313CDI Sprinter, automaattilaatikon kesto ja muut miinat?
313CDI Sprinter, automaattilaatikon kesto ja muut miinat?
Moi!
313 CDI 2005 pitkä automaatti olis tyrkyllä.
Mittarissa on 350t ja se on vanha pitkä paripyöräinen ambulanssi.
Mitä 313CDI-pannuissa hajoaa ja onko olemassa jotain konsteja selvittää laatikon kuntoa 'koeajolla'? Ilmeisesti tuossa on perinteinen laatikko (ainakin vaihteenvalitsin näyttää siltä) eikä Sprintshift.
Onko noissa jotain muita miinoja, joihin kannattaa varautua? Muu tekniikka varmaan hyvin lähelle vastaavaa kuin esim. 312D eli laturi, vesipumppu, moniurahihnan kiristimet jne. varmaan on joko jo vaihdettu tai kypsiä?
Toi auto sijaitsee sen verran kaukana, ettei sinne olisi oikein varaa lähteä useampaan otteeseen eli pitäisi saada sen verran vinkkiä, ettei aivan pommia ostaisi eikä jäisi pännimään, jos siinä ilmenee jotain letaalia.
Ittelläni on Suomessa reilun 10v. ja 300tkm kokemuksia -96 312D eli ei tässä ihan Sprinter-ummikkoja olla, mutta tuosta CDI-koneesta eikä automaatista ei mitään tietoa. Bonuksena tossa 313:ssa on ratti väärällä puolella eikä ole yhtään kylmäkäynnistystä eikä suolattua tietä takana.
313 CDI 2005 pitkä automaatti olis tyrkyllä.
Mittarissa on 350t ja se on vanha pitkä paripyöräinen ambulanssi.
Mitä 313CDI-pannuissa hajoaa ja onko olemassa jotain konsteja selvittää laatikon kuntoa 'koeajolla'? Ilmeisesti tuossa on perinteinen laatikko (ainakin vaihteenvalitsin näyttää siltä) eikä Sprintshift.
Onko noissa jotain muita miinoja, joihin kannattaa varautua? Muu tekniikka varmaan hyvin lähelle vastaavaa kuin esim. 312D eli laturi, vesipumppu, moniurahihnan kiristimet jne. varmaan on joko jo vaihdettu tai kypsiä?
Toi auto sijaitsee sen verran kaukana, ettei sinne olisi oikein varaa lähteä useampaan otteeseen eli pitäisi saada sen verran vinkkiä, ettei aivan pommia ostaisi eikä jäisi pännimään, jos siinä ilmenee jotain letaalia.
Ittelläni on Suomessa reilun 10v. ja 300tkm kokemuksia -96 312D eli ei tässä ihan Sprinter-ummikkoja olla, mutta tuosta CDI-koneesta eikä automaatista ei mitään tietoa. Bonuksena tossa 313:ssa on ratti väärällä puolella eikä ole yhtään kylmäkäynnistystä eikä suolattua tietä takana.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
CDI-koneista kiinnostuneen kannattaa ainakin tähän ketjuun perehtyä. Tiedä sitten olisko noin tuoreesta jo suurimmat murheet korjattu, voipi olla. 
viewtopic.php?t=380&highlight=cdikoneiden

