Antakaa vinkkejä MB 508 ostoon
Antakaa vinkkejä MB 508 ostoon
MB 508 hakemassa ja olisin kiitollinen,jos joku antaisi vinkkejä mitä tuollaisesta esim 70-luvun vekottimestä pitäisi ensisijaisesti tarkastaa.
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 16.7.2007 22:51
- Paikkakunta: Kouvola
En ny kauheesti tiiä, mutta jotain:
-renkaat maksaa hunajaa
-jos on matkaperä, niin "huiput" yli 100 km/h, matkavaudissa 80-90 melutaso on inhimillisempi. vaihtoehtona uudelle perämurikalle on 17,5-tuumaset renkaat taka-akselille
-tehoa 80 hv, jossei turboa, ei kiihdy, kuuluu asiaan
-moottorin öljynkulutus kuuluu asiaan, halpaa öljyä menee enemmän ja oikein kallista ihan mahottomasti.
-moottori on mallia ikiliikkuja, käy ja kukkuu niin kauan kun saa dieseliä
-on olemassa joko 12- tai 24-volttisia autoja, molemmissa kuotenkin 24-volttinen startti, 2 12 volttista akkua kytketään joko rinnan tai sarjaan erillisellä relelaatikolla. 24-volttiset tuli kait vasta 80-luvulla
-auton pitäisi olla melko hyvä ajettava, ohjaussimpukka on mallia säädettävä tiettyyn rajaan asti, jos säätää liikaa niin ohjaus muuttuu vieläkin raskaammaksi, jos ei ole ohjaustehostinta. Jos olet ajanut 70-luvun tai 80- luvun alun transittia, niin mitään sellaista ei pidä olla tarjolla.
-ohjaustehostin tuli vakiovarusteeksi 80-luvulla, sitä ennen lisävaruste, parantaa käsiteltävyyttä.
-myös "moottorikoppaa" on ilmeisesti kahta versiota, toisen kanssa pystyy puhumaan repsikan kanssa, toisen kanssa huutamaan.
-jarrut ja valot lienee yleisin hylkäyksen syy katsastuksessa, auto on rungollinen, joten korin ruostevaurioilla ei ole katsastuksen kannalta niin väliä.
On sekä B- että C-kortin vaativia autoja. Erona lähinnä kantavuus, myös takajousissa voi olla eroa.
508 ja 608 on periaatteessa sama auto, toisessa kantavuutta vaan enemmän.
-jos auto on mallia "tupperware", niin kostusvaurion riski on suurempi, pakuun rakennetuilla kosteusvaurioita pääsee syntymään lähinnä katon läpivienneistä. Toisaalta tupperiin on helpompi tehdä kalustus, kun on suorat seinät ja katto.
Olen reissannut kahdella 508:lla, toinen on tupperware, johon tehtiin toinen sivuseinä uusiksi, kun oli "vähän" märkä ja toinen pakuversio. Tuolla tupperilla käytiin myös jäämerellä viime kesänä, ja sen reissun johdosta ostin itselleni 613 mesen, jolla pitäisi päästä tänä kesänä jo reissuun. Tuo on leveämpi ja siinä on "peräti" 50 hv enemmän kuin 508:ssa. Pohjimmiltaan kone on sama, siihen on lisätty 2 sylinteriä lisää. Ainakin itseäni rassasi mäen päälle pääsemisen vaikeus, norjassa meinasi loppua vaihteet kesken, tosin niissä mäissä tullee ongelmia tuon "isonveljenkin" kanssa.
Vikoja ainakin 508:ssa on harvoin, toivottavasti myös tou oma kulkuri osoittautuu maineensa veroiseksi.
-renkaat maksaa hunajaa
-jos on matkaperä, niin "huiput" yli 100 km/h, matkavaudissa 80-90 melutaso on inhimillisempi. vaihtoehtona uudelle perämurikalle on 17,5-tuumaset renkaat taka-akselille
-tehoa 80 hv, jossei turboa, ei kiihdy, kuuluu asiaan
-moottorin öljynkulutus kuuluu asiaan, halpaa öljyä menee enemmän ja oikein kallista ihan mahottomasti.
