ML W163 Vikalista

Vastaa Viestiin
unppi
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2013 11:45

ML W163 Vikalista

Viesti Kirjoittaja unppi »

Terve,

nyt on jokunen vuosi takana ML W163 ropailuja. Talosta löytyy 4 ML, muutama bensa koneellinen ja yks CDI. Viidennestä autosta tehty varaosa-auto :D

Harkitsetko ML ostamista? Tän viestin luettuasi ole hyvä ja mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä.....


VOIMANSIIRTO
Vaihteisto:
722.6 Laatikko on melkosen hyvä - silloin kun sattuu toimimaan. Huoltoa se valitettavasti kaipaa säännöllisesti sekin.

Tyyppiviat:
-Johdinlevy, speed sensor hajoaa useimmiten. Vikakoodeina mm. P0715
-Regulator Spring, kuoleentuu / katkeaa
-Johtosarjan adapteri, rupeaa vuotamaan
-...jonka seurauksena öljyt nousee lootasta TCM ohjainlaitteelle
-Turbiinin lukituksessa ongelmia(tästä ei kokemuksia, vielä)


Jakolaatikko:
Jos et muista säännöllisesti vaihtaa öljyjä niin planeetan hajoaminen on taattu jossain vaiheessa. Oireiluna mm. siritys. Uus planeetta 500-600eur muistaakseni.
Myös yksi venähtäny ketju + rattaat tullu vaihdettua. Oireilu: Rutisee kovasti ku polkasee kaasua reilummin...

Perät:
Tuntuu olevan vahvoja ku mitää ei oo vielä särkynyt!

Kardaani:
Jurnuttaako auto? WOWOowowowow, ehei, pyöränlaakerin vaihdettuasi toteat vian olevan yhä päällä ja lopulta korjaat vian: Kannatinlaakeri. Uusi reilu satasen. Kestoikä n. 250tkm

ALUSTA
Nivelet:
Kun viet autoa konttorille, suosittelen rukoilemaan tai hakemaan siunauksen papilta ennen nivelien tarkastusta. esimerkiksi ylätukivarret n. 250e/kpl. Alapalloja saa halvalla, oisko ollu n. 70e/kpl. Taakse hieman kalliimmat. Ainiin, suosittelen alapalloihin rasvanippojen asennusta - huomattava vaikutus kestoikään. En suosittele motonetin halpiksia, eron kestävyydessä huomaa vrt. alkup. Lemförder.
Sit eteen ku vaihdat ekaa kertaa ylätukivarsia ni varaudu ostamaan uudet iskarit, harvoin lähtee vanhoista yläpään mutterit auki. Rälläkällä saa välistä hiottua mutterista toisen sivun pois, mutta on kovin vittumainen homma sekin. Tosin iskarin hinta alempana niin saat varmasti inspiraation mutterin irroittamiseen.

Helat:
Kallistuksenvakaajan helat saa uusia joka vuos jos haluaa pitää hyvänä, ajaa reilummin ja huonoilla teillä. Vain alkuperäisiä saatavilla.

Jousitus:
Älä ees harkitse niitä kybin halppiksia mitkä saa satasella. Kestää vuoden, max kaks. Sachilaiset oli muistaakseni 360e kpl? Mutta kestää!

Pyöränsuuntaukset:
Vaikka kaikki nivelet kunnossa, nelipyöräsuuntaukset suoritettu 3D vehkeillä niin tykkää aina syödä renkaista ulkolaitoja. Joku antaa varmaan vinkkejä tähän? Mutta näin meillä

Murrokset:
Jos suojakumi hajoaa ni suosittelen vaihtamaan aika helvetin nopeesti uuden. Muistaakseni uus makso 600+ koska ei saa murrosta erikseen - vain koko akselin. Tullu vaihdeltua vain käytettyjä......

MOOTTORI 270 CDI
Mitä, kesällä toimi hienosti ja talvella et saa millään keinolla käyntiin? Tuttujuttu, pakkasta -5 ja ei toivoakaan tulille lähtemisestä. 15min roikassa, tai hetki webasto päällä (jos sattuu toimimaan) ja VÓLA, lähtee ku palmun alta.

Tyyppivikoja:
-Korkeapainepumpun tiivisteet vuotaa
-Polttoaineputkien O-Renkaat vuotaa/vetää välistä ilmaa

Ja ongelmat vain pakkasessa, kylmällä koneella. Suosittelen tekemään molemmat toimenpiteet varmuudenvuoksi.

..ja sit ku pelaa varmanpäälle ni polttoainetankille laittaa kalvopumpun joka rupee pumppaamaan löpöä kun/jos paine laskee ;)

Myös hehkuja menee, jos operaatio yhtään arveluttaa jätä ammattilaiselle. Helposti katkee hehkut, ja sit on soppa valmis. Jos et korjauta hehkuja ensitilassa, saat varautua myös vaihtamaan releen..

Suuttimet:
Suuttimien ohivuodot aiheuttaa myös käyntiinlähdön kanssa ongelmia. Etenkin kylmänä vuotavat herkästi. Testaus: Pakkasessa!! Suuttimien päihin, paluuletkujen paikalle pätkät letkua ja purkkiin. n. 60sec starttausta ja ohivuodon määrän tarkastelu. Mieluusti alle 20ml pitäisi olla ohivuotoa/suutin.

Myös Rail paineensäätimissä ongelmia, toiminnan tarkastus testilaitteistolla antaa asiaan valoa.


AINII ja sit sellanen pikkujuttu. Kaikki edellämainittu kun oli tehty ja ei vieläkään toiminut... Löytyi hajonnut imusarja. Oli läppämekanismit kulunu paskaks ja uus setti tais olla n. 650eur. Oireilut: Savuttaa kovasti MUSTAA putkesta ja lähtee huonosti käyntiin.