viewtopic.php?t=380&highlight=cdikoneiden
Joo, on noita CDI-kauhujuttuja lueskeltu, mutta olisi hauska tietää kuinka hyvin noi pätevät 2005 Sprinterin 313D (tai 316D, koska itseasiassa voi hyvin olla, että toi myyjä on kämmännyt, sillä litratilavuus on 2.7 eikä 2.2) pannuihin.Sampo N. kirjoitti:CDI-koneista kiinnostuneen kannattaa ainakin tähän ketjuun perehtyä. Tiedä sitten olisko noin tuoreesta jo suurimmat murheet korjattu, voipi olla.
viewtopic.php?t=380&highlight=cdikoneiden
Lisäksi tuon ajan Sprintereiden automaattilaatikkokokemukset olisivat erittäin kiinnostavia. Millä tavalla ne ilmoittelevat hajoamisista ja kuinka pitkää kestoa niiltä voi odottaa? Ja kun jotain hajoaa, niin onko se vielä korjattavissa 'tonnilla' vai tuleeko maksamaan isosti.
Jos tollasen hankkii, niin ilmeisesti EGR pitää poistaa heti käytöstä (onko yhtä helppoa kuin 312D:ssä?) ja suuttimien vuodot pitää tutkia.
Onko tuon ikäisissä Sprintereissäkin putket täynnä tukkoisia katalysaattoreita? Toi on kuitenkin ollut viranomaispeli ja tässä maassa on muutenkin noi diesel-katalysaattoriasiat vähän myöhässä. Tuleeko mitään ongelmia, jos niille antaa vaan rautakankea ja antaa koneen hengittää vapaammin.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jos on 2.7=316 (ja jos cdi niin ei 316D"semmosta ei taida ollakaan)
rauta kanke voi antaa hyvin kateille ym tukoille
laatikon kestoon vaikkutta sen huolto...
(ihan samoin kuin henkilöauto puolella"pitkäälti sammaa tekniikaa")
laatikoa voi testata kokeilemalla kaikki vaihtamiset läpi,
lisäksi kannatta koitta pari kertaa reipaamin kiihdyttä(ei mitään repimistä mutta kuitenkin normia reippaamin"40-50kmh kaasu pohjaan Dpäällä")
rauta kanke voi antaa hyvin kateille ym tukoille
laatikon kestoon vaikkutta sen huolto...
(ihan samoin kuin henkilöauto puolella"pitkäälti sammaa tekniikaa")
laatikoa voi testata kokeilemalla kaikki vaihtamiset läpi,
lisäksi kannatta koitta pari kertaa reipaamin kiihdyttä(ei mitään repimistä mutta kuitenkin normia reippaamin"40-50kmh kaasu pohjaan Dpäällä")
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Nyt noita 313CDI olis taas muutama muukin tarjolla.
Noista useampi on tyyliin:
"ENGINE NEEDS RINGS AND POSSIBLY 1 OR 2 INJECTORS. HAS LOW COMPRESSION."
Ja mittarissa vain jotain 300tkm.
Onko vastaavia ongelmia Suomessakin?
Kuinka iso remppa tollanen on hinnallisesti?
Täälläpäin arvioidaan noin 4000€.
Noista useampi on tyyliin:
"ENGINE NEEDS RINGS AND POSSIBLY 1 OR 2 INJECTORS. HAS LOW COMPRESSION."
Ja mittarissa vain jotain 300tkm.
Onko vastaavia ongelmia Suomessakin?
Kuinka iso remppa tollanen on hinnallisesti?
Täälläpäin arvioidaan noin 4000€.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Tohon+1000€ niin alkaa saaman täysiin koneistettua konetta 24kk/150tkmfrak kirjoitti:Nyt noita 313CDI olis taas muutama muukin tarjolla.
Noista useampi on tyyliin:
"ENGINE NEEDS RINGS AND POSSIBLY 1 OR 2 INJECTORS. HAS LOW COMPRESSION."
Ja mittarissa vain jotain 300tkm.
Onko vastaavia ongelmia Suomessakin?
Kuinka iso remppa tollanen on hinnallisesti?
Täälläpäin arvioidaan noin 4000€.
takuula
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tässähän rupeaa jo heti miettimään, josko tilais noita muutaman tänneCDI203 kirjoitti: Tohon+1000€ niin alkaa saaman täysiin koneistettua konetta 24kk/150tkm
takuula

Mutta se nyt jäi hämäämään, että mikä noita pannuja täällä oikein rikkoo, vaikka noille ei tule varmasti koskaan yhtään kylmäkäynnistystä.
Ajaako jengi ne täällä vaan puhki lämä tiskissä täysi lasti päällä (ei nopeudenrajoittimia) eivätkä vaihda koskaan öljyjä vai rikkoontuvatko ne lämmöstä (keskilämpö jotain 30 astetta)?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Usein noista menee 1 pytty tai 3(varsinkin sellasista missä on rajoitin) suutimia ym kuluu normaalisti(nehän ei kauheen kalliita ole)frak kirjoitti:Tässähän rupeaa jo heti miettimään, josko tilais noita muutaman tänneCDI203 kirjoitti: Tohon+1000€ niin alkaa saaman täysiin koneistettua konetta 24kk/150tkm
takuula, jos jollekin kaverille jää konttiin tilaa sen verran että ne mahtuisvat mukaan.
Mutta se nyt jäi hämäämään, että mikä noita pannuja täällä oikein rikkoo, vaikka noille ei tule varmasti koskaan yhtään kylmäkäynnistystä.
Ajaako jengi ne täällä vaan puhki lämä tiskissä täysi lasti päällä (ei nopeudenrajoittimia) eivätkä vaihda koskaan öljyjä vai rikkoontuvatko ne lämmöstä (keskilämpö jotain 30 astetta)?
Tosiaan
~5000€ ja vanha koneistu kelpoinnen(ei kampia kyljestä läpi, lohkoa/ kantta halki tms) kone vaihdossa, rahtikaan ole kovin kallista
E:Riippuu tietosti vähän että minne tänne
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään.
Sprintshifteissähän hajoaa vaan se hydraulipumppu vai mikä se nyt on, kuitenkin pumppu joka kehittää paineen vaihteiston siirtämistä varten. Se vaihtoon ja taas kuulema laatikko pelaa.