-moottori on mallia ikiliikkuja, käy ja kukkuu niin kauan kun saa dieseliä
-on olemassa joko 12- tai 24-volttisia autoja, molemmissa kuotenkin 24-volttinen startti, 2 12 volttista akkua kytketään joko rinnan tai sarjaan erillisellä relelaatikolla. 24-volttiset tuli kait vasta 80-luvulla
-auton pitäisi olla melko hyvä ajettava, ohjaussimpukka on mallia säädettävä tiettyyn rajaan asti, jos säätää liikaa niin ohjaus muuttuu vieläkin raskaammaksi, jos ei ole ohjaustehostinta. Jos olet ajanut 70-luvun tai 80- luvun alun transittia, niin mitään sellaista ei pidä olla tarjolla.
-ohjaustehostin tuli vakiovarusteeksi 80-luvulla, sitä ennen lisävaruste, parantaa käsiteltävyyttä.
-myös "moottorikoppaa" on ilmeisesti kahta versiota, toisen kanssa pystyy puhumaan repsikan kanssa, toisen kanssa huutamaan.
-jarrut ja valot lienee yleisin hylkäyksen syy katsastuksessa, auto on rungollinen, joten korin ruostevaurioilla ei ole katsastuksen kannalta niin väliä.
On sekä B- että C-kortin vaativia autoja. Erona lähinnä kantavuus, myös takajousissa voi olla eroa.
508 ja 608 on periaatteessa sama auto, toisessa kantavuutta vaan enemmän.
-jos auto on mallia "tupperware", niin kostusvaurion riski on suurempi, pakuun rakennetuilla kosteusvaurioita pääsee syntymään lähinnä katon läpivienneistä. Toisaalta tupperiin on helpompi tehdä kalustus, kun on suorat seinät ja katto.
Olen reissannut kahdella 508:lla, toinen on tupperware, johon tehtiin toinen sivuseinä uusiksi, kun oli "vähän" märkä ja toinen pakuversio. Tuolla tupperilla käytiin myös jäämerellä viime kesänä, ja sen reissun johdosta ostin itselleni 613 mesen, jolla pitäisi päästä tänä kesänä jo reissuun. Tuo on leveämpi ja siinä on "peräti" 50 hv enemmän kuin 508:ssa. Pohjimmiltaan kone on sama, siihen on lisätty 2 sylinteriä lisää. Ainakin itseäni rassasi mäen päälle pääsemisen vaikeus, norjassa meinasi loppua vaihteet kesken, tosin niissä mäissä tullee ongelmia tuon "isonveljenkin" kanssa.
Vikoja ainakin 508:ssa on harvoin, toivottavasti myös tou oma kulkuri osoittautuu maineensa veroiseksi.
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 16.7.2007 22:51
- Paikkakunta: Kouvola
Tupperwaret on niitä esim. asuntovaunupohjasia laitteita, esimerkiksi lava-auton rungolle rakennettuja. Renkaat saa ihan millikokona, mutta hinta on luokkaa 200 kipale. Ja niitä ku menee 6, jos meinaa täyden kierroksen laitaa. Taka-akselillehan voi toiseksi renkaaksi laittaa huonon renkaan, mutta silloin halkaisijan pitäisi olla niin lähellä toisiaan, että molemmat osuisivat tiehen samalla voimalla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tyhmä kysymys, mut sopisko 508 tai lähinnä 407:kaan W123 mallin tehostin?ribaabbariba kirjoitti:
-ohjaustehostin tuli vakiovarusteeksi 80-luvulla, sitä ennen lisävaruste, parantaa käsiteltävyyttä.
Viimeksi muokannut ripe, 17.6.2008 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tätä tehostin juttua olen vähän mieki hämmästelly? voisko olla nii jotta se kävis tuoho "sarkovaagiin?