Turbokii tullu kerran vaihdettua. Ahtoputket ei taho kestää kiinni yms yms

Bensakone 320:
Auto sammuu yhtäkkiä, ei lupaustakaan käyntiin. Uutta bensapumppua tankkiin ja asia korjaantuu! Näitä vaihdeltu useasti, käyttöikäskaala valtava.

ELEKTRONIIKKA
Keskuslukitus:
Lakkasko keskuslukituksen kaukosäädin toimimasta? Paristojen vaihdon jälkeen selailet netistä tuntitolkulla ja ainut mitä löydät on avaimen uudelleen opetus autoon tai AAM -modulin vaihto. Uus moduli yli 600eur + ohjelmointi. Muita AAM Moduuliin viittaavia vikoja: Ajoalojen kanssa häiriöitä, lämmönsäätely yksikkö ei toimi/puhallin ei toimi. Eri osanumeroilla olevat poksit eivät käy ristiin, terveisin pari ylimääräistä poksia hyllyssä

Vaihdekeppi:
Vaihdekeppi jumissa P -asennossa? Hätäkeinona saat siintä kirjaimien alapuolelta löytyvästä luukusta kynällä painamalla Shift Lockin pois päältä jotta pääset korjaamolle. Jos P/N/D ja numeroiden vaihto näyttää toimivan mittaristossa -> Vika on jarrupolkimen anturissa. Tarkasta ensin sulake, jos sulake ehjä ja jarruvalot toimii niin ei tarkota etteikö anturi oisi rikki. Useatoiminen kapistus, halpa ku ykköskalja ja korjaus vielä edullisempaa. Pura anturi pois, avaa, puhdista, rasvaa ja nauti Shift lockista. Jos P/N/D ei vaihdu mittaristossa, tarttet uuden sähköisen vaihdekeppisysteemin, ja sehä on halpa ku saippua konsanaan (yks näitäki menny).
Tosiaan jos * on käytössä niin voit pakko-ohjauksella ohjata solenoidia shift lockille, jos sillä toimii niin takuuvarmasti jarrupolkimen anturissa vika.

Ikkunat:
Jäikö ikkuna alas eikä nouse katkaisijasta? Hienoa, sitä ei myöskään pysty *:lla ohjaamaan ylöspäin, vain alaspäin. Osta uus katkaisijamoduuli.. Näitä vaihettu ainaki 3kpl.


Comand 2.0:
Levy ei pyöri? Vaihda suosiolla toinen yksikkö. Ebaystä lyötyy 300-600eurolla, uus maksaa tonneja.

Peilien kääntö:
Useimmiten rikki.




KORI
-Ovien alasaumat ruostuvat, sisäpuolella vian aiheuttaja yleensä
-Takakontin kahva jumittaa
-Lukkopesät jumissa
-Vuotavat kattoluukut
-Apukuskin puolelle tulee vedet sisälle, lattia märkänä, ikkunat huurteessa


MUUTA
-Kovalla pakkasella ku lyöt käyntiin niin ohjaustehostajan pumpun letku irtoaa -> öljyt pihalle. Letku takas kiinni ja öljyt sisää ni taas toimii


Tässä hieman kokemuksia näistä vehkeistä, on muuten aika kalliita ylläpitää.. Piti ihan autonostin hommata näitten takia. Yhdessä neljästä toimii vaihdelaatikko hienosti.

Annan mielelläni edellämainituista operaatioista vinkkejä tai tarkempia tietoja niitä tarvitseville. Oon käyttäny lukemattomia tunteja (ja valvottuja öitä) kaiken tiedon keräämiseen ja alkaa pikkuhiljaa olla nää tyyppiviat selvitetty. Tän tahdoin vaa perustaa sen takia, että muilla ML omistajilla olisi elämä helpompaa tiedon keräämisen kanssa. Pitäis kait tehä noista kaikista toimenpiteistä vielä kattavemmat DIY ohjeet, niin olisi täydellinen topikki.


Aloittakaamme keskustelu.[/b]
unppi
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2013 11:45

Viesti Kirjoittaja unppi »

Varaus viesti linkkien keräilyyn.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

95% kerrotuista "vaivoista" pätee kaikkiin mersuihin...
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Mika.T kirjoitti:95% kerrotuista "vaivoista" pätee kaikkiin mersuihin...
Just meinasin kommentoida että normaalia mersumiehen elämää pääosin nuo vaivat.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
unppi
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2013 11:45

Viesti Kirjoittaja unppi »

Juu samaa tekniikkaa tuntuu olevan monessa muussakin mallissa, samoilla vaivoilla höystettynä.

Jännä homma kun toi mun 316 sprinter tuntuu olevan ikiliikkuja. Uudesta asti ollu ja nyt 430tkm mittarissa, vaihteisto pelaa kuin unelma ja moottorin kanssa ei mitään ongelmia. Suuttimet kerran huollettu. ABSit ja alkuperäset eberitkii toimii vielä. Alapallot vaihdoin 400tkm kohdalla :D


Ainii ABSeista puheenollen.. Onpa tullu tuossa laiteltua tuohon CDI koneella varustettuun ABS pumppukin. Veholla pelottelivat yli kolmentonnin pumppuyksiköllä, mut vanhanhan sai kätevästi korjattua purkamalla ja hiilet vaihtamalla.. Parin tunnin projekti, kustannukset oli joitakin euroja (jarruneste). Hiiletkin lyöty vanhat hallin nurkassa lojuvasta laturista josta sai hiottua sopivat.. :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”