,mitä ajoneuvon yhdistelmäpainoissa luvataan.

Siis loppuviimein vetokoukku on vetopainon määrittävä tekijä.

Itse en ole lukenu auton tyyppikilpiä sitten poikavuosien,joten en ole varma löytyykö painot sieltä,jos,niin varmaan vain p/k-autojen kilvistä kuvittelisin.tarviikin tutkaista huomenissa ihan mielenkiinnosta...
W163 400CDI
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Laita korkki kiinni.
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

et kirjoitti:Laita korkki kiinni.
Ja mitähän tämä tarkoitti???
W163 400CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”