Jovihavalle: se mikkää 803:nen ole ei se sntäs nii iso se kone ole, eikä sillä saa niin palajon kuormaa ottaa, eikä niittä 803:sia oo tietääkseni tuotu ku muutama suomeen, unimokkeja kylläki, mutta siinähän onki melekin sama runko ku 508:sissa.
Nii ja "sarkovaagi" on 508, ja vm on 1974, ja kone on:
om 314y Typzeihen: KBA 10152
Daimler-Benz. Stuttgart
Ja tuossa mallissa ei ole ees hehkuja, vaan se pakkokäynnistys pumppu, joka on otettu pois toiminnasta, en sitte oo varma jotta kuinak se nytte käynnistyis kun en oikein uskalla ees kokkeilla jottei tule ylimääräisiä oikareita johtoloihin, niitä kun on joutunua ottamaan pois, niitä jatkoksia sieltä väleistä.
Enkä miekään oo oikein varma mitä nuista pittäis katella, tuu tänne meille ensten kattelee, ja sitte meet sen ostettavan kulukineen luokke ja vertaat sitte näkemääs.
Sitä runkorakennetta ku ei kokonaan näje alta, ja siellä saattaa olla selllasia piileviä juttuloita, varsinni niissä palkeissa jokka pittää sitä koria paikallaan.
Jos se on sellanen "tupperware" ja tehtynä 508:sin rungolle ni silloin täytyy kyllä olla hirveän tarkkana sen "kuttaperkka" korin tiiviyden kanssa. Melekin aina on se kostea tai märkä, varsinnii jos siellä on KATTOIKKUNA joka vielä on kokonaan aukeavaa sorttia, sieltä se sitte sen kauluksesta lähtee tulemmaa alaspäin se vesi.
Jos on sellanen asuntovaunun tekele siihe ympätty ni sitte pittäis katella ne kiinnitys kohta, sisältä ja alta.
Ja ne ikkunoitten tiiviydet, ja oven, siis sen asunto puolen.
Sepä on nii monesta jutusta kiinni, jotta ensinnäki millanen?
Mikä on siinä rungossa kiinni? ite tehty vaiko sellanen asunto vaunu tekele? ja minkä vuotinen? koska leimattu? onko seissy monta vuotta taivas alla?.
Nuita renkaita saa ku ossaa kysyä tarjouksia, esmes iskosta vaimikäsenytoli.
Ja se harvempi perä pittää vaan vähempi ääntä, tai siis kone pittää.
Ja nuitten keski kulutus on siinä 14- 18 l/100km ylleisin on se 15-16l/10km
Ja tietysti se kulutus pompsahtaa ihan toisille lukemille jos sillä rupiaa satasta pitkään lykkimään.
Se öljyn kulutus on, saamieni tietojen mukkaan 100/ 5l, tai sitte ei, seki riippuu siittä missä ja kutenka ajelee, jossaki norjan mäissä saattapi mennä palajonki löpöä ja öljyä.
Ja nuihiki ku tekkee sellasen "kevyen" pumpuu remontin nii huoleti saa mennä pötkötellä sitä 80km/h monta vuotta etiäppäin, melkeistä maailman tappiin, ku ei hirviästi konetta rääkkää.
Korvakuullokkeet on ajossa kova juttu,ku vaatii aika palajon eristettä jotta saa sen hilijaseks, ja se on aina yksilö juttuja se meteli, vähä niinku lapsillaki, toiset ärjyy ja pittää kovva meteliä ja toiset on hipihiljaa.
Mutta ku käyt kattelemassa sitä kulukinetta ni muista kattoa jotta palajonko se perä huohottaa, jos se on pesty puhtaaks elä osta, silloin saattaa olla äkkiseltää peräremontti eessä, varsinki jos se vielä on ulukopuolelta ihan kuiva, sen 508:sin perän KUULUU olla hiukan kostea öljystä, mutta ne perä ölöjyt monelta unehtuu vaihtaa, ja myyjältä kysele koska se on ne vaihtanu, jos vastaus on: en ikinä ja perä on aivan kuiva, ni koe aja ja koita kuunnella varsinki kun kääntelet sitä vehjettä puoleta toiselle, jos sieltä ei kuuluu yhtikäs mittään, mutta tuntuu konttaus vauhissa sellanen klonksaus ni uneha, se on perän vaihto eessä.