Sprintshifteissähän hajoaa vaan se hydraulipumppu vai mikä se nyt on, kuitenkin pumppu joka kehittää paineen vaihteiston siirtämistä varten. Se vaihtoon ja taas kuulema laatikko pelaa.

Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ja tämän voi pitkäälti vältää vaihtamalla sen systeemin releen 50tkm väleinVensku_ kirjoitti:Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään.![]()
Sprintshifteissähän hajoaa vaan se hydraulipumppu vai mikä se nyt on, kuitenkin pumppu joka kehittää paineen vaihteiston siirtämistä varten. Se vaihtoon ja taas kuulema laatikko pelaa.
myös kun vaihtelee siine laatikon hydraulipumppuun pentosiineja aika ajoin, samalla notkistaa niitä venttilejä ja mootoreita
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Autodata sanoo että 313cdi:stä pitää 90tkm välein tarkistaa moniurahihnan kunto.Beagle kirjoitti:Laitetaan tänne, kun ei viitti uuttakaan topikkia tehdä, eli mikä on moniurahihnan vaihtoväli? Autollani tulee pian ensimmäiset 100tkm täyteen ja tuskin vielä vaihdettu hihnaa. Onko vaihtoväli 100tkm? Mitä kaikkea samalla kannattaa uusia?
Vaihtaa se pitää sitten kun se katkeaa.

Taitaa se hihnan kiristin pettää ennen kuin hihna.

Joku varmaan korjaa jos menee pieleen, mutta aika varma olen.et kirjoitti:Voisitko kertoa noista eroista lisää tai laittaa linkkiä, eli lähinnä tästä "oikeasta" automaatista ja missä vuosimalleissa x16cdiVensku_ kirjoitti:Jos on 313 cdi varmuudella, niin on sprintshift, kun sitä "oikeaa" automaattia ei oo saanu kuin x16cdi koneen perään.![]()

903 korimallin sprintteriin on saanut halutessaan 5-vaihteisen "oikean automaatin" Eli muistakin mersun malleista tutun 722.6 lootan kaikkine sähkövikoineen. (722.681 tarkemmin)
Amerikan mantereelle vietiin vain x16cdi mallia 722.6 lootalla, siitä en tiedä onko sitä saanut muihin moottori vaihtoehtoihin euroopassa, toivottavasti ei.
Olisikohan ollut 2001 vuosimallista lähtien.
Sprintsift ei ole automaatti, vaan 6-vaihteinen puoliautomaatti.
Normaali manuaali laatikko varustettuna hydrauliikka järjestelmällä joka tekee puolestasi vaihdekepin liikuttelun ja kytkimen painelemisen.
Mikäli itse haluat, voit myös käskeä tätä järjestelmää tökkimällä + ja - asentoihin vaihdekeppiä. Kytkin poljinta ei ole. (myös tuossa 722.6:ssä on + ja - vaihtoehdot)
Niin kuin tuolla aiemminkin jo kerrotaan, sprintsiftin saa kestämään kun vaihtaa 50tkm välein sprintsiftin releen. (helppo vaihtaa, sijaitsee kuskin penkin alla olevassa sulake-boxissa ja maksaa noin 25€)
Joskus on myös hyvä vaihtaa järjestelmän nesteet. (Pentosin CHF 11S)
Jos edellä mainittuja ei tee ollenkaan, niin 300€ maksava pumppu menee rikki
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ja 312 mallisa oli tehoja ?et kirjoitti:No nyt tuli tyhjentä vastaus. Kiitos paljon !
Jossain jenkki foorumilla olikin että sai vain automaattina. Taitaa olla oma 312d paljon varmempi peli kun Cdi ja ainakin halvempi korjata.
Töissä ajellu 313cdi 4sylinteristä niin ei oikein miellytä tehojen suhteen.
722.6 Automattiti on ihan toimivia jos on huollettu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä



No omas rotiskos on kuorma-auton perä eli sillä ei yli 140 mennä kun hinaamalla, mutta satasen vauhdista kun polkasee niin karmea musta savu tulee ja se onkin ainut tilanne kun sille menohalut maittaa. Jokin boksi siellä jarrutehostajan päällä makaa. Ainakin 313 cdi näyttää olevan satasen ohituksis aika onneton mutta pienemmillä nopeuksilla kuin henkilöauto ja sen vuoksi kiinnostaakin tuo Cdi malli.
Ostin Agon kautta Haynesin korjausoppaan Sprintteriin ettei tarvinnu perustaa PayPal tiliä ja kun vertaa Cdi tekniikkaa omaan om602 niin helpolta ja yksinkertaiselta näytää oma kärry.
Kaverilla oli Saapis joku Sensonic missä hydrauliikka tai jarruneste hoiti kytkimen tehtävän elektroniikan avulla ja oli ilman kytkintä mutta muuten ihan normaali laatikko. Jos toi Sprintshift on samanlainen rakennelma niin sittenhän tuo vois olla ihan toimiva peli.
Onko tuos Sprintshiftis silti kaksoismassavauhtipyörä?
Oliko tuos x16 mallis Vnt ahdin ilman hukkaporttia?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jos on vnt niin ei ole hukkaportia(siis vakio vekotimessa)Count kirjoitti:VNT-ahtimen kanssa ei taideta hukkaporttia käyttää koskaan kun se on melkolailla tarpeeton.
Vnt hoitelee sen paineen säätelyn muuttamalla siipien asentoa
Cdi koneiseen saa kulkuja lisää helposti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Mitä eroa Cdi ja vanhemman 312d kytkimes on? Löytyi tuollainen sivu missä lukee että Cdi malleis olis mahdollisuus päästä kaksoismassavauhtipyörästä eroon.Count kirjoitti:On kaksoismassa. VNT-ahtimen kanssa ei taideta hukkaporttia käyttää koskaan kun se on melkolailla tarpeeton.et kirjoitti: Onko tuos Sprintshiftis silti kaksoismassavauhtipyörä?
http://www.tamgears.com/Mercedes%20Sp.htm
Sitä en tiedä mitä eroa vauhtipyörässä on kun en tuollaisen wanhemman huimapyörää ole nähnyt koskaan. Mutta kiinteää vauhtista saa kyllä CDI:hin ostaa, itsekin moista harkitsin mutta kaksoismassa laitettiin kun hinta oli ~sama.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Melko tarkkaan 500tkm oli ajettu.
Oireet oli sellaiset että ensin hyppyytti liikkeellelähtiessä niin "%¤#¤&%:sti ja lopulta sitten myös ajossa. Uusiksi meni vauhtipyörä, paineasetelma sylintereineen, kytkinlevy ja jotain oheistilpehööriä. Sprintshift pumpun öljyt, lootaöljyt ja peräöljyt vaihdettiin, laskun loppusumma oli hilkun alle 2500 euroa.
Oireet oli sellaiset että ensin hyppyytti liikkeellelähtiessä niin "%¤#¤&%:sti ja lopulta sitten myös ajossa. Uusiksi meni vauhtipyörä, paineasetelma sylintereineen, kytkinlevy ja jotain oheistilpehööriä. Sprintshift pumpun öljyt, lootaöljyt ja peräöljyt vaihdettiin, laskun loppusumma oli hilkun alle 2500 euroa.
--
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Skoda Octavia G.TEC DSG -18
Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4x4 -13
VW Caddy 1.8i Automaatti -90
Smart Roadster Coupe -04
Meillä hyppyyttää vaan peruutettaessa, kun auton seissyt pidemmän tovin. Liekö jotenkin "ruostuu" tuo vauhtipyörän pinta sitten??? Sitten kun kytkintä "polttaa" käsijarrua vasten, niin ei nytkytä enää...
Tuli tänää katottua noita kierroksiakin, et saa jotain viitettä perän pituudesta, 100 vauhdissa 2800 kierroksia...

Tuli tänää katottua noita kierroksiakin, et saa jotain viitettä perän pituudesta, 100 vauhdissa 2800 kierroksia...

Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91