Eipä niitäkään oo vaikia saaha, mutta ku net maksaa välillä palajonki.
Mutta tuu tänne kahtommaa, ja vertaat sitte sitä jonka aiot ostaa.
Miulla ku on suht hyvässä kunnossa tuo runko, ja alusta yllensäki.
Ai nii, jarrut nuihi joutuu laittelemma joka vuos, ainaki putsailemmaa ja herkistelemmää, ja ajelemmaa lämpimiks siihe leimalle, ne ku ei meinaa kelevata sittenkää.
Mutta eipä nuissa nii kauheita ihimeellisyyksiä ole, ja se riippuu siittä onko se koppa peltiä vaiko lasikuitua vaiko "tupperware kuttaperkkaa" ja kosteata villaa.
Jovihavalle: se mikkää 803:nen ole ei se sntäs nii iso se kone ole, eikä sillä saa niin palajon kuormaa ottaa, eikä niittä 803:sia oo tietääkseni tuotu ku muutama suomeen, unimokkeja kylläki, mutta siinähän onki melekin sama runko ku 508:sissa.
Nii ja "sarkovaagi" on 508, ja vm on 1974, ja kone on:
om 314y Typzeihen: KBA 10152
Daimler-Benz. Stuttgart
Ja tuossa mallissa ei ole ees hehkuja, vaan se pakkokäynnistys pumppu, joka on otettu pois toiminnasta, en sitte oo varma jotta kuinak se nytte käynnistyis kun en oikein uskalla ees kokkeilla jottei tule ylimääräisiä oikareita johtoloihin, niitä kun on joutunua ottamaan pois, niitä jatkoksia sieltä väleistä.
Enkä miekään oo oikein varma mitä nuista pittäis katella, tuu tänne meille ensten kattelee, ja sitte meet sen ostettavan kulukineen luokke ja vertaat sitte näkemääs.
Sitä runkorakennetta ku ei kokonaan näje alta, ja siellä saattaa olla selllasia piileviä juttuloita, varsinni niissä palkeissa jokka pittää sitä koria paikallaan.
Jos se on sellanen "tupperware" ja tehtynä 508:sin rungolle ni silloin täytyy kyllä olla hirveän tarkkana sen "kuttaperkka" korin tiiviyden kanssa. Melekin aina on se kostea tai märkä, varsinnii jos siellä on KATTOIKKUNA joka vielä on kokonaan aukeavaa sorttia, sieltä se sitte sen kauluksesta lähtee tulemmaa alaspäin se vesi.
Jos on sellanen asuntovaunun tekele siihe ympätty ni sitte pittäis katella ne kiinnitys kohta, sisältä ja alta.
Ja ne ikkunoitten tiiviydet, ja oven, siis sen asunto puolen.
Sepä on nii monesta jutusta kiinni, jotta ensinnäki millanen?
Mikä on siinä rungossa kiinni? ite tehty vaiko sellanen asunto vaunu tekele? ja minkä vuotinen? koska leimattu? onko seissy monta vuotta taivas alla?.
Nuita renkaita saa ku ossaa kysyä tarjouksia, esmes iskosta vaimikäsenytoli.
Ja se harvempi perä pittää vaan vähempi ääntä, tai siis kone pittää.
Ja nuitten keski kulutus on siinä 14- 18 l/100km ylleisin on se 15-16l/10km
Ja tietysti se kulutus pompsahtaa ihan toisille lukemille jos sillä rupiaa satasta pitkään lykkimään.
Se öljyn kulutus on, saamieni tietojen mukkaan 100/ 5l, tai sitte ei, seki riippuu siittä missä ja kutenka ajelee, jossaki norjan mäissä saattapi mennä palajonki löpöä ja öljyä.
Ja nuihiki ku tekkee sellasen "kevyen" pumpuu remontin nii huoleti saa mennä pötkötellä sitä 80km/h monta vuotta etiäppäin, melkeistä maailman tappiin, ku ei hirviästi konetta rääkkää.
Korvakuullokkeet on ajossa kova juttu,ku vaatii aika palajon eristettä jotta saa sen hilijaseks, ja se on aina yksilö juttuja se meteli, vähä niinku lapsillaki, toiset ärjyy ja pittää kovva meteliä ja toiset on hipihiljaa.
Mutta ku käyt kattelemassa sitä kulukinetta ni muista kattoa jotta palajonko se perä huohottaa, jos se on pesty puhtaaks elä osta, silloin saattaa olla äkkiseltää peräremontti eessä, varsinki jos se vielä on ulukopuolelta ihan kuiva, sen 508:sin perän KUULUU olla hiukan kostea öljystä, mutta ne perä ölöjyt monelta unehtuu vaihtaa, ja myyjältä kysele koska se on ne vaihtanu, jos vastaus on: en ikinä ja perä on aivan kuiva, ni koe aja ja koita kuunnella varsinki kun kääntelet sitä vehjettä puoleta toiselle, jos sieltä ei kuuluu yhtikäs mittään, mutta tuntuu konttaus vauhissa sellanen klonksaus ni uneha, se on perän vaihto eessä.
Eipä niitäkään oo vaikia saaha, mutta ku net maksaa välillä palajonki.
Mutta tuu tänne kahtommaa, ja vertaat sitte sitä jonka aiot ostaa.
Miulla ku on suht hyvässä kunnossa tuo runko, ja alusta yllensäki.
Ai nii, jarrut nuihi joutuu laittelemma joka vuos, ainaki putsailemmaa ja herkistelemmää, ja ajelemmaa lämpimiks siihe leimalle, ne ku ei meinaa kelevata sittenkää.
Mutta eipä nuissa nii kauheita ihimeellisyyksiä ole, ja se riippuu siittä onko se koppa peltiä vaiko lasikuitua vaiko "tupperware kuttaperkkaa" ja kosteata villaa.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
miulla ainaki lukkee otteessa: 6.50-16 2x6.50-16/8pr
Elikkä se taitaa olla se 16 tuumanen se ylleisin koko.
Nii ja sepe ku kesällä ajelet, ni tuuppa käväseen, kylähullujen sivulta ainaki löyvät tiedot, ja yv:llä, ja pekopeeltä saa hyviä vinkkejä.
Elikkä se taitaa olla se 16 tuumanen se ylleisin koko.
Nii ja sepe ku kesällä ajelet, ni tuuppa käväseen, kylähullujen sivulta ainaki löyvät tiedot, ja yv:llä, ja pekopeeltä saa hyviä vinkkejä.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Yks isäukon vanaha luokkakaveri ajeli joskus tommosella vanahalla matkismesellä kyläilemmään. Se totes nuista renkaista semmosta että jos uuenaikaset vyörenkaat pistää, niin tullee postilaatikonnoutaja mesestä. Eli 6,50-16 rättikumilla oisi paras ajustettava ja kulukis suoraan. Sillä oli kyllä takaylitystä siinä melekeen enempi kun akseliväliä. Sillä oli ollu siinä talaven vyörenkaat ja sano jotta kun aura-autoja menee letkassa muutama, ja se viimenen joka penkan levittää, käypi pussipysäkin auraamassa, niin se on kiltisti Mersullakin ajettava pysäkin kautta jos ei vaikka oisi siihen pysähtymässäkään. Jäläkikoira.pupetti kirjoitti:miulla ainaki lukkee otteessa: 6.50-16 2x6.50-16/8pr
Elikkä se taitaa olla se 16 tuumanen se ylleisin koko.
Nii ja sepe ku kesällä ajelet, ni tuuppa käväseen, kylähullujen sivulta ainaki löyvät tiedot, ja yv:llä, ja pekopeeltä saa hyviä vinkkejä